Z
Zodde: [citat] Hajar inte riktigt, det är väl det enda som spelar roll nu också? Fast avgift, spotpåslag, bindningstid och Nordpools priser timme för timme (som är samma för alla) Elcertifikat har jag just läst lite om utan att bli mycket klokare då det ej debiteras för det i Norge Pga Norge har 100% förnybar elproduktion eller?
51 svar · 7,7k läst
·
atd08001
atd08001: Hej, Har köpt ett hus och hittade iom det tibber som är en intressant elleverantör. Jag gillar deras app och möjligheten att kunna styra värme, laddning av elbil och se sin förbrukning. Men jag undrar vad mer man kan styra för att sänka sin förbrukning efter dygnets elpriser? Exempelvis: Kyl/frys? Styra ventilation? Tvättmaskin Diskmaskin? Vad har ni för lösningar hemma utöver det
0 svar · 2,0k läst
E
erix0n: uppenbarligen :) Vattenfall gjorde ett litet försök att matcha priserna fått men gick bet, dom ville ringa om ett år så antar att dom har koll på läget ;)
38 svar · 9,1k läst
·
john68
john68: " Bara" syftade på att det inte är ngn uppvärmning, enbart lyse mm. Inte mängden. Att jag därav inte styr när jag nyttjar den utan att det är givet när mörkret faller. Din andra fråga vet jag inget om.
52 svar · 34,9k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Nej jag har ett öppet system med två brunnar, en 370W djuphålspump, frekvensomriktare samt värmeväxlare. Finns 250W pumpar också. Vet inte vad förbrukning blir på en sådan vid min flöde för primären.
155 svar · 25,3k läst
·
L
Lovelycatlady: Jag har jämfört elavtal på olika prisjämförelsesajter och får olika resultat på flera av dem vilket är förvirrande! Har jämfört på bl.a elpriskollen, compricer o elskling. Men det finns fler sajter att jämföra på. Vilken sajt kan man lita på?
0 svar · 1,1k läst
Bjerke88
Bjerke88: För att återgå till den ursprungliga frågan så betalar jag 1.90 ink allt i Skåne med eon som nätägare Ca 10000kwh/år 20A huvudsäkringsäkring
179 svar · 36,4k läst
·
MagnuroS
MagnuroS: [citat] Jag gynnar gärna ngn annan - skicka en inbjudan!
7 svar · 1,6k läst
U
Ullander: Har samma tankegångar även om jag inte kommer upp i 2 kr/kWh men väl 1,7 kr/kWh. Vattenfall står för nätet (Enkeltariff 4) och Göta energi för elen. Läste här att snittpriset i Sverige för en villa som förbrukar 20 000 kWh/år är 145 öre/kWh. Visst kan man säkra ner, men huset, 200 kvm och helt och hållet eluppvärmt (2 luft/luft samt elradiatorer) har 25 A-säkring. Hoppar man
4 svar · 1,8k läst
·
F
fastighetsskötaren: [citat] Bästa spartipset om man har tonårsdöttrar: Plocka bort hållaren till duschmunstycket. Då måste man hålla den manuellt över huvudet, det blir tröttsamt efter 10 minuter...
344 svar · 79,5k läst
·
L
Laxåplattan: [citat] Den fungerar bra för mitt ändamål, ända ner till -25 (kallaste vi haft sen installation) har den hållit 10 grader som jag har den inställd på. Har ingen stödvärme mer än värmepumpen då det bara är ett garage och det är skitsamma om den skulle sucka in några dagar om det blir skitkallt. Men jag förstår att det är en betydligt hårdare drift i ett bostadshus med 20 grader.
113 svar · 33,8k läst
·
D
Daniel 109: Nej, de säljer ditt avtal. De förhandlar inte åt dig för att de tycker att det är kul.
6 svar · 4,4k läst
·
L
Luugen: Såg det med, typiskt.
5 svar · 1,5k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Tack, man lär sig något nytt varje dag.
23 svar · 12,4k läst
·
D
Daniel 109: Elhandlarna har nog bättre koll på framtida kostnader än din kollega. Så det är redan med i fastprisavtalen, med viss säkerhetsmarginal. Rörligt är i allmänhet billigast.
1 svar · 1,0k läst
L
Limpan4all: Frågan om elskåp är ju klar, så jag pitchar in lite om laddskåp. Easee laddbox kan man ställa in hur mycket ström den skall leverera. Om man sedan har 1 till 4 st så släpper dom på strömmen sekvensiellt till bilarna (WiFi mellan laddskåpen). Detta för att minska toppbelastningen. Det finns även ett tillbehör som via radio tar dynamisk effektinformation från strömtransformatorer
25 svar · 21,5k läst
·
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: [citat] Försäkring? Det extra du betalar är så klart så högt att elhandlaren går plus mot det dom betalar på nordpool.
16 svar · 13,6k läst
M
Micke Kinnunen: [citat] Jag hade mailet kvar där jag sade upp avtalet, innan upphandlingen påbörjades och innan ångertiden gått ut, men de hävdade att det inte gick att säga upp avtalet elektroniskt (trots att man tecknade det elektroniskt). Kändes svajigt och inte värt bekymret...
60 svar · 93,8k läst
Ohrstrom81
Ohrstrom81: Hej, som ny husägare och relativ novis tog jag och min fru beslutet att vi byter till kundkraft då i jämförelse med vårat aktuella pris på Fortum att det skulle bli en slant billigare och mindre tråkigt admin att hålla på med. Min fru står på avtalet och idag ringde någon 20 årig slyngel till säljare upp henne och satte nytt i rekord i dryga säljare hon utsatts för. han
0 svar · 701 läst
Magnus E K
Magnus E K: Civilingenjören, du borde inte ha timspotpris om du inte uttryckligen bett om att få det. Att mätningen sker per timme tror jag är normalt och är ju en förutsättning för att man ska kunna logga in och kolla statistiken på elbolagets hemsida. När jag flyttade in i mitt hus gick det att se sådan statistik flera år bakåt i tiden (alltså för förra ägaren). Men exakt vad avtalen
38 svar · 9,6k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Dags att dra igång aluminiumsmältverket i källaren i natt: [bild] Detta är ju inte första gången timspotpriset tillfälligt faller till en mycket lägre nivå än normalt, men det känns ovanligt att det inte sker samtidigt som priserna i Danmark är ännu lägre. Kan inte påminna mig att jag sett en sån dag förut.
10 svar · 921 läst
·
Magnus E K
Magnus E K: [bild] Tyvärr är den här fejk; hade varit roligare om Svenska kraftnät hade lagt upp den själva...
46 svar · 7,1k läst
·
N
Noseone: [citat] Det är redan elbrist I södra Sverige. Svårt att etablera ny industri och tågen kör med reducerad hastighet.
260 svar · 58,0k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat en diskussion om hur elpriserna sätts på Nordpool till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-saetts-elpriserna-pa-nordpool.334960/ /Moderator
28 svar · 12,3k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Köp en energimätare, då mer svart på vitt, många som bott i lgh har nollkoll, vet här i stan finns nybyggda lgh med energidisplay vid entrén, som visar Vv/värme/el, ren kallhyra, trots fjärrvärme. Vi låg på 4000kr/månad när huset höll på att byggas, kallaste Januari nånsin, elpanna på golvvärmen samt 24gr inne för att torka plattan, samt oisolerat tak och tillfällig skiva
91 svar · 14,1k läst
·
Å
åk-lagarn: Koll
224 svar · 104,7k läst
·
Å
224 svar · 104,7k läst
·
D
Daniel 109: Har man ett fast avtal så har man ju, då kan de inte ändra. Men visst har det förekommit att elhandlare som sålt för bra elavtal går i konkurs när elpriset blir högre än beräknat.
36 svar · 21,1k läst
halper
halper: [citat] Ja, jag vet att tråden är lite gammal men den luktar inte dåligt. Inget mögel på den heller. Jag fick ett ryck för ett par dagar sedan och började också fundera på detta. Frun och jag satt och diskutera lite intressanta projekt för den kommande vintern, nu när vi blivit med hus med bergvärme. Vi pratade då om att styra över belastning till lågkostnadstider. Sett över tid
12 svar · 5,8k läst
E
elmont: 48,04 öre + 360:- fast för strömmen (inkl allt) Jämtkraft rörligt lokalpris. OCH ev vinst för elbolaget stannar i kommunen eftersom bolaget ägs till absolut största del av Östersunds kommun (y)
127 svar · 27,2k läst
·
oobum
oobum: En gång per år, går via Elskling.se och tar alltid ett "prova-på" pris för nya kunder hos diverse elbolag.
85 svar · 22,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.