Kurtivan skrev:
Mant får glädjas åt att man får vara med på nån uppgång iallafall :)
Trevligt med lite positivt tänkande! Var det inte igår (fredag) Sverige skulle slockna förresten? (Enligt någon kvällsblaska)
 
Här är en som skriver om elmarknaden och rörligt kontra fast pris.

http://www.dubu.se/index-filer/Page321.htm

Intressant läsning.

Saxat ang. avtal:

"Det avtalspris elleverantörerna erbjuder vid ingången av ett fastprisavtal är alltid högre än marknadspriset. Det betyder att konsumenten alltid betalar ett onödigt högt pris för elenergin när avtalet ingås. Enda gången vi konsumenter kan tjäna på ett fastprisavtal är om marknadspriset skulle bli så mycket högre att avtalspriset passeras. Därför erbjuder elleverantörerna alltid ett avtalspris som aldrig anses kunna passeras av marknadspriset. Alltså friskriver sig elleverantörerna från alla risker. Det är vi elkonsumenter som får stå för alla risker."
 
Redigerat:
Lite senkommet inlägg från mig, men jag är inte alls säker på att det alltid är bäst med rörligt pris.
Det finns en stor skillnad mot tänket i tex räntor - el förbrukar man som mest när priset är som högst.

Iaf om man har eluppvärmning eller värmepump - har man bara hushållsel så är det nog ändå mindre summor vi talar om i skillnad.

Jag räknade på i år lite och med fastpris på 62 öre, nuvarande rörligt på 56 så skulle jag på årsbasis spara ca 1000-1500kr per år på att ha fast pris.
Om elpriset skulle fortsätta uppåt (vilket det har gjort från 2001, förutom mellan 2009/2010) så blir det förstås ännu mer.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.