Y
yxis: Oumbärlig för att finna trasiga lampor i julbelysningarna :) Jag har en pryl från 80-talet som heter "metek 1", som verkar vara en enklare variant av den där dyrare klasolleprylen, klart användbar hjälpreda. Men tänk på att om ledningarna har metallhölje som är jordat så hittas inte ledningarna annat än som metallföremål.
4 svar · 2,2k läst
S
sverre: [citat] Finns personskyddsbrytare, dvärgbrytare och JFB i samma apparat! Har man 16A huvudsäkring är det svårt att få selektivitet i anläggningen, speciellt om man använder t.ex. C10:or!
7 svar · 4,8k läst
Y
yxis: [citat] och om det hjälper se till att ställa in tv'n så ni tittar på scart-signalen och inte antennsignalen. Det ska fungera utan några antennsladdar alls inkopplade, annars är det felinställt antagligen på tv'n (det är olika på olika tv, men det ska iaf bli svart bild och inte snö om ni slår av den där hemmabiolådan) Gäller inte om ni har en tv tillverkad före 80talet ;D då är
10 svar · 1,1k läst
K
kabbarp: Jag har kollat in på www.elbutik.se och deras små 50x50mm är läckra, ska beställa 12 st till köket.
6 svar · 1,6k läst
Y
yxis: Ta det INTE genom elektrikern, ta det genom en tv-antennmontör och ring runt och hör om priser. Ni har väl exakta mått på kablar o.s.v. så det borde gå att få det specat nästan på öret. Om ni har fri sikt en bit bort omrking den riktning grannarnas antenner pekar åt så är det ingen större risk för kalldusch, är det tjock skog eller något annat så kan det bli knepigt. Jag har en
4 svar · 4,8k läst
Y
yxis: Jag körde förut med ett "DVB-C 2.1" från www.usa-x.org då jag bodde i lägenhet och hade comhem kabeltv. Med den alternativa mjukvaran www.progdvb.com så går det bra att få textningen att fungera. I början körde jag ett program som heter multidecoder men det klarade inte textningen bra. Nackdelen med att ha kortet i datorn och datorn i sovrummet är att det är inte bara att slå av/på
5 svar · 3,0k läst
S
sverre: [citat] Finns EKK som klara UV-strålning, kolla med tillverkaren!
8 svar · 14,0k läst
P
PatWest: I den här tråden har du mycket info om telejack. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1101854848
1 svar · 2,5k läst
H
Hobbyfixarn: Ring till Modern Elteknik, dom är duktiga på lösningar och har rätt så mycket på hyllan eller fixar det dom inte har hemma snabbt. http://www.modern-elteknik.se
4 svar · 4,2k läst
cubix
cubix: Tack. Det första förslaget från Eljo borde fungera. Den verkar ha en diameter på 60 mm. Jag skall kolla på en välsorterad elbutik.
6 svar · 5,2k läst
G
Gp: Jag har dålig erfarenhet av termostater där anslutningen av trådarna endast hålls fast av fjädrande bleck. Kablarna från termostatkännaren i golvet är väldigt klena så den sitter inte kvar i termostaten. Köp istället termostat där man skruvar fast ledningarna.
2 svar · 1,2k läst
A
AndersG: Även detta har vi diskuterat in absurdum här... ;)
7 svar · 1,4k läst
galento
galento: Hej,har privat flera verktyg från Biltema och de håller fint Har flera olika hylsnyckelsatser och de har det inte varit nåra problem med.Använder grejerna ofta också från mek med traktorn till mek med våra bilar och motorcyklar.
15 svar · 6,6k läst
galento
galento: Hej,vi grävde ner s.k svart hård plastslang för vatten i jord och i den lade vi EKLK 5x2,5 på ca 40 cm djup.Vi ersätte luftledningen vi hade innan med detta.Kollade med flera elektriker och detta var helt ok enlig dem,man behövde inte gräva djupare och slangen var stark nog enlig dem.
6 svar · 7,8k läst
A
AndersG: Be att få en installations och projekteringsanvisning från tillverkaren. Där står allt. Man brukar ta tillluften på norrsidan vill jag minnas och alla rör på vinden samt FTXen skall ha ordentlig isolering.
2 svar · 2,9k läst
Y
yxis: [citat] Fast jämför vad en scartsladd kostar på expert resp biltema. Och nu kan jag vara riktigt obstinat och påpeka att Lidl sålde sånadär trådlösa länkar för 300 pix, visserligen bara komposit och inte s-bideo, men ändå :D
9 svar · 1,7k läst
Y
yxis: Jag köpte en alto för 599 eller nåt sånt på bauhaus i somras. Min erfarenhet är att jag måste pausa en hel del, men det beror troligen på att vattenpumpen i huset (egen brunn) inte orkar flödet. Jag har skaffat en lös manometer som jag ful-anslutit på en snutt trädgårdsslang och skaffat en y-koppling för trädgårdsslangen, men sen har det inte blivit av att provtvätta något sen
5 svar · 9,1k läst
P
puttrix: Lite kompletterande uppgifter angående olika brytare: Kronbrytare har 2st knappar men behöver inte tända två olika lampor i samma armatur, det kan vara så att man vill tända 2 olika armaturer ex. en i taket och en i fönstret. 2-polig brytare använder man när det finns krav på "allpolig" brytning ex. fläktar mm. Sedan finns det även brytare "trippel" 1+1+1 som har samma funktion som
6 svar · 12,2k läst
K
Kaffekokare: Max antal FK för VP16-rör är: 5 st 1,5 mm[sup]2[/sup] 4 st 2,5 mm[sup]2[/sup] Max antal FK för VP20-rör är: 7 st 1,5 mm[sup]2[/sup] 7 st 2,5 mm[sup]2[/sup] I alla fall enligt boken "Elinstallation - Yrkesmannaskap" från Liber.
1 svar · 4,5k läst
R
Rocketman: Det är X-10 du pratar om, det har funnits i USA sedan urminnes tider. Det började dyka upp så smått i Sverige för ett antal år sedan. Det har sina för och nackdelar med att skicka signalerna via elnätet. Här är en tråd dår det pratas lite om det: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1099347284 Tips på Webbutiker att handla ifrån:
2 svar · 1,8k läst
Y
yxis: [citat] Det borde kunna funka hyffsat, om en TP ska driva båda högtalarna så kan man ju paralellkoppla ledarna två och två, om du råkar ha två TP dragna så kan du ju köra dem fyra och fyra till och med. Det är otrolig skillnad på olika högtalare vad för krav på kabel de har, jag har ett par bowers&wilins DM-2 som låter skit om man inte har bra kablar, och ett par polk audio som
4 svar · 960 läst
Y
yxis: Tänk på att just en TV är en helt annan sak än de flesta andra saker när det gäller rasrisken. Man vill INTE att just en TV rasar. En kompis provade under hyffsat kontrollerade former att slå sönder bildröret på en tv för länge sedan, d.v.s. han tog på sig hyffsat med skyddskläder, skyddsglasögon och liknande, ställde sig i sin farsas garage och drämde till glaset med släggan.
7 svar · 3,8k läst
L
LennartL: [citat] Telia installerade detta på vårt hus i somras, precis så här vansinnigt idiotiskt kan bara Felia kan göra saker på 2000-talet. (Men jag har redan flyttat bort det från husväggen :D). Jordledning måste vara fullständigt osynlig från kopplingsskåp /stolpe fram till husets första jack. Detta är ett absolut villkor. Beträffande stolpar går det att dra ledning i ett järnrör,
5 svar · 2,3k läst
F
fredstu: [citat] Fråga:Är IR detektorerna trådlösa? Varför 864 och inte 832?
5 svar · 8,1k läst
T
tiggre: skärmad cat6 är som skrivet ett härke att dra i 16vp rör... och 5e är klart för gig, så därför ser jag inget skäl att hoppa på 6 eller rekommendera det till nån... (vad jag tror, dont flame me ;D ) att köra tvsignal över ethernet kabel tror jag inte är lösningen i framtiden... inte heller tror jag att cat6 kommer bli en standard såsom 5e är idag... 5e installationerna står för
17 svar · 4,2k läst
RoTe
RoTe: Snyggt!! :D
8 svar · 934 läst
O
OLHA: Lite priser i Euro. http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/41b43f5c01dece90273f50f336080647/Home
6 svar · 1,8k läst
RoTe
RoTe: [citat] Bilbatterier är farliga, 12V är det inte. Hade han inte brutit kortslutningen i tid hade säkert batteriet exploderat och då hade han badat i syra...
17 svar · 2,4k läst
E
Erik_D: Hmm kan det där vara riktigt pellefant? Måste vara nått norrländskt påhitt isåfall. Här nere är det alltid samma kwh pris dock dyrare fast avgift för större huvudsäkring.
8 svar · 5,0k läst
Y
yxis: [citat] Man kan fråga sig varför det är så många varor som får försäljningsförbud men ingen info går ut direkt till konsumenterna... man får intrycket av att de mest är ute för att få fin statistik på få elolyckor, och räknar att risken att just de varor som gått ut på marknaden inte kommer synas så värst i statistiken. Jag tycker det är lite tveksamt, antingen är en
107 svar · 14,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.