pellefant skrev:
hej du Yxis! hur kan du säga att en säkring är mycket säkrare än en jordfelsbrytare????10 Ampere dividerat med gränsen för hjärtflimmer 30 mA=333,333. dvs sätt 334 personer i ditt bubbelbadkar med enbart säkring och hoppas att dom blir paralellkopplade med samma resistans. dvs då utsätts var och en för 29,9mAmpere var. men din installation är fortfarande olaglig och ditt bubbelbadkar tar väldigt mycket plats- men förståss det är ju säkrare än ett med jorfelsbrytare. inte undra på att människor dör när man har den inställningen till el!!
föresten vad är det som säger att en normsäkring inte kan gå sönder?????
Jag menar alltså att både normsäkringar och gamla sortens smältproppar håller nog högre kvalité än en jordfelsbrytare när det gäller tålighet mot åsknedslag i trakten o.s.v., jag är alltså helt enkelt rädd för att elektroniken i en jordfelsbrytare kan gå sönder och därmed göra att man lever med falsk säkerhet.

Om man har 12V-belysning, med ena polen hos 12V-källan skyddsjordad, så tycker jag att man borde leva mycket säkrare än med hur väl jordfelsskyddad 230V-belysning som helst...

Obs, jag har inte sagt att jordfelsbrytare är dåliga, bara att jag inte skulle riskera mitt liv på att en sådan garanterat gör sitt jobb.

Nån som har koll på elreglerna när det gäller vad prylarna ska klara får gärna peka lite på vilka 'worst case'-fall jordfelsbrytare, dvärgbrytare resp smältproppar ska klara, och hur lång livslängd de förväntas ha o.s.v....

Nu får ni väl lunga ner er. Bubbelkarsbelysningar är oftast 12 v med skyddstrafo. Helt ofarligt mao.

I övrigt är det krav på jordfelsbrytare för bubbelbad så det är liksom inte mycke att spekulera i.

RoTe
Rogz skrev:
Bara som en parentes, 12V är inte helt ofarligt. En äldre bekant lyckades med konststycket att elda av vänster ringfinger efter att ha kortslutit ett bilbatteri. Strömmen tog vägen genom skiftnyckeln (STOR area) via vigselringen (bra ledare, mindre area) och ner i motorblocket.

Ringen blev väldigt varm på väldigt kort tid vilket resulterade i 4 fingrar kvar på vänsterhanden.

Visserligen skulle trafon i det här fallet knappast orka leverera en sådan stor ström att det blir otäckt men att bara avfärda problemet med att 12V inte kan ställa till med nåt är ungefär som att säga att det är onödigt med bilbälte om man inte kör fortare än 50 km/h.
Bilbatterier är farliga, 12V är det inte. Hade han inte brutit kortslutningen i tid hade säkert batteriet exploderat och då hade han badat i syra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.