B
bergvärmeuffe: [citat] Tillägg: 22 grader inomhus, läge: Norrköping.
205 svar · 50,8k läst
·
S
Stuff: En hyfsat modern led-tv drar väl inte mer än 100W. Om du kör den dygnet runt i en månad så har den förbrukat 100*24*30= 72 kWh vilket inte är särskilt mycket av dina 1900kWh. Den känns som att uppvärmningen kanvara den största förbrukaren hos dig. Var har du för uppvärmningsform? Direktverkande el? Det är där jag skulle börja kika efter alternativ isf och låta ungarna fortsätta
10 svar · 2,8k läst
K
köpthus: Ja, får hoppas på en mild vinter. Sjukt att det finns företag i den här branschen med den här typen av affärsmodell. Får se om jag tar det vidare med en jurist... Synd att man inte läste här på Byggahus först.:(
49 svar · 48,1k läst
H
HSP: Men jag vet att det säker finns pengar att spara med rätt avtal.
5 svar · 2,6k läst
A
Avemo: [citat] Idag precis som 2011 gäller troligen att de flesta i längden får en lägre kostnad om de väljer rörligt pris. Under perioder när elpriset är mycket högre under vintrarna såsom var fallet då tråden startades kan konsumenter med osedvanligt hög andel av förbrukningen på vintern spara på att binda. Typiskt ett stort eluppvärmt hus med medioker eller dålig isolering. Elpriset
51 svar · 15,9k läst
B
Byggare Bobb: Jag bor i villa, värmer med ved och förbrukar 5.000 kw/h/år. av elkostnaden går 65% till nätägaren och 35% till elleverantören. Det skulle kunna vara 60/40 eftersom jag har billig el detta året, och lite för stor huvudsäkring Maj 2015 61,01/kvh Göta energi (smutsig el). I sept. när avtalet går ut skall jag byta till Karlstads energi (grön el till bra pris)
18 svar · 10,1k läst
N
Nerre: Många elbolag har haft den typen av fula knep. Jag vill minnas att Fortum (som vi har) för nåt år sen införde nån förändring där (tidigare fick man tillsvidarepris om man glömde förnya avtalet). Men minns inte exakt vad de gjorde (hittade inga detaljer på deras hemsida tyvärr).
34 svar · 8,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Där finns i alla fall några kronor att spara. Jag tror att flera energisäljare erbjuder abonnemang utan fast avgift första året. Så sedan får man ju byta, om man ids. Och då gäller det att komma ihåg uppsägningstider och sånt. Här hos mig var elhandlarens fasta avgift 20% av totala energikostnaden. Elnätsavgifterna oräknade alltså. Nu betalar jag ingen fast avgift för
1 svar · 5,4k läst
·
B
BeGe: Här byter jag; https://www.elskling.se o jag gör som KnockOnWood säger, tar erbjudande i mitt fall, 1år rörligt alltid. Nu, fram till årsskiftet, har jag Telge Energi som har den egenheten att dom ringer mig dagen efter jag loggat in o tittat på min förbrukning. Lärdomen är att jag INTE kommer delge mitt telnr fler gånger! Att binda bör man väl inte göra under 15-20.oookWh !??? Jag
24 svar · 11,6k läst
R
robert_m: Intressant funderat på samma sak, men riktigt spännande blir ju om man försöker styra elförbrukningen till nätterna, vet inte vad sambon skulle tycka om att ha fördröjd start på disk o tvätt osv bara. Har en ganska ny värmepump där jag kan styra tillfälliga temphöjningar så man skulle kunna göra varmvatten under småtimmarna tex.
1 svar · 2,1k läst
M
Mell: Precis, då blir rörligt elpris tillsvidarepriset.
10 svar · 1,7k läst
ginnfilt
ginnfilt: Eon Elnätsavgiften i område Syd Gäller från den 1 juli 2013, tills vidare. Avgifterna inkluderar moms med 25%. Elnätsabonnemang /Abonnemangsavgift (kr/mån) / Elöverföringsavgift (öre per kilowattimme) 16 A, upp till 8000 kWh/år / 98,75 / 52,20 16 A, över 8000 kWh/år / 312,50 / 20,00 20 A / 413,75 / 20,00
49 svar · 11,2k läst
·
N
Noseone: Starta svetsverkstad i lgh?
119 svar · 18,6k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Det är såhär våra politiker räknar, en enhet fel här och ett kommatecken fel där, bäst att höja skatterna ifall siffrorna är fel åxå....
10 svar · 2,4k läst
daddydj
daddydj: [citat] Jag har tre dagar kvar på mitt avtal. Har varit trevliga elräkningar den här vintern! :D
98 svar · 25,1k läst
·
Joco_
Joco_: [citat] Årsavgift 384 kr också Edit, missade quote
5 svar · 1,0k läst
M
morbidhans: Ja vi bräknar nog våran förbrukning på en schablon modell och ligger runt 45000 kw/h per år, gamla element och hus byggt -71, så den fasta avgiften är nog en liten liten del av våran kostnad, frågan är om man skulle göra någon vinst på att handla el av eleton eller sätta sig på elskling.se och byta en gång per år eller liknande fick upp några som hette telinet?! som kunde
9 svar · 1,9k läst
Joco_
Joco_: Vad jag vet så finns det ingen sajt motsvarande Elskling för just elöverföringen. Eftersom man inte kan byta nätbolag annat än att flytta så är det väl inte heller relevant med en sådan tjänst. Däremot så gneomförs det varje år en undersökning där man jämför hushålls el, värme och sophanteringskostnader, kommun för kommun:
1 svar · 1,5k läst
R
Robbalove: Bor man i norra Sverige så går det just nu via Compricer att binda priset hos Vattenfalli tre år till 41,9 öre/kwh utan fast årsavgift! Bor man i södra Sverige blir motsvarande pris 45 öre/kwh. Jag har själv jobbat inom elbranschen tidigare och har därigenom hyfsad koll på elpriser. Senast treårsavtalet var nere på samma nivå var mig veterligen 2006 och det var innan elcertifikaten
74 svar · 43,5k läst
·
Pen
Pen: Britterna tänker i varje fall genomföra ett sådant projekt: http://www.decc.gov.uk/en/content/cms/news/pn11_032/pn11_032.aspx
17 svar · 3,9k läst
F
Frebbe: Ja tyvärr har du (Enk Projektet) nog missuppfattat det lite. Elskling och andra liknande tjänster jämför elhandelsbolag, det är de som säljer den el du gör av med till dig. Denna del kan du påverka och välja vad du vill. Sedan finns ett elnätsbolag där du bor som äger ledningarna mm. Detta företag tar betalt av dig för att leverera den el du köpt av elhandelsbolaget. Denna kostnad
80 svar · 5,6k läst
M
-MH-: Energimarknadsinspektionen har en översikt över priserna. http://www.ei.se/elpriskollen/ Reklamfri.
18 svar · 5,1k läst
svartöra
svartöra: [citat] Jo, det tror jag.. eller trodde.. för man kan binda priset i 5 år och få samma pris som det rörliga idag, juli, när priset är som lägst. Elmarknaden fungerar nog inte så bra som den borde. Jag såg en seriös studie (exjobb tror jag) där man konstaterade att rörliga priser slår bundna priser, men man hade använt rätt gammal statistik, 90-talet tror jag. Jag har sett
10 svar · 1,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Lite senkommet inlägg från mig, men jag är inte alls säker på att det alltid är bäst med rörligt pris. Det finns en stor skillnad mot tänket i tex räntor - el förbrukar man som mest när priset är som högst. Iaf om man har eluppvärmning eller värmepump - har man bara hushållsel så är det nog ändå mindre summor vi talar om i skillnad. Jag räknade på i år lite och med
17 svar · 4,3k läst
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Prova Kundkraft, www.kundkraft.se Jag har precis hoppat på det och hoppas på att det ska bli billigare.
10 svar · 1,8k läst
harry73
harry73: [citat] Låga elpriser finns inte längre och det blir bar värre i framtiden. Så det är ingen dum ide att fundera över den bästa/billigaste lösning ibland. Problemet med elmarknaden är att det rörliga priset på Nordpoolen baseras på den dyraste elen som produceras/importeras. Även om den största delen av elen fortfarande produceras som billigt vatten eller kärnkraft. Elbolag köper
54 svar · 14,7k läst
·
K
KingHippo: Det låter riktigt dyrt men det är väl svårt att komma undan. Jag betalar 375kr + 28,75 öre /kWh för elnätet vilket blir kring 2k per år. http://www.borlange-energi.se/825.php
7 svar · 1,9k läst
G
Grop: Aha, där ser man... Jag som hade eldat upp mig för att ringa och skälla på elbolaget. Nu får jag använda denna värmen och dra ned på husets värme istället... Tack ska ni ha för förklaringen!
6 svar · 4,5k läst
josud
josud: [citat] Som jag skrivit i andra trådar så är jag relativt övertygad om att merparten av elhandelsbolagen är marginalneutrala i sina olika produkter, dvs. man tjänar lika mycket på en spotkund som en fastpriskund (åtminstone teoretiskt, det skiljer lite i risk i dom olika produkterna vilket kan göra att utfallet blir nånting annat). Och precis som du säger så är man återförsäkrad
26 svar · 5,3k läst
knatte
knatte: Trodde jag betalade extremt hög överföringsavgift med mina 64 öre /kWh...men den ligger på medel i landet för mina 4000kWh, däremot verkar det finnas en stor spännvidd över landet. Tittar man på Ingenjörens fina sammanfattning så är medel kostnaden för överföring bland alla bolag: 63 öre /kWh vid el förbrukning på 2000 kWh 55 öre /kWh vid el förbrukning på 5000 kWh 45 öre
15 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.