J
F fsn skrev:
Nej det kan jag inte, jag har exakt samma fast kostnad oavsett om jag har 16A eller 32A huvudsäkring. Du har fö fel i sak, det du beskriver är inte "sänka förbrukning" det är "sänka effekttoppar".
Tibber hjälper dig att sänka din
F fsn skrev:
Nej det kan jag inte, jag har exakt samma fast kostnad oavsett om jag har 16A eller 32A huvudsäkring. Du har fö fel i sak, det du beskriver är inte "sänka förbrukning" det är "sänka effekttoppar".
Genom att stänga av golvvärmen när det är dyrt och på natten så sänker jag min elförbrukning i min bostadsrätt
 
F fsn skrev:
De som "sparar hundralappar varje månad" jämför antagligen med att trycka in laddsladden när elen är som dyrast för det ligger i Tibbers intresse att presentera det så.
Tänker du på mitt inlägg så var det hundralappar på ett halvår drygt, så några tior (upp till en hundring) per månad...

Avsevärd skillnad att ladda drygt 50 kW för några tiotals öre mot dagspriserna på över 100 upp till 250 öre då...

Angående förslaget att sätta laddtid på natten i kännt billiga perioder finns två problem med det, dels kan jag på våra bilar bara sätta en period och dels hinner inte bilarna ladda fullt då.
 
Visst betalar man en riskpremie för ett fast elpris, men för egen del så slipper jag hellre alla funderingar, har kvar mina levnadsvanor och sover bättre om natten än möjligheten att spara maximalt 1000kr/år.
Men alla är vi olika och tur är väl det.

Edit: ska väl sägas att att jag tycker det är tillfredställande att jaga värmeläckor, tilläggsisolera och välja elektronik ur ett energisparperpektiv.
 
V vectrex skrev:
...
Helt OT, är ditt användarnamn att härleda till den spännande vekotriserade spelkonsollen? Har inte sett en sån i verkliga livet sen man kunde hyra på lokala "Gulf" macken på 80-talet. :D Men sett mkt på nätet om dem.
 
J Johannnnnnn skrev:
DU kan ju faktiskt påverka alla avgifter osv om du minskar din förbrukning. vilket Tibber hjälper dig med
Ja, såklart. Det är alltid en drivkraft, men där ser jag inte vad Tibber tillför mig. Jag har sen över 10 år stenkoll på min förbrukning med realtidsdata (10 sekunders medelvärden över förbrukningen).
 
  • Gilla
Villa i Spånga och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Helt OT, är ditt användarnamn att härleda till den spännande vekotriserade spelkonsollen? Har inte sett en sån i verkliga livet sen man kunde hyra på lokala "Gulf" macken på 80-talet. :D Men sett mkt på nätet om dem.
Nej! :D

Tror det var nån techno/trance musikproducent på 90-talet som kallade sig så. Ett användarnamn som levt med mig sen jag tog mina första trevande steg ut på nätet någon gång i mitten på 90-talet.
 
V vectrex skrev:
Nej! :D

Tror det var nån techno/trance musikproducent på 90-talet som kallade sig så. Ett användarnamn som levt med mig sen jag tog mina första trevande steg ut på nätet någon gång i mitten på 90-talet.
Aha, säkert nån som spelat mkt på 7075sgqirbm11.jpg

Bara ge dig ut på tradera och köp en! Det görs tydligen nya spel av entusiaster fortfarande! Undrar om den finns som emulator i MAME... :D
 
anders07 anders07 skrev:
Tänker du på mitt inlägg så var det hundralappar på ett halvår drygt, så några tior (upp till en hundring) per månad...

Avsevärd skillnad att ladda drygt 50 kW för några tiotals öre mot dagspriserna på över 100 upp till 250 öre då...

Angående förslaget att sätta laddtid på natten i kännt billiga perioder finns två problem med det, dels kan jag på våra bilar bara sätta en period och dels hinner inte bilarna ladda fullt då.
Hur kort tid är den "kända" billiga perioden? Jag har laddare med 11kW som jag tror kommer vara riskfritt att kräma på för fullt nattetid (har 20A huvudsäkringar), åtminstone om man undviker att ladda med full kräm under de kallaste vinternätterna.

Har inte fått min bil än men tror den går att ladda fullt med 11kW på drygt 5 timmar. Å andra sidan så tror jag att mitt körmönster gör att jag kommer ladda från 40-80% oftast, inte 0-100%.
 
V vectrex skrev:
Hur kort tid är den "kända" billiga perioden? Jag har laddare med 11kW som jag tror kommer vara riskfritt att kräma på för fullt nattetid (har 20A huvudsäkringar), åtminstone om man undviker att ladda med full kräm under de kallaste vinternätterna.

Har inte fått min bil än men tror den går att ladda fullt med 11kW på drygt 5 timmar. Å andra sidan så tror jag att mitt körmönster gör att jag kommer ladda från 40-80% oftast, inte 0-100%.
00–06 är rätt säkert. 03–04 brukar vara billigast.
 
F fsn skrev:
Nej det kan jag inte, jag har exakt samma fast kostnad oavsett om jag har 16A eller 32A huvudsäkring. Du har fö fel i sak, det du beskriver är inte "sänka förbrukning" det är "sänka effekttoppar".
Någon skilland måste där väl ändå vara, antingen i den maxeffekt du tar ut eller kan ta ut
 
lnilsson lnilsson skrev:
Visst betalar man en riskpremie för ett fast elpris, men för egen del så slipper jag hellre alla funderingar, har kvar mina levnadsvanor och sover bättre om natten än möjligheten att spara maximalt 1000kr/år.
Men alla är vi olika och tur är väl det.

Edit: ska väl sägas att att jag tycker det är tillfredställande att jaga värmeläckor, tilläggsisolera och välja elektronik ur ett energisparperpektiv.
Man ska inte stirra sig blind på pengarna...
Isåfall hade alla kunnat spara genom att slänga sina däck i skogen, hälla motorolja i toaletten och elda upp sina gamla kläder.

Genom att spara maximalt 1000kr om året så kan du vara med bidra till att fossila källor inte behöver toppa effekten i peaktimmar.
Om man kan välja mellan att vara lite mer miljömedveten och spara pengar så tänker jag iallafall att det är positivt
 
J Johannnnnnn skrev:
Den som tar risken kommer vilja ha betalt för det, annars vill de inte ta risken. Samma för bolån. Det är ingen som är villig att ta risken att gå bort sig på fastprisavtal och miljoner av kWh utan att lägga in en rejäl riskpremie. Går ditt elbolag bort sig i genomsnittspriset denna månaden så tar de igen det nästa.
Låter rimligt, men stämmer helt enkelt inte när det gäller elprisavtal.
Konkurrensen gör att det finns många bolag som faktiskt säljer el med förlust.
Allt för att locka kunder.
Om det ändå kunde fungera lika bra på bolånemarknaden.
 
F
J Johannnnnnn skrev:
Tibber hjälper dig att sänka din

Genom att stänga av golvvärmen när det är dyrt och på natten så sänker jag min elförbrukning i min bostadsrätt
halper halper skrev:
00–06 är rätt säkert. 03–04 brukar vara billigast.
Precis. Och avsett vad Tibber kommer fram till så är de tiderna billigast i 99% av fallen så sexakt vad behöver man Tibber till?
 
F
J Johannnnnnn skrev:
Tibber hjälper dig att sänka din

Genom att stänga av golvvärmen när det är dyrt och på natten så sänker jag min elförbrukning i min bostadsrätt
Jättebra för dig men på vilket sätt var det ett relevant svar på det jag skrev? Att stänga av golvvärmen på natten och när det är dyrt sänker din totala elförbrukning men det har inget med att minska säkringsstorlek att göra, det är endast effekttoppar som skall kapas för den sakens skull.

Har du förresten räknat på hur dina fasta kostnader för Tibber slår mot det faktum att du kan stänga av golvvärmen när det är dyrt? Det borde vara en förlustaffär totalt sett.
 
F
A Alexn72 skrev:
Någon skilland måste där väl ändå vara, antingen i den maxeffekt du tar ut eller kan ta ut
Fråga GöteborgEnergi som är nätägare......

Jag har lastbalansering på billaddaren och laddar i dagsläget konservativt med låg totallast på huvudsäkringarna och styr det acceptabelt effektivt redan, har en bergvärmepump som drar 2800W över 3 faser mm så ytterligare toppefektssänkning skulle absolut vara en komfort och livskvalitetssänkning jag inte tycker är värd priset så det är helt ointressant för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.