anders07 anders07 skrev:
Nu har jag då skickat in för byte av elbolag till Jämtkraft, det egentligen av två orsaker, huvudorsaken är att de "lagrar" min solel som jag överproducerar på sommaren (april-oktober) och sen pytsar de ut de kWh under november-mars då jag får tillbaka dem "gratis" (elnätsavgift tillkommer förstås). Det torde bli en mycket bättre affär än att få några tiotals ören när jag säljer överskottet direkt på sommaren via Tibber...
Jag trodde det var även så det funkade med Tibber, dvs. att man fick överskottet innestående, men betalas det alltså ut varje månad man fått överskott?
 
Jag fick då inga pengar tillbaka från tibber då jag hade dom. Inga paneler men bra rabatt och minuspriser under vissa perioder.
 
D dagmartin skrev:
Jag trodde det var även så det funkade med Tibber, dvs. att man fick överskottet innestående, men betalas det alltså ut varje månad man fått överskott?
Tibber betalar ut det direkt med spotpris (det dras av från totalen), men du får 1 kr/kWh för de första 1000 kWh du säljer oavsett om spotpris är lägre (vilket det alltid är mitt på dagen på sommaren).

Jag fick lite på 2500 kr för hela 2021 för överskottet...
 
dof dof skrev:
Jag fick då inga pengar tillbaka från tibber då jag hade dom. Inga paneler men bra rabatt och minuspriser under vissa perioder.
Energiräkning med priser för elförbrukning, elproduktion och abonnemang för september 2021.

Det dras av på fakturan...
 
  • Gilla
Torpfröken
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Det dras av på fakturan...
Det gjorde det inte för mig. Men då återigen så har jag inga paneler så jag producerade inget. Jag hade däremot långa perioder med minuspriser.
 
dof dof skrev:
Det gjorde det inte för mig. Men då återigen så har jag inga paneler så jag producerade inget. Jag hade däremot långa perioder med minuspriser.
Öh, jag förstår inte riktigt... Om du inte har solpaneler så kan du ju inte få något avdrag.

Tibber har inte några rabatter, det är spotpris du får, samma som alla andra. Spotpris kan vara negativt men det är under korta perioder och oftast då nätter.
 
Jo tibber hade rabatt tidigare. Jag hade spotpris -15öre då jag hade tibber. Det blir fort rätt mycket om spotpriset redan ligger negativt som det gjorde rätt ofta då.
 
anders07 anders07 skrev:
Tibber betalar ut det direkt med spotpris (det dras av från totalen), men du får 1 kr/kWh för de första 1000 kWh du säljer oavsett om spotpris är lägre (vilket det alltid är mitt på dagen på sommaren).

Jag fick lite på 2500 kr för hela 2021 för överskottet...
Aha, nu fattar jag skillnaden på de två uppläggen. Det tål klart att tänkas på, har solpaneler på ingång nu till våren.
 
dof dof skrev:
Jo tibber hade rabatt tidigare. Jag hade spotpris -15öre då jag hade tibber. Det blir fort rätt mycket om spotpriset redan ligger negativt som det gjorde rätt ofta då.
Det låter ju konstigt, Tibber säljer på sina smarta tjänster och ger, vad jag vet, aldrig rabatt på spotpris (de har inte något bundet pris och ingen pool/börs de kan ta av).
 
Som sagt tidigare har dom haft det i alla fall.
Skärmbild av mobil med elavtal, inkluderar prisinformation och kontaktuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avtalet jag har nu har jag 27öre rabatt och det är inte heller någon producent.
 
dof dof skrev:
Som sagt tidigare har dom haft det i alla fall.

Avtalet jag har nu har jag 27öre rabatt och det är inte heller någon producent.
Intressant! Den rabatten hade man ju gärna haft.
Jag försökte lirka med dem innan jag bytte till Jämtkraft men det gick inte alls...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.