Hammarn61 skrev:
Då blir jag väldigt fundersam över att vår elektriker har just gjort det. De har alltså dragit fram "dubbelmatning" fram till en dold fördelningdosa. Orsaken var att övervåningen skulle säkras upp mer än de hade förberett för. Det är ju som att dra trefas i ett för som sedan fördelas, där har man ju också tre säkringar inblandande. Nåja det finns två saker jag inte rör, el och VVS. El för att det är livsfarligt att peta i utan kunskap, VVS för att det kan alldeles för blött om man gör fel. ;)

När det gäller det ursprungliga ämnet kan jag bara hålla med, kontakta en behörig elektriker fort innan det händer något. Krypströmmar är inte att leka med!
Är du säker på att han inte har dragit tre faser, dvs fem trådar med olika färger? Det borde ju vara tillåtet. Då framgår det ju tydligt att tre trådar är de tre faserna, en är nolla och en är jord.

Har iallafall kommit fram till att fas L1 är väldig outnyttjad, men L2 är tvärtom överbelastad.

Iallafall när jag kollar alla saker som är anslutna på dom, även om man inte använder alla samtidigt så är totalen stor. Det borde räcka att flytta nåt av el-elementen på 1200 W från L2 till L1 och ställa om diskmaskinen från 230 till trefas och sprida ut. Nu är man en bit på vägen.

Fick förresten svar om glödeffekten från EIO organsiationen:
"Förmodligen har Du några andra lampor eller dylikt inkopplade när ena huvudsäkringen löser ut och då får dessa lampor ungefär 115 V, så "fenomenet" är normalt helt OK."

Använder man inte en tångamperemätare för att kunna kolla hur mycket ström/effekt som tas ut på exempelvis var och en av de tre faserna till en maskin?

Får för mig man sätter den på en ledare, utanpå isoleringen eller har jag helt fel?

rätt den sätts utan på ledaren.

Angående dimmade lampor och huvudsäkringar, fenomenet uppstår när en huvudsäkring går samt en 3 fasbelsastning är inkopplad. I t.ex en vv-beredare möts dom tre fasern i en Y koppling (nollpunkt) när då en av huvudsäkringarna är gången så får du alltså ut en av dom andra faserna i gruppen "bakvägen" , vv.beredarens element fungerar dock effektivt som en serieresistor, därför lyser det så svagt om lampan.

Skulle däremot din inkommande Pen ledare (noll jord) försvinna kan d börja hända farliga grejer, beroende på inkoppling av olika 3 fasbelastningar kan du nu få spänningar över 230 volt i dina enfasuttag, samt att olika jordade saker typ spis, diskbänk m.m kan bli spänningsförande . DET är inte bra =) Det är då det är dags o ringa oss Elektriker ;)

Kolla om du kan säkra upp till 20A huvudsäkring. på mitt elbolag (Telge Energi) så kostar 16A och 20A huvudsäkring lika mycket så det finns ingen anledning att snåla. Detta förutsatt att husets ledningar är dimensionerade för 20A men så kan jag nästan garantera att det är fallet. Det var mest på 1980-talet man "säkrade ner" för att få billigare nätavgift.

Skogstomten

Tack för alla svar, elektrikern kommer på söndag som det ser ut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.