B BSOD skrev:
Jodå, men kan du eller nån annan ge ett korrekt svar på vad som är bäst av att binda vs rörligt på 1- 2 års sikt, så innebär det att nån är bra på att spå framtiden. Passa gärna på att klämma ur dig lite aktietips med.

Kan man inte hantera tillfälligt höga elpriser ska man inte ha rörligt pris.
Tackar vördnadsfullt för din insikt, o herre.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T
B BSOD skrev:
Jodå, men kan du eller nån annan ge ett korrekt svar på vad som är bäst av att binda vs rörligt på 1- 2 års sikt, så innebär det att nån är bra på att spå framtiden. Passa gärna på att klämma ur dig lite aktietips med.

Kan man inte hantera tillfälligt höga elpriser ska man inte ha rörligt pris.

Har jag rörligt eller fast elpris?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Både elbolag och banker vill helst att alla har rörligt pris, det skulle för dem betyda noll risk och administration utan bara skicka ett fett påslag direkt på fakturan och sen klia sig i naveln.

De har arbetat in denna lobbying så långt in i Svenssons huvud att de inte förmår tänka själv.
Om en kund har fast ränta/elpris innebär det inte alls nåt merjobb eller risk för bank/elbolag.
De har en portfölj med både korta och långa positioner och om ett stort antal kunder binder sitt elpris så gör elbolaget motsvarande. På Nordpools elbörs handlar man både spot och lååååååånga kontrakt.
Faktiskt är det så att bank/elbolag TJÄNAR MER på kunder som binder...
Alla ser spotpriset / dagsräntan och påslaget elbolag/bank tar. Hård konkurrens och Full Transparens alltså.
Långa räntor och elpriser är det däremot inte alls lika bra info om så här kan man ta mycket bättre betalt.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M mrcooper89 skrev:
Tänkte väl mest ifall någon hade bättre insyn i hur det brukar vara med prisförändringar under året eller om det finns något mönster. T.ex att det alltid blir billigare efter vintern eller att det kommer gå ned pga att den och den vindkraftsparken kommer igång då osv.
Våren/försommaren 2017 var sista gången jag lyckades hitta ett fördelaktigt fastpris ettårskontrakt via Compricer. Tror jag började med det 2009?

Sedan skogsbränderna 2018 så har det varit mycket svårt att pricka in rätt tillfälle att låsa elpriset, det lär ju bara bli svårare ju mer vindkraft som etableras.

Kan tipsa om Borlänge energis rörliga borlängepris som nog är det mest fördelaktiga nu i början av vintern, de höjer elpriset till 60 öre/kilowattimme från 1 november men har inte hittat något billigare än det just nu. https://www.borlange-energi.se/el/elhandel/borlangepriset
 
  • Gilla
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den här grafen dyker upp så fort ämnet diskuteras. Det anges att källan till siffrorna är SCB. Men vem har gjort grafen? Och har personen räknat med att det tänkta villahushållet i elområde 3 gör av med väsentligt mycket mer el på vintern, eftersom hushållet har elvärme?
Jag ställde frågan till energimarknadsbyron. De tycks faktiskt inte ha tagit hänsyn till det. Det ser jag som en miss.

Hej,

Vi baserar grafen på prisstatistik som vi får från SCB och branschen. Såvitt vi förstår är priserna som ingår i statistiken de priser som anges i elhandelsföretagens erbjudanden. Det kan innebära att det pris som kunden i slutändan betalar är något lägre som en följd av framgångsrik prisförhandling.

Vi har ingen information om att SCBs prisstatistik är anpassad till förbrukningsförändringar under året och vi har inte heller en sådan parameter i underlaget för vår graf.”
 
D Daniel 109 skrev:
Jag ställde frågan till energimarknadsbyron. De tycks faktiskt inte ha tagit hänsyn till det. Det ser jag som en miss.

Hej,

Vi baserar grafen på prisstatistik som vi får från SCB och branschen. Såvitt vi förstår är priserna som ingår i statistiken de priser som anges i elhandelsföretagens erbjudanden. Det kan innebära att det pris som kunden i slutändan betalar är något lägre som en följd av framgångsrik prisförhandling.

Vi har ingen information om att SCBs prisstatistik är anpassad till förbrukningsförändringar under året och vi har inte heller en sådan parameter i underlaget för vår graf.”
Intressant! Och kul att du ställde frågan (y)!
Att grafen utgår från en jämn förbrukning över året kan absolut påverka utfallet om det lönar sig bäst att ha bundet eller rörligt elpris.

(Hade jag varit lite mer matematiskt kunnig hade jag gjort en ny graf med varierande förbrukning över året.)
 
L Liljeros skrev:
Över tid så är rörligt billigast, självklart kan man lyckas pricka att binda och elbolaget gjort en praktmiss men det är inte något man ska räkna med att lyckas med mer än en gång.

elhandelsbolagen har bara påslag på ett fåtal ören, dom har en stab med analytiker/ekonomer vars enda uppgift är att göra en bedömning om prisutvecklingen framöver och sen så lägger dom självklart på några ören för att gardera sig. Om man över tid tror att man har möjlighet att gå runt detta så är man en smula naiv… att sen tro att man är helt garderad när priserna exploderar är inte bättre det. Har bolaget gjort bort sig och för stor diff uppstår så är det konkurs och man landar på ett rörligt avtal…
Så här fungerar inte enhandelsbolag generellt. Sverige har någonstans runt 150 elhandelsbolag och det är absolut inte så att alla har "en stab med analytiker/ekonomer vars enda uppgift är att göra en bedömning om prisutvecklingen framöver". Det hade knappast varit ekonomiskt hållbart för ett litet elhandelsbolag med de löneutgifterna.

Som elhandelsbolag kan du säkra upp framtida elpriser genom att handla med terminer och andra derivat på börsen. Du kan idag köpa el med leverans exempelvis 2023 eller 2026 till ett pris som bestäms idag för att säkra upp att du kan sälja el till dina kunder som väljer fast pris. Du behöver alltså inte själv som elhandelsbolag göra en bedömning av hur priserna kommer se ut 2026 och stå med risken.

På samma sätt som det finns konsumenter som gärna vill veta vad de kommer få betala för elen nästa år så finns det producenter som gärna vill veta vad de får betalt för elen nästa år. De sitter med fasta kostnader i form av anläggningar som ska underhållas, och löner, och vill kanske inte stå med hela prisrisken ifall priset rasar på grund av välfyllda vattenmagasin, mild vinter, mycket vind och lågkonjuntur.

Exempel på derivatpriser kan ses här: http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Det viktigaste när snittpriset beräknas för din elkonsumption är att du använder ett viktat medelvärde i din beräkning. Alltså ett medelvärde som "tar hänsyn" till din månadsförbrukning för att få det riktigt snittpriset för dig. Att enkelt bara kolla på månadspriset och medelvärde bilda över året är direkt missvisande för en enskild individ, vilket jag förövrigt tror är det elbolagen gör. Man kanske ska kolla sina senaste år beräkna ett viktat medelvärde och sen ta ett beslut om vad som är bäst för en själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.