A
Alter_ego: [citat] Har du kollat på någon lösning med dioder? Många bra tips här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1096397084;start= Alter ego
1 svar · 2,6k läst
R
rosebuddy: Vill bara delge min glädje över att ha hittat en snygg lösning på problemet med en kombidimmer. Jag har inte hittat någon för under 1000:- och dessutom är de inte särskilt estetiska. Min lösning är en kronbrytare från GIRA och en dimmax koppklad till ena brytaren. Hur bra som helst och dessutom billigare än en färdig kombidimmer! Såååå nöjd! /Lars
0 svar · 1,8k läst
A
AndersG: Faran är samma som att ha ojordat i rum med jordade prylar, typ vattenledning. Dvs att du kan ta i ngt som äör strömförande med ena handen, samtidigt som du har andra på ngt som är jordat, via ett jordat uttag eller via exvis vattenledningen. Att få 230V mellan exvis tummen och pekfingret är visserligen inte speciellt angenämt, men inte alls lika farligt som att få mellan händer eller
5 svar · 3,0k läst
E
Erik_D: Impedans, isolation, utlösningsström och tid för jordfelsbrytare, fasföljd. Impedansen visar att alla anslutningar är ordentligt dragna samt att kabellängden håller sig inom gränserna.
62 svar · 9,0k läst
P
pela: Hej och hopp... jag behöver sätta (nytt) elmätarskåp, på vilken höjd ska det sitta enligt "reglementet"? Vad kan ett begnagat skåp vara värt? /Många detaljer små....
0 svar · 3,4k läst
O
OLHA: [citat] Visst utvecklar jag det. Om man nu glömmer teknikdravlet hit och dit så blir funktionen att en centralenhet (ex.vis datorn) klarar av att streama flera kanaler till valfria källor. Ex.vis musik, TV, egen film, bild. etc. Dock är min uppfattning att MS är i startstadiet fortfarande. Det lär dock ändra sig och flera olika leverantörer håller på med motsvarande lösningar. Det
17 svar · 3,0k läst
P
Pucco: [citat] Det är ytterligre ett steg åt sidan. DTV som den ser ut nu är bara en förlängning av samma teknik som TV alltid har haft. Man skickar bara ut samma information som måste vara kompatibel med alla gamla TV-apparater, 50 Hz interlaced. Det gör att man får en massa konstiga effekter med 100Hz TV med ryckiga bilder av saker som rör sig snabbt. DTV är bara ett sätt att få mera
24 svar · 1,5k läst
E
Erik_D: Pellefant: elgrosisterna här nere har iaf. E nr 1604726
7 svar · 18,2k läst
RoTe
RoTe: Det funkade för mig, dock sitter kontakterna lite löst eftersom kabeln är lite tunnare än "riktig" kabel. Bildkvaliteten är det dock inget fel på.
1 svar · 4,0k läst
S
StevenL: Jag har tittat lite på ITX system men är lite osäker på vad den klarar av. Den måste klara av att spela upp filmer för jag kommer ha en recept bank i en server. Sen att den ska klara av att spela mp3 och webradio är inget större problem. Om jag sen ska kunna se på tv är det en sådan som gäller? http://www.larsbengtsson.se/produkter/63/80/486/
5 svar · 3,6k läst
J
JLT: Håller på att bygga om delar av en stor hall till ett badrum och tänkte passa på att dra fram VP-rör till detta badrum innan jag klär väggar och tak. Nu mina frågor: 1. Var ska jag montera inkommande kopplingsdosa för att den blivande elektrikerna ska bli nöjd (vill helst inte göra om jobbet senare)? Ska den vara infälld eller utanpåliggande. Misstänker att man inte kan göra som i
0 svar · 2,0k läst
Y
yxis: [citat] Jag tänkte på en vanlig standardkoppling, och kom på att det är enklare att googla fram en färdig beskrivning än att skriva en själv :) Scrolla ner till "Constant current generator": http://www.satcure-focus.com/tutor/page5.htm Fast jag skulle använt en lysdiod istället för zenerdiod som referens, för att få lägre spänningsfall över seriemotståndet. Annars tipsade en
12 svar · 4,0k läst
P
pererik: Tack för svaren. Vi har betongväggar, och om jag har förstått rätt så ska det gå att fräsa i betong med diamantfräs (http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-9940). T-34, hur förberedde du för högtalardragningar? Tomma VP-rör? /Per
18 svar · 4,0k läst
E
Erik_D: Jo jag köpte en fluke 1653 för nått halvår sen. Fungerar över förväntan smidigt.
11 svar · 3,0k läst
T
Thullen: jag bugar och bockar för svaren! Får hitta på en annan lösning på det då :)
10 svar · 7,4k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag köpte en ångdriven 14 tums med analogt ;) ;) bildrör till köket. Det är lättare att få upp boysen till frukosten nu; förut fick vi vinscha upp dom...
24 svar · 4,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Ta hjälp av ngn om du känner dig osäker! Bäst så...
9 svar · 3,7k läst
Q
MP3
que: ;D [citat] ;D , kom att tänka på tv-serien A-Ö där Bjök kom på besök "Allt kaffe smakar illa, det finns inget gott kaffe" Kanske ska man sluta att lyssna på inspelad musik ??? låter kanske livespelningar bättre? Men det är klart att jämför man MP3 och ett liveband så är ju MP3 betydligt mer komprimerat på alla sätt
68 svar · 3,9k läst
M
Mats: Aha Du har haft en elektriker från Bofors i huset. När jag var tekniker i armen så upptäckte jag att de bara har blåa ledare. Ca 100 i en kabel alla blåa och bara märkta i ändarna. Jättebra när nån gnager av eleändet på mitten mot nått träd.
33 svar · 8,9k läst
D
dymlingen: Mycket riktigt. Det står till och med på förpackningen.
11 svar · 5,4k läst
Y
yxis: [citat] Sen ska man väl tänka sig för vad man drar för ledningar också, beroende på vad vattnet ska användas till. Om det bara är till för att tvätta händerna så går det väl att dra in vilka ledningar som helst, men jag skulle nog inte dra vad som helst i rör med vatten jag dricker av. I värmeledningssammanhang brukar man ju prata om "livsmedelskvalité" o.s.v....
16 svar · 8,7k läst
Y
yxis: [citat] Vad jag förstått finns dreambox bara i satellitutförande även om det pratats löst om modeller för marksändningar och kabelsändningar... [citat] Är det inte bättre att sätta doslock, och förbinda dessa på något vis så att ni kan ändra er / komplettera framöver?!?
16 svar · 3,2k läst
B
BillyBoy: Ville bara tacka för ett utförligt svar med olika råd som Du skrev den 8 nov. Min dator har "legat nere" ett tag varför jag inte kunnat höra av mig tidigare! Hälsn/BillyBoy ;D
0 svar · 1,4k läst
E
Erik_D: Eller monterar en dimmax bakom din befintliga kronbrytare, om den har uttag för impulsfjäder. Då kan du dimmra med tryckknappen.
2 svar · 4,1k läst
M
Mats: Samma hos mig i förra huset. I nya huset så är allt nytt jordat men något gammalt uttag är det inte. Det är en ren miss från elektrikern. Jag menar självklart ska han se igenom tre decimeter ikea kartonger att det sitter ett uttag bakom ;D Då det är en uttanpåliggande mattning till det uttaget så får det vara till nästa tapetsering
14 svar · 1,2k läst
E
Erik_D: Nuförtiden används oftast hf don till lysrören. Då slipper man både tändare och reaktor.
7 svar · 5,0k läst
S
sverre: [citat] HERREGUD :o :o :o Om du utsätter dig för livsfara skiter jag fullständigt i, men tala för guds skull inte om det för andra och försök få dom att göra samma sak!!! Det är mycket enkelt att kolla läckströmmar, man kollar det med en läckströmstång! Dock måste man göra det med centralkåpan av, och då man befinner sig närmre än 20cm från oskyddad spänningsförande del
12 svar · 15,0k läst
Z
Ziro: Tack för all hjälp! Efter en massa funderande så lutar det åt att jag köper den plastmikrofon med applåder och allt som han önskar sig. Det blev för krångligt med en mer avancerad utrustning. Det får bli senare när han blivit större om intresset fortafarande finns kvar. /Ziro
4 svar · 1,3k läst
Y
yxis: [citat] Är inte det folk som redan har ett litet förråd och en skruv till det, och kompletterar med ett storförråd för bulkleverans senare? Då passar ju argumentet "if it ain´t broken, don´t fix it" rätt bra, d.v.s. om det lilla förrådet med sin skruv fungerar bra så är det lika bra att låta det vara, skulle det nyinstallerade större förrådets skruv strula så kan man alltid
4 svar · 3,3k läst
L
LennartL: [move] ;D <-- M[/move]
19 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.