M
maxell: Jag tror inte nätleverantören bryr sig så mycket om nätområdena. Det är en sak för elleverantören.
9 svar · 2,1k läst
·
Z
Zodde: [citat] 12500 för 4600kWh men Norska Staten täcker 3500kr av räkningen...
14 svar · 2,7k läst
anders07
anders07: Man får nästan tårar i ögonen när man ser det här nu...
2 svar · 1,2k läst
·
I
Imandenstore: Det viktigaste när snittpriset beräknas för din elkonsumption är att du använder ett viktat medelvärde i din beräkning. Alltså ett medelvärde som "tar hänsyn" till din månadsförbrukning för att få det riktigt snittpriset för dig. Att enkelt bara kolla på månadspriset och medelvärde bilda över året är direkt missvisande för en enskild individ, vilket jag förövrigt tror är
67 svar · 16,5k läst
·
B
Berrabus123: [citat] Jag har en elöverföringsavgift på 24,40öre/kWh, sedan har jag en energiskatt på 35,60, abonnemang 372kr(4600/år), årsavgift vattenfall 36kr(432kr/år), spotpåslag per kWh 6öre och sedan elcertifikatkostnad 1,40öre /kWh sedan tillkommer ju moms på allt detta.... När jag räknar får jag ju bara alla påslag till: 24,40+35,60+6+1,4= 67,4öre 372kr+36kr= 408kr Genomsnitt
4 svar · 931 läst
A
Attackbävern: [citat] Smart tänkt, det hade jag inte tänkt på. Dock så har vi ett avtal baserat på timpris hos Greenely i lägenheten vi flyttar ifrån så tveksamt om det är värt att försöka flytta med sig. Det lutar åt att binda i 6 månader även om det blir dyrt och hoppas på bättre priser i sommar som du skriver.
2 svar · 643 läst
M
Martin Lundmark: El är ingen energikälla, utan det är en metod att överföra arbete från en kraftkälla till en användare. Som användare betalar vi (starkt förenklat) för själva arbetet via energikostnaden (kr/kW) och för överföringen via kostnaden till elnätet. I praktiken tillkommer sedan skatter, fasta avgifter, myndighetsavgifter etc. Nu när kostnaden för vår elanvändning stiger då reagerar
0 svar · 488 läst
P
ponnyriddare: Då vet jag hur det står till. Det är ju helsjukt. [citat] Ojdå. Får hoppas elpriserna går ner igen någon dag. Orimligt att betala så mycket el.
4 svar · 833 läst
ClasseClas
ClasseClas: Hej, idémässigt så skulle du kunna värma huset mellan 19-04 och sedan låta värmepumpen stå under dagen dock med cirkulationspumpar igång. Nu har jag ingen kunskap om vilka finesser Nibe F730 erbjuder men lusläs installationsmanualen och även "operation manual" + vad Uplink supportar (om du har den tjänsten).
2 svar · 776 läst
jasi288
jasi288: Nån som gått från vattenfall till Göteborg energi med rörligt 1års avtal och tjänat på det ?
0 svar · 400 läst
jasi288
jasi288: Nån som känner till någon elleverantör där man kan få rabatt om man har flera avtal där ?
0 svar · 436 läst
Allan J
Allan J: [citat] Tyvärr är jag ”elektrisk förståndshandikappad” så det där är inget jag fixar så där bara… var nog mer ute efter om någon viste någon mer färdig lösning/produkt som kunde lösa mitt behov.
11 svar · 1,6k läst
·
Excel
Excel: [citat] Jag har beräknat spotpris och förbrukning per dygn. November/december fick snittet att öka från 55 öre till 65 öre. Elpriset nov/dec påverkade snittet till en vissa del, men slår man ut det på ett helt år så får man en bättre bild. Det är lätt och stirra sig blind på elpriserna nu och förfasas över kostnaderna, och ta fel beslut, jag blev själv lite förvånad över att
38 svar · 3,5k läst
·
B
byron v2: [citat] Hon är absolut inte pragmatisk. Drivs av alla de klassiska momenten för moderna sossr. Hat Avundsjuka Egoism ...osv
339 svar · 79,4k läst
·
useless
useless: [citat] På kalla sidan vill man ha liten diff. Dock får man ställa jakten på de sista tiondels graderna i relation till ökad drivenergi till cirkulationspumpen, så det brukar vara så att lagom är bäst. Så om man har en 'lättdriven' kollektor så lönar det sig sällan att köra pumpen på högsta fart.
102 svar · 41,9k läst
·
T
tobiast: [citat] Nej, det stämmer inte. Nordpools månadsmedelspotpris räknas ut som ni beskriver men är inte det utgångspris/rörliga pris som dessa avtal (den avtalstyp vi pratar om i tråden) refererar till, det priset beräknas som sagt annorlunda. Som både länken till Energimarknadsbyråns förklaring av prissättningen och mitt eget exempel visade så är er beskrivning möjligen hur det är
17 svar · 4,5k läst
M
msjoho: [citat] Dessa verkar bara fungera med värmepumpar som har IR styrning. I mitt fall har jag inbyggd Wifi på pumpen och kan styra med tfn, det är radiatorerna som jag isf skulle vilja styra och kontrollera. Kan inte hitta någon annan än LVI's egna lösning där.
18 svar · 4,3k läst
·
D
djac: [citat] Nja, nu är det ju en enögt elprisfokus här men av kostnaden för att bo i hus är det ju bara en mindre del, så kanske ska man planera så att man har viss marginal, det är nog en klok tanke iaf. Det kan ju komma andra kostnader, räntor, reparationer osv.
116 svar · 12,8k läst
·
C
Cancellara: En intressant fråga är vad som händer om man gör om el-områdena som det pratas om. Vad innebär det om man bundit i t..ex.. 4 år?
7 svar · 1,2k läst
C
cpalm: [citat] Jo, koll på de nya reglerna hade de rimligtvis vid den tidpunkten, men det räcker inte att ha koll på vad mätaren skall klara av, efter det skall mätarna upphandlas, levereras och rullas ut. Det är nog fullt rimligt att det tar ett par år innan de nya mätarna går ut vid nyinstallation.
7 svar · 5,2k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Det låter precis så spännande som vi som bundit vårt pris inte vill ha det...
3 svar · 1,7k läst
D
Daniel 109: Ska man tolka det faktum att jonaserik väljer att kommentera i andra trådar att han vill att den här tråden ska falla i glömska? Det borde isåfall betyda att han förstått, det är ju bra.
122 svar · 21,5k läst
·
B
Boek: Har för tillfället vårt avtal via skekraft (1år 37 öre kwh) som går ut 30/11. Jag har börjat titta runt på elprissajterna och ser att OKQ8 dyker upp. Hade ingen aning att de även säljer el. De ligger bra till i pris (ca 67 öre 1 år) Det är ju ett välkänt varumärke, men det är tyvärr ingen garanti för bra kundservice, smidighet mm. Nån som har någon erfarenhet får gärna dela
12 svar · 2,9k läst
·
K
karlmb: [citat] Åt helvetet! Men i min kalkyl ingick inte öppnandet av två nya feta kablar mot kontinenten. Med helt ohejdad export får vi naturligtvis priset de har, här hemma också.
401 svar · 17,4k läst
·
Tobzter
Tobzter: Och där e ju omdömet att inte avtalet lästes ordentligt, Och rörligt, De ja tänker på är fast i 3 år
18 svar · 3,3k läst
P
para: [citat] uttagsskatten ingår i de 23örena
16 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Helt rätt! Till jul och midsommar, vare sig det behövs eller inte :rofl:
91 svar · 18,9k läst
·
E
Ekna: Slå en kik på greenely, de kör med timdebitering och är enkla att följa.
17 svar · 6,8k läst
·
S
steve5432: Vilka förbrukare finns i huset? Hur många trefasgrupper? Elektrisk golvvärme? Elektriska element? Storlek på hus, årsmodell? Att mäta är att veta. Det går ju att koppla in en tångamperemeter runt inkommande faser för att mäta förbrukning direkt, då går det ju att slå ifrån grupp för grupp tills dess att man hittar storförbrukarna. Finns även mängder med hjälpmedel såsom en
19 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.