Bob_the_builder skrev:
Det är väl mest en tidsfråga, va?  :) Hur var det med grannarna, har de sin vanliga antenn på taket eller på vinden?
Ja dom har sina på vinden inte alla kanske men dom som har nubyggda hus har det!!!
Pappamys har precis bestämt att vi får ringa en "antenn kille" på Onsdag.......BRA VA
Tack för all hjälp
Maria

Bob_the_builder
Det tyder ju på att det är något fel på installationen i ert hus och att det inte är radioskugga som är problemet. Hoppas det löser sig!

Om vi börjar från början så utgår jag från att ni köpt ett paket från någon Canal Digital eller Viasat. För att installera en parabol (nordenparabol) typ Canal Digital så har den oftast två mikrovågshuvuden för Sirus 5grader Öst och Thor 1grad Väst.

Canal Digitals huvudkanaler ligger på Thor medan Viasat använder Sirius. I Canal Digitals "utbud" ligger dock Kanal 1, 2 och 24:an på Sirius. För att ställa in en parabol använd instruktionsboken samt att det är bra att hämta ytterligare information från canaldigitals eller viasat. Det går inte att ställa in en parabol genom att gå runt med den. Titta åt vilket håll grannarnas pekar, hitta ett ställe på ert hus som pekar åt samma håll som har fritt snett uppåt (inga träd etc i vägen). När parabolen monteras så kommer det att se ut att den pekar nästan rakt fram i vertikalled, men det beror på att mikrovågshuvudena sitter i nedkant av parabolen (om ni inte har mittmonterat) därför blir ändå infallsvinkeln de runt 20grader.

Montera fast fästet på väggen (se att det sitter lodrätt, vattenpass), och gör en grovinställning här behöver ni ha de kordinater ni ska använda där ni bor, gå tex in på canaldigitals hemsida och hämta den informationen om ni inte fick med något i paketet. I Stockholm är det runt 21-23 grader i "höjd" och runt 200 grader i sidled. Det blir ung snett söderut.

Tänk på att mikrovågshuvudena ska sitta lite snett (klockvridna) i de fästen de har i armen.

Montera fast parabolen lätt, den är oftast känsligast i sidled, de är inte många grader så är ni utan bild. Börja därför att ställa in efter den skala ni troligen har i höjdled på mastfästet de 20 grader, sedan kan ni ta i sidled med en kompass. Dra ner kablaget och anslut mottagaren/TV etc. Gör de intällningar ni ska göra för att få fram signalstyrkan på TV (canal digtal mäter nog endast på Thor). OBS att stänga av mottagaren varje gång som ni kopplatr om kablaget, det ligger spänning ut till mikrovågshuvudet, kortsluts denna så kan mottagaren förstöras.

Försök nu att lätt vrida parabolen till ni får bra signalvärden. Enklare är att använda en "satfinder", men de billigaste ligger på 200:-

Sedan till din fråga. Du får inte bättre mottagning genom att använda två paraboler, men du kan som du skriver ha Viasats kanaler på en TV och CanalDigital på den andra. Eftersom det är samma avgift att ha två mottagare som att använda 2 kort i en, så tycker jag att det är bättre att gå på två erbjudanden om parabolpaket.

Vill man sedan inte ha två paraboler så kan man göra så att man använder endast en parabol, men man tar Thors huvud och leder den till Canal Digital mottagaren samt att man tar Sirius och leder den till Viasat mottagaren, man struntar i switchen. Man förlorar dock möjligheten att få dubbla TV1, 2 på detta sätt.

OBS det går inte att bara koppla ihop de nedgående kablarna och dela upp dessa till två mottagare (eftersom båda mottagarna skickar ut spänning till mikrohuvudet samt styrsignal till switchen), möjligt finns det filter att sätta om man vill göra så (se tex www.kjell.com (som har mycket när det gäller TV etc))

que skrev:
Vill man sedan inte ha två paraboler så kan man göra så att man använder endast en parabol, men man tar Thors huvud och leder den till Canal Digital mottagaren samt att man tar Sirius och leder den till Viasat mottagaren, man struntar i switchen. Man förlorar dock möjligheten att få dubbla TV1, 2 på detta sätt.
Både Canal digital o viasat har tv1 o 2 digitalt så det spelar väl egentligen ingen roll, vad gäller fyran kan du ju ta den analogt till viasatmottagaren o strunta i signalen till canal digitalmottagaren eftersom den finns digitalt där redan...

Till Sarpat, vad jag menade är att CanalDigital tar TV1 och TV2 på den satellit som Viasat har som sin huvudsatellit (dvs Sirius). Om man skulle koppla som jag beskrev med endast en parabol och med två mottagare, så får man inte möjligheten att ha TV1 på en TV och TV2 på en annan TV, eftersom både då går via Viasat's mottagare (fortfarande under förutsättning att man inte har något via marknät)

Que!!!
Tusen tack för ditt svar! ;D ;D ;D
Vi har fått tag på en antenn kille som kommer hit i morgon 8,30 och kollar på allt, Jag får erbjuda mig att åka och hämta en box för Canaldigital om det inte funkar
Vi börjar bli frustrerade när det inte funkar och det känns som det är för svårt för oss att klara av själva.
Jag själv tror att det är något som är fel från början.
Hoppas på bättre tv bild i morgon :-* :-* :-*
Mvh Maria

ok,jag förstår...nu får säkert antennproffset igång analogsystemet så att det går att dela signalen på vinden i st o dra 1,2 o 4:an till alla rum om mammamys så önskar...

mammamys skrev:
Que!!!
Tusen tack för ditt svar! ;D ;D ;D
Vi har fått tag på en antenn kille som kommer hit i morgon 8,30 och kollar på allt, Jag får erbjuda mig att åka och hämta en box för Canaldigital om det inte funkar
Vi börjar bli frustrerade när det inte funkar och det känns som det är för svårt för oss att klara av själva.
Jag själv tror att det är något som är fel från början.
Hoppas på bättre tv bild i morgon :-* :-* :-*
Mvh Maria
Hur gick det med antenn killen ???
Gav han upp :surprised:

Nej han gav inte upp!!!
Det tog 10 min att ställa in parabolen.............
Men den vanliga antennen blev inte bättre, till slut kom han på att alla uttagen var seriekopplade (6st) vilket inte går!!!
Så elektriken kom hit och kopplade dom 3 och 3 och köpte med en antenn som är 1,80cm lång + en antennförstärkare, så nu funkar allt förutom att vi inte kan se på video!!!!!! hittar inte kanalen??????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.