Verktyg, Maskiner & Fordon
Kemi: Slipmusen är hemsk att jobba med ! Händerna vibrerar sönder totalt, ogillar den, iaf min B&D. Multimastern är myyycket bättre. Faktiskt väldigt bra avverkning, bättre än jag hade förväntat mig. Ska man slipa mycket så är det excenter som gäller, jag vansinnes slipade alla väggar förra året på hela bottenvåningen med min DW 150mm excenter, hade spånskivor ytterst och ville få
matte2k: Med hölster man kan sätta i bältet eller på byxorna.. Letat och letat men vart hittar jag det?
ACME: Mafell, Hilti och Makita har också sänksågar. Makitan är nog lite billigare, men jag tror inte att någon av dem har så mycket tillbehör som Festool.
daniel_168: Köpte lite skivor på Classe i dag. Har inte möjlighet att testa förrän om några dagar (på resande fot). Men dammit, va dyra de var! 170 spänn för tio stycken! Kan man inte göra egna av tunna stora skivor (till vinkelslipen) på något sätt?
Cheesus: Släng ut torktumlaren, in med betongblandaren och en varmluftspistol! Funkar lika bra och investeringen blir försvarbar hemma. Både du o frun får det ni behöver....
FemTummar: Gustafsen har visserligen en hel del gott och blandat men deras websida är fullständigt hopplös. Produkterna listas huller om buller och dygnsflugan kan ligga i flera veckor, likaså specialerbjudandena som ofta annonseras långt efter att tidsgränsen passerats. Synd, för de har som sagt en del intressanta produkter.
Fredrik.engdahl: jag gillar inte riktigt gummi snodden till c12 tycker den är lite ivägen för mina stora händer , plus är att man kan sätta den på stege
Byggare Nilsson: Har införskaffat mig snikki bältet nu och är mer än nöjd! :) vad är de två öglorna som sitter ovanför spikfickorna till för?
Haagbard: [citat] Ja jag skrev fel, köpte själv en så´n svensk dyrsåg förra året :-/
gluecifer: Ola! Jag bytte till Biltemas momentnyckel som var mer idiotsäker haha, inga problem nu :) Vet att tråden är duktigt gammal, men nu letade jag runt efter mutterdragare och sprang på denna obesvarade fråga.
Anna Lilja: Hej, Är det någon som har en instruktionsbok till Miele T369 C som kan hjälpa mig och kolla i den? :confused: Vi köpte tumlaren begagnad (gammal!) men den verkar inte fungera riktigt. Tvätten blir varm (ibland jättejättevarm!) men inte torr! Det finns en slang där vattnet skulle kunna gå ut och en kondensbehållare där vattnet kan samlas. Jag undrar hur man ställer om mellan de två
foppa72: Rexon kap/gersågar finns på Bauhaus och på Hornbach. Är det något att ha? Dom är ju inte i samma låga prissegment som rusta, biltema, ÖB osv.
Wester: Hyr en såg om du bara ska ha ner några träd. Kostar nästan inget för en helg och du får riktiga grejjer. Själv brukar jag köpa en ny såg varje gång jag e i USA. Husqvarna e sjukt billigt mot hemma i sverige. Tex en såg hemma för 5000 kostar ca 289 dollar alltså typ 1850 kr och det e med större svärd och 2 kedjor.
Fein: Är det någon som vet om Makstar laddaren (li-ion) funkar i sverige. eller vad den kostar att köpa löst. Hittade bdf452 för 198 dollar och i sverige kostar bdf451 5600:- ink moms.
dersa: Har du något Bauhaus i närheten så testa där, annars så finns det andra byggvaruhus som brukar hyra ut maskiner, även en del traktorverkstäder/försäljare har maskiner att hyra ut..
AndersS: Har också den där snikmaskinen och körde upp 4 st 20mm hål rakt ned i gråsten utan problem. Har den bara för lite tuggande i källaren och sommarstugan. Och precis som du skriver så saknar den variabel hastighet vilket jag saknar för att kunna använda den som brukblandare när man kör mindre mängder i hink. För borrning har det ingen betydelse.
Maggy: Så var det dags att skaka liv i en gammal tråd då... Vintern börjar närma sig här uppe i norr och vi behöver en ny snöslunga. Någon som har tips om någon speciellt bra maskin till bra pris? Bör var MINST 8hk.
H_L: Svarar på min egen fråga ifall någon skulle vara aningen nyfiken på svaret. Har nämligen kommit över handskarna som Kemi nämner också. Det jag kan konstatera är att de båda är väldigt fina handskar men har fördelar på olika områden. 9045-orna känns varmare men samtidigt osmidigare. Har nog dessa hellre när jag skottar snö än när jag spikar spik < 3". 9232-orna är även dem
jomar: Hej, jag är själv en s.k. sällan-användare av vertikalfräs, och blev varse en effekt som jag läst om men inte upplevt förrän härom veckan. Nämligen att fräsa ett spår i ändträ, där biten är relativt smal. Jag kände hur min träbit var på väg att sugas in i fräs-huset, och om det skulle hända skulle begreppet "wood-butcher" bli realiserat. Ett exempel på detta - titta gärna
Mikael_L: Nu såg jag att Kellen-stativet hade kommit in på COOP Boländerna, Uppsala. Ett tips för andra som velat köpa stativet men upptäckt att det är slut (för jag har iaf fattat det som att stativet tog slut i centrallagret och att man var tvungen att vänta på leverans från fabriken). Har det kommit på COOP i Uppsala är det ju troligt att andra butiker också fått hem några exemplar. För
Dr_Jerkyll: @Mr Hanyman: Jo, bra ide, men blir det inte lite krångligt? Väntar på foton! :)
Mr Handyman: Förstår vad du menar. Den är inte för rivningsvirket man behöver klyva upp! Däremot fungerar den - tvärtemot vad någon påstod i en tråd igår - utmärkt för möbelsnickeri även med fin precision! Flyttbarheten har den ju emot sig när det är tyngre grejor. Förresten Dr Jerkyll, får du någon ordning på mätstickan? Jag har inte prövat Julas stora bordssåg, men väl tittat på
FredrikR: Låsningen till klingskyddet, säkringen typ, sköts med knapp(ar) från handtaget. Ångrar inte köpet av SDn och GTA3000 stativet :)
frohike: [citat] Såklart :) Ibland läser man å läser å ändå inte ser felet
ACME: [citat] Jag tar inte illa vid mig. Jag tycker du är snäll. ;) Hultaforsaren funkar väl ok, men någon form av låsning av vinkeln hade inte varit i vägen. Jag tycker att den ändrar måttet lite för lätt. Ytterligare en variant är Festools nya smygvinkel som är ämnad att användas tillsammans med Kapex-sågen. Man lägger den mot hörnet, låser fast vinkeln och placerar den sedan på
Dregen: Har satt på en klinga från biltema på ts55:an och det var inga problem. Har även skaffat en till Elu klyven och tycker att de funkar kanon med deras klingor.
hecke: Ett Videoscope. http://www.uxr.com/videoscopes1.htm Vi använder ett liknande på jobbet. Finns säkert att hyra med operatör. Ett annat alternativ är en enkel USB Webcamera och en 5m lång USB sladd, som tidigare nämnts på forumet i an avloppstråd.
hecke: Detta kommer mer och mer och nu börjar de kunna offerera riktigt hållfasta metallegeringar. Sträckgränser uppmot 550 MPA har jag sett. På jobbet har vi tillverkat ett antal testobjekt på senare tid i metall och även ytjämnheten blir rätt så OK, förutom på undersidan. Plast har funnits rätt så länge. Vi tillverkade vår första prototyp på jobbet för 14 år sedan, men den var så