Teknik
Kalsipper: [citat] Vad händer sedan? Anta att det blir några mindre anmärkningar på besiktningen,hur går man som anläggningsägare vidare? Får man ingen ström förrän man fixat till anläggningen eller hur går det till?
ymca: Ett tips om man vill ha en box som zappar snabbt är att köpa en så kallad zap-box. Detta är boxar som saknar stöd för interaktiva tjänster. Jag tror att alla boxar som numera säljs av boxer saknar stöd för interaktiva tjänster så de borde ju vara ganska så snabba. Dessutom så vet jag att Canal Digital planerar att lansera zap boxar någon gång under året. Hur det är med Viasat
AndersG: Det blev en Friedland. Fanns en i mässing som var acceptabel: [bild]
skogstomten: Fördelen med väktarutryckning tycker jag är att någon verkligen åker dit omgående och kollar och eventuellt spikar igen förnster, larmar dig osv. Tjuvarna och delar av dina saker är nog ändå borta.... Men ytterligare skador vförhindras i alla fall, av typen frusna vattenledningar, regn och snö in genom det trasiga fönstret på parketten. Eller rävar/råttor som länsat skafferiet!!!
AAA: Vi ska också ha vår så nära badet det går. Vår elektriker har på alla punkter varit väldigt konservativ med vad man får och inte får göra. Hade det inte varit ok så finns det inte en chans att han hade satt den där. Ovanför och brevid badkaret är två olika zoner om jag inte minns fel. Jag tror ovanför är två klasser högre. Berit
Immobil: Här kommer ett dagsfärskt objekt: http://www2.blocket.se/view/2089829.htm?l=0&c=1&city=0 För långt bort kanske?
MathiasS: [citat] Nejdå, jag tror jag kan intyga att det även gäller byggprojekt i egen regi. Om man betalat någon annan för att göra något är dock faktorn PI helt irrelevant.
KarlXII: Det där kan man göra om man har en en hembioreciever med bild- och ljudväxel. Man sätter då bild & ljudsändaren på "monitor out"..
Rena: Hej! Jag hade hellre rekommenderat Heatlink från Hellmertz. www.hellmertz.se Denna använder GSM-nätet och kan styra många olika funktioner bl.a. är den kompatibel med Nexas fjärrströmbrytare som finns på Kjell & CO. www.kjell.com Heatlink kan även användas som frostvakt, larmuppringning, avlyssning m.m. Helt klart att rekommendera!
Hobbit: Hej, tänkte skaffa mig en sån´här : http://www.abelko.se/pdfmanualer/Elsvar%20200.pdf
markis: Kan även rekommendera er att kika in på http://www.pentagon.se.
MathiasS: Ja detta måste göras. Det *ser* för enkelt ut att fixa detta själv för att låta bli och istället köpa antenner för 2500sek. Återkommer med rapport. Har iaf sett till att min nya antennmast är tillräckligt lång för att bära en liten parabolskål också....
JohanG12: Ett sätt att finna intressanta planlösningar, förutom att leta på Internet, är att köpa utländsk litteratur. Det finns tidningar som bara visar planlösningar. Men tänk på att det är en symbios mellan ut och insidan. Så visst, fundera på hur du vill att det skall se ut invändigt, men om det en dag bli skarpt läge så bör du kontakta en arkitekt som kan få ihop helheten. Det kostar
sveno: Mogge, ska jag vara ärlig så har jag gjort liknande saker. Mycket ångrar jag nu. Senast när jag slängde ut min gamla gjutjärnspanna (anno 1958) och en hel del rör och en gammal sektionsradiator vid pannbytet för ett år sen. Redan ångrar jag att jag inte släpade iväg grejerna till uthuset istället för skroten. :-/ "Kan vara bra att ha nån gång", brukar hamstern i mig säga, men då
JesperS: Japp, finns små kapslingar som passar.
the_donk: vi valde denna i duschen http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5622
cat_stevens: Om man ska göra en enkel hemsida med bara lite bilder och text och kanske några länkar så funkar faktiskt word helt ok. Finns ett verktygsfält där som heter web-tools som man kan ha framme. Där finns knappar och textboxar och sånt... För att få till en länk kan man välja insert(infoga) --> hyperlink. När man är klar är det bara att välja "spara som" och ändra .doc till .html.
gluecifer: Tack för alla svar, elektrikern kommer på söndag som det ser ut!
rich710: Enligt Viasat så börjar dom sända nästa vecka, enligt Teracom som sköter utsändningarna så blir det i mars-april, hursomhelst verkligen glädjande att sändningarna blir free to air, det är det enda rimliga för en reklamkanal... hoppas femman hakar på "gratiståget" också...
Hasse: Min lösning är 4 st förstärkare (Vincent Spark 2x30 w) a 1000:-/st centralt placerade i vardagsrummet. 7 par högtalare som drivs 2 par/förstärkare, 8 paret ledigt för terassmontage. Högtalare för inbyggnad från Ljudia (995:-/par brutto) + 1 st radio/CD del till alla förstärkarna. Eftersom musiken i mitt fall är tänkt som en konstant ljudridå i alla rum, även bad och tvätt,
HEDIN: I 3d home architect kan man göra en tomt och sätta ut buskar och träd mm. Tomten blir dock platt (version 4). Har inte kollat om det går att ändra det....kanske går i version 5 ??? // Erik
BoD: [citat] Det verkar gå vilt till i det Carlska sovrummet... ;D Ursäkta... kunde inte låta bli... :-[
hasse_f: Jag blev rekommenderad en Stihl av min handlare då huset var i metall istället för en Husqvarna i motsvarande prisklass, då HQ:An var av plast!
mickey: Ngn som har erfarenheter av LexCom Home installation, bra eller dåligt ?
gaia: Hej Carl! Det var kloka råd du ger oss alla ... finns det krav från myndigheter eller inte så skall man skydda sej själv och huset i alla fall och med alla tillgängliga medel. Man skall vara något mera aktiv som husägare än bara försäkringsbetalare. Vi flyttade i ett gammalt hus och det första vi gjorde var att installera en jordfelbryttare och sätta brandlarm här och där! Vi tyckte
MathiasS: [citat] Ok. Bära runt den skall jag inte göra så det är inte ett problem....:)
mammamys: Nej han gav inte upp!!! Det tog 10 min att ställa in parabolen............. Men den vanliga antennen blev inte bättre, till slut kom han på att alla uttagen var seriekopplade (6st) vilket inte går!!! Så elektriken kom hit och kopplade dom 3 och 3 och köpte med en antenn som är 1,80cm lång + en antennförstärkare, så nu funkar allt förutom att vi inte kan se på video!!!!!! hittar inte
Fredrik_hobbyist: ...och så är det ju så kul att få sätta sig ner och klistra fast alla dessa kapitelmarkörer! ;D (Ironiskt sagt, samtidigt som jag erkänner att jag gjorde just det inom 5 minuter efter att jag fått katalogen i min hand) ::) /Fredrik