Jo ett kort en box kommer man inte ifrån, men man kan kanske tänka sig ett abbonemang och flera kort. Typ något familjeabbonemang. Jag är dock medveten om att företagen tvekar, eftersom det då är uppenbart att mindre nogräknade individer kommer sammsas om ett abb.

Forcebygget är rätt gediget och den fungerar bra. Har inte provat dolby digital ljudet än. Textningen vid inspelning har jag inte haft något problem med. Har för mig att det dock stod med som en uppdatering/fix för senaste mjukvaran.

Där finns ingen uppenbar och tänkt möjlighet att få ut det sparade till en dator etc.

Dansk digitaltv har jag inte funderat överhuvudtaget på, men jag skall höra med mina Danska kollegor. Vet att det finns en del program i Danmark som inte finns här (eller ligger efter). Hmm. Bra idé.

Den ena boxen fick jag subventionerad.

Hittade precis lite om dansk digital-tv: http://www.sattv.dk/guides/dvbt/dvbt.aspx

Det verkar alltså som det dröjer innan det kommer igång på allvar. Det finns fn två sändare på själland som sänder digital-tv, en i Jyderup (citerar: "Nordvestsjælland
midt mellem Holbæk og Kalundborg ")  och en "köpenhavn vest", var den nu ligger. Den senare skall enligt uppgift vara ur funktion fn.

Här finns hela sändarlistan: http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=357

Ser nu efter lite geografistudier att Jyderup ligger på fel sida själland!

.... och efter ytterligare studier denna förklarande karta: http://www.tst.dk/dk/branche/tvfrekvenser.htm

mattiase skrev:
Hej
* Är alla DTV-boxar så här sega? Om inte, vad heter den parameter man ska spana efter? Kanalbytartid?
Det är väldigt olika på boxarna, billiga boxar är ofta väldigt sega och lite dyrare är piggare.. Det beror på hur snabb CPU som sitter i dom.. samma som i din pc med andra ord.

De boxar som byter kanal snabbt brukar ofta marknasföra sig som snabba, så titta efter boxar som dom påstår ska vara snabba :)

* När analoga nätet går ner...måste jag ha en box per tv om vi vill se olika kanaler på dessa?
Gissar att det finns boxar med flera "tuners" men att de säkert är hamnar nära dubbla priset. Två tuners/box löser problemet med att kunna kolla på ett program samtidigt som man spelar in ett annat. Två tuners/box löser dock inte helt problemet med att driva två separata tvapparater i varsin ände av huset. Måste jag byta kanal så får det bli att a)förflytta mig tvärsöver huset för att byta kanal eller b) fixa ett IR-link system av nåt slag.
Du behöver en box för varje tv, i framtiden kommer det nog att komma tv och video/vdr apparater med inbyggd
tuner för digitaltv. Men ett kort för varje apparat kommer
du inte ifrån.

ClasseClas
Jag har haft marksänd digitaltv sedan år 2000. Det var ingen höjdarupplevelse med den första Nokia 9820T (tror jag den heter). Slö som attan vid kanalbyten och diverse minnesläckande buggar som sedermera hängde burken. Det kom en rejäl uppgradering -01 el -02 som ordnade boxen ordentligt och den fungerar OK idag (har den fortfarande).

Har en nyare Nokia 212T som är betydligt rappare och mer stabil, så med tiden verkar utvecklingen ha gått åt rätt håll.

Grundproblemet vid kanalbyten är nog att boxarna buffrar upp x antal bytes med data innan de lägger ut bild o ljud vilket gör de slöa "by design".

Att notera: Det är en tidsförskjutning på 1-2sek på digital mot analog mottagning. Effekten blir lätt komisk när grannarna ylar vid lite olika tidpunkter i samband med fotbollsmatcher etc...

När det gäller bild- och ljudkvalitet så är den i mitt tycke överlägsen analog dito. Möjligen blir det lite mer distortion i bilden i "snabba" sammanhang som i sportprogram o likn.

mattiase skrev:
* Är alla DTV-boxar så här sega?
Min erfarenhet gäller digital parabolmottagare. När jag köpte min sådan för fyra år sedan var jag helt inställd på Nokias dåvarande flaggskepp. Naturligtvis var denna slut så jag köpte en för mig okänd modell som hette Humax. Men tack gode gud för att jag aldrig blev ägare till nån Nokia. Jag såg snart hos mina vänner hur tröga alla nokia och även andra mottagare var. Medan min humax byter kanal, öppnar menyer mm blixtsnabbt. Detta är för mig en mycket viktig faktor och kommer så att vara för all framtid när jag handlar mottagare. Det ska gå fort!!!

Jag har haft en del boxar innan framförallt till comhem men nu kör jag med sattelit och då kan jag varmt rekommendera Strong SRT8700 kvick och stabil!

TLovskog skrev:
Dagens boxar tycker jag laddar EPG relativt snabbt. Skiftet mellan kanaler går i princip som analog.
Analogt kanalbyte = "blixtsnabbt", det lär det ta ett bra tag innan digitalboxarna slår.

TLovskog skrev:
Kostnaden för digitaliseringen sjunker för varje kvartal som går.
Sant.

TLovskog skrev:
Däremot så ökar användarvänligheten iom ...

• Det finns en inbyggd guide överhuvudtaget.
  • Man ser nuvarande och framförallt kommande program, rätt ok om man zappar.
  • Har du en box med HD eller DVD-R, så benämns inspelningen med korrekt titel automatiskt. Ofta får du också en liten indexbild också.
  • När du "installerar" den sköts det automatiskt och alla kanaler får riktiga namn.
  • Du slipper noll.noll.blink
  • När du spelar in så väljer du kanalnamn i klartext och därefter ex. programnamn i klartext. Ingen anledning att hålla reda på om du hade TCM på kanal 231 som grannen eller du valde 128.
  • Etc. mm. o.s.v

• Nåväl, force har ju haft en analog D2MAC-mottagare med väl fungerande EPG. För de vanligaste svenska kanalerna har ju SVT TEXT en bra tjänst på sida 650.
    Kommande/nästa program har vad jag sett iaf alla analoga tyskar på text-tv-sida 100.
    De flesta anaolga prylar med texttv kan ställa klockan efter texttv.

Men visst, många av de här funktionerna är "självklara" i en digitalbox men extra lyx i analog mottagning.
    TLovskog skrev:
    Det enda som stör mig är betalmodellen. Om du har 4-5 TV apparater måste du ha en massa abbonemang, trots att du inte kan utnytja alla. Fast det lär ju lösa sig snabbt när tekniken finns inbyggd i TV apparater, etc.
    I UK så löste det där sig självt, de hade en soppa av betalmodeller o.s.v. som till slut havererade och nu har de mer eller mindre alla DVB-T-kanaler okodade en gång för alla.

H.äg Smurf skrev:
    Det är väldigt olika på boxarna, billiga boxar är ofta väldigt sega och lite dyrare är piggare.. Det beror på hur snabb CPU som sitter i dom.. samma som i din pc med andra ord.
    Nja, jag skulle snarast säga att det beror på hur många kostymer som finns i styrelserummen, och vilken fånig propaganda/lobbying de gått på. Comhems boxar har något som heter "open tv", dvb-världens motsvarighet till java eller nåt sånt. Visst, jättebra idé att man kan skicka med körbara program i dvb-strömmarna (de fåniga spelen hos comhem är sådana t.ex.) men det är en otroligt seg, komplicerad och dyr lösning jämfört med en klassisk mjukvara som det brukar vara i de flesta analoga boxar och liknande.

Det var inga problem att få en snabb OSD på apparater för 15-20 år sedan, så man kan undra varför det ska vara ett problem nu.

H.äg Smurf skrev:
    Du behöver en box för varje tv,
    Nja, snarast en box för varje program man vill kunna ta emot samtidigt. Bor man själv men har både tv i sovrum och vardagsrum t.ex. så kan man ju ha samma box till båda tv-apparaterna (med en fjärrkontrollförlängare eller liknande då).

H.äg Smurf skrev:
    i framtiden kommer det nog att komma tv och video/vdr apparater med inbyggd tuner för digitaltv.
    Det finns redan dreambox sen länge, och det finns även andra lösningar med digitalmottagare kombinerat med hårddisk.

H.äg Smurf skrev:
    Men ett kort för varje apparat kommer du inte ifrån.
    jag vet inte hur lagligt/olagligt det är att köra inom samma hushåll, men det finns iaf till dreambox mjukvara för att dela samma kort mellan flera mottagare. Den mjukvaran kan visst dessutom samarbeta med mjukvara för att köra digitaltv i dator. Det finns ju vettiga kort att stoppa i datorn för att se digitaltv för så lite som €49 o.s.v....

Men, ny teknik har alltid barnsjukdomar. En kompis köpte en dvd-spelare som klarar divx-filmer. Det visar sig att om han bränner en divx-film på dvd så funkar inte textningen, men bränner han samma film på cd så funkar textningen!.

Analogt kanalbyte = "blixtsnabbt", det lär det ta ett bra tag innan digitalboxarna slår.
Allt är relativt. I mitt inlägg vägde jag det mot de gamla som Mediamaster 9820T etc. I förhållande till dem så tycker jag nog dagens är väldigt lika analoga och helt ok. Åtminstånde min nya Force mot min SONY TV (som iofs tar märkbar tid att byta kanal på).

Kan väl också tycka att det haltar lite att jämföra med plain vanilla analog mottagning. Bättre att jämföra med den gamla standarden D2MAC. Där tycker jag nog definitivt det är jämnt skägg eller till de nya boxarnas fördel.

Nåväl, force har ju haft en analog D2MAC-mottagare med väl fungerande EPG. För de vanligaste svenska kanalerna har ju SVT TEXT en bra tjänst på sida 650.
Kommande/nästa program har vad jag sett iaf alla analoga tyskar på text-tv-sida 100.
De flesta anaolga prylar med texttv kan ställa klockan efter texttv.

Men visst, många av de här funktionerna är "självklara" i en digitalbox men extra lyx i analog mottagning.
Visst kan man alltid trolla med tekniken och ta vad man hittar i bilden och luften och bygga ihop en någorlunda EPG och andra funktioner. Jag tycker nog mest det blir ad-hoc och osäkert.

Att ha dessa funktioner i standarden från början i alla boxar, alla kanaler och fungerandes i princip på samma sätt är att föredra. Så mitt argument mot mathiase håller. Att ha en hopkokad EPG specifik för en box och på de kanaler som har en tablå i textv, eller manuellt hålla reda på att vissa tyska kanaler har en tablå på den sidan, svenska på en annan osv, fungerar naturligtvis, men kan ju aldrig ses som en bättre lösning än den som finns i alla digital tv sändningar ... IMHO.

Fast det var ett intressant arbete utfört av force.

Vill bara tillägga att FORCE T500 (eller vad den heter) har efter uppdatering problem med textning vid inspelning via HD. Dock inte alltid men det händer tillräckligt för att bli irreterad.

Håller även med tidigare inlägg att de är komplexa att hantera för ej teknikfreak. Ofta får jag hårdboota om min box efter att min 82 åriga svärfar varit i farten o tryckt på "nån" knapp :D

Problemet med kort o antalet apparater måste lösas och kommer säkert att göra så med tiden tills dess får vi betala surt :(
Nästa steg blir (det är iallafall dit jag strävar) att samla in alla kanaler i någon PC burk o streama ut signaler till alla media skärmar, tv plasma etc. och styra via något intelligent sätt.

Någon som har erfarenhet av ovan på funktionalitet som fungerar utan att behöva boota om mm mitt i ett kanalbyta samt där man inte behöver sitta uppe hela nätter för att konfigurera och bygga ihop mjukvarudelar??

Mvh
Peter

TLovskog skrev:
Dessutom tycker jag nog att vi har levt med dagens system i över 50 år och någon gång måste man ta steget att byta teknik. Att kunna hålla bakåtkompatibiliteten i 50 år får väl anses som helt fantastiskt.
Det är ytterligre ett steg åt sidan. DTV som den ser ut nu är bara en förlängning av samma teknik som TV alltid har haft. Man skickar bara ut samma information som måste vara kompatibel med alla gamla TV-apparater, 50 Hz interlaced. Det gör att man får en massa konstiga effekter med 100Hz TV med ryckiga bilder av saker som rör sig snabbt. DTV är bara ett sätt att få mera kvantitet inte kvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.