P
pmd: :cool: Jag har i flera år tittat på "vintersäkring" hos min elleverantör och alltid avstått eftersom jag inte har trott att det skulle löna sig. Varje gång har jag gissat rätt. Den här gången gissade jag inte så rätt, men jag får trösta mig med att jag har sparat en hel del pengar genom decennierna genom att ha rörligt elpris. Min fundering om minskningen av baskraften visade sig
5 svar · 2,2k läst
L
lat: Kan du temporärt montera en mätare i serie med nätägarens mätare? Då bör du få svar.
9 svar · 1,2k läst
Attitudeswe
Attitudeswe: [citat] Betala timmätt så slipper du oroa dig för att du bjuder på grannens bastubad 17:00. Tibber kör utan påslag - bara fast månadsavgift
211 svar · 51,7k läst
·
Peckalanger
Peckalanger: Tackar för svar. Ska nog ta och ringa vattenfall en gång till.
31 svar · 13,7k läst
·
Falken123
Falken123: [citat] "Vad drog mest" är både i KR och Kwh, men misttänker den vyn e baserad på kWh när det gäller fördelningen. Sen jag skrev inlägget har jag till viss del fått lite klarhet i siffrorna. Här är mina lärdomar: - Använder man smartladdning innebär det halva priset på ditt månadssnitt. Inte vad elen kostar på natten t ex. Detta räknas fram när månaden är slut och går
13 svar · 7,7k läst
·
K
KapHilton: [citat] Ja så är det. Men faktum är att vi går mot en kraftproduktion som i högre grad kommer att bestå av intermittent kraft så som sol och vind. Detta kommer att toppas med gas(naturgas, vätgas) som är dyr. Således är merparten av analytikerna eniga om högre volatilitet på elpris och överföring. Fastprisavtal kommer att bli extremt dyra för att hantera denna risk, nät kostnaden
3 svar · 1,9k läst
Snigla
Snigla: Glad att vi har bundet avtal just nu. December månads förbrukning dök upp i lådan idag. 5400 kWh Men då gick luftvärmepumpen sönder i början på december, så det har varit eldning och elelement för lägenhetens uppvärmning sedan dess.
1 svar · 1,0k läst
T
tergo: vissa höjer Höjda elnätsavgifter (oresundskraft.se)
11 svar · 3,7k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] Snyggt! Första gången jag ser någon anklaga någon för trådmoderator samtidigt som den själv försöker moderera tråden, i en och samma mening också. Well played!
53 svar · 4,4k läst
·
D
Dalf: Nya bidrag? Med miljöpartiet ute lär det knappast bli av, för att subventionera solceller är samhällsekonomiskt vansinne. Solkraften i Sverige ger 1-2 TWh, 85-90 % under sommar-halvåret. Då är elförbrukningen 20 TWh lägre än på vinterhalvåret så förklara varför man ger bidrag till det? Dessutom är solcellsägare osolidariska, för eftersom de förbrukar mindre betalar de mindre
9 svar · 2,8k läst
B
BSOD: Officiellt så är ju anvisat pris ett "trögrörligt" pris, där leverantören i förväg måste sätta priset. I 99 fall av 100 så förlorar ju konsumenten på det, men jag kan tänka mig att det på många ställen varit billigare med anvisat elavtal jämfört med rörligt i t.ex. november, eftersom priset steg så mycket mer än marknaden förväntade sig. Det är ju det lokala
1 svar · 741 läst
E
Emanuel01: Ca 2900 kwh November+December i Örebro län. Fega ur på rörligt och körde fastpris i slutet av oktober. 110m2+kall källare 3000kr på förbrukningsdelen. Dålig bergvärmepump(kompressor) och en luft/luft.
3 svar · 510 läst
Stefan N
Stefan N: Ja, vart har du vart dom senaste veckorna? Har ju inte vart annat än gnäll på rekorddyr el.
2 svar · 608 läst
Sammy_j
Sammy_j: Om man har Tibber kan man logga in här och se hur mycket man sparat med tim-spot pris jmf med månadsmedel. https://offpeak.se/ dom flesta verkar ha en lägre kostnad i Tibber gruppen även om dom inte gjort så omfattande anpassningar, eller kanske inga alls.
11 svar · 6,9k läst
EddieHansson
EddieHansson: Jag styr min Mitsubishi LLVP med Melcloud. Sänker några grader på dagen och höjer när priset är bättre. Det funkar hyfsat, men då har vi inte så stort hus.
2 svar · 1,9k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Yepp. Per 1kWh köpt EL får jag ut 3,2kWh värmeenergi till VV.
17 svar · 11,7k läst
S
Stang-69: Tack, skall titta på det. Låter som en utmärkt lösning för våra behov.
2 svar · 2,4k läst
Tärningsmuppen
Tärningsmuppen: Jag ska ringa till dom imorgon och fråga.
6 svar · 1,3k läst
JoostvdL
JoostvdL: Kraft som genereras från alla källor (stenkol, naturgas, vatten, vind, sol, kärnkraft) handlas på samma marknad. Det betyder att det i allmänhet (med undantag för specifika rabatter) inte finns någon skillnad i pris till slutkunden. Jag har ett rent vindkontrakt så tekniskt sett bör den kraft som läggs ut på nätet för att täcka min förbrukning inte påverkas av nuvarande brist på
8 svar · 1,7k läst
WestbergA
WestbergA: För alla er som har rörligt elavtal och tycker att elfakturan blev hög senaste månaden: 1) Vilket elprisområde bor ni i? 2) Vad för värmesystem har ni? 3) Hur ser er individuella data ut? När på dygnet har ni i genomsnitt högst kostnad för elförbrukning? Fråga 3 kan ni kontrollera genom att plocka ut er timvisa förbrukning och matcha den med data Från Nordpool Spot (Data downloads,
0 svar · 653 läst
B
BJKALLE: [citat] Jag håller inte med dig, överföringskostnaderna är redan inbakade i priset för el område 3 & 4. När man i övriga EU är bereda på att betala mer för svensk el då stiger priset hemma. Att det blir dyras för dem som bor i Skåne beror på detta så ju mer överföringskapacitet svensk kraft nät fixar med Polen, Danmark, Finland, Tyskland och Baltikum ju dyrare el i Sverige.
38 svar · 4,3k läst
F
fiskbuggaren: Vi har varit inne och nosat lite på det men ämnet förtjänar en egen tråd: nu när elprisvariationen över dygnet blivit större finns det mer anledning att fundera på sätt på vilka man kan flytta förbrukning till andra delar av dygnet (idealt förstås utan att behöva ge avkall på livskvaliten). Batterier är den enklaste lösningen men inte ekonomiskt försvarbart. Elbilsladdning är
0 svar · 544 läst
D
downey: [citat] Nej det kan du inte göra. Du kan säga upp ditt elhandelsavtal men de kommer fortsätta leverera el tills du har bytt leverantör till en annan. Du måste alltid ha ett elhandelbolag och väljer du inte själv så blir det ett anvisat elpris.
2 svar · 1,2k läst
D
downey: [citat] Höjd fast avgift men sänkt elöverföring. Men även för mig privat blir den längre och även för vår samfällighet med ett 125 A abonnemang.
1 svar · 667 läst
A
AndersS: [citat] Var väl inte per månad utan decemberelen 2021 med de priser rörlig el haft som varit 4-5 gånger högre än tidigare.
3 svar · 796 läst
D
Derbyboy: 96 ink moms!! Bra jobbat [bild]
32 svar · 3,4k läst
·
Z
Zodde: Ligger på strax under 40000kWh i året 300m2 suteräng, direktvärmande el, uthomnhusspa och elbil. Har varit i stort sett oförändrat sista åren. Följer dag/dag månad/månad och jmf baköver. För egen del spelar det lika stor roll om sonen o/e dottern bor hemma (10+min dusch varje dag, värme i deras sovrum, dubblad körning av diskmaskin, tvättmaskin torktumlare et) som om utomhustemp
6 svar · 1,6k läst
anders07
anders07: [citat] Intressant! Den rabatten hade man ju gärna haft. Jag försökte lirka med dem innan jag bytte till Jämtkraft men det gick inte alls...
70 svar · 20,3k läst
·
M
Mapet890: Ju fler och större radiatorer du har i system ju större avkylning blir det.
5 svar · 759 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.