Snarare tvärt om! Nu har de koll på vad alla förbrukar, samt en elmätare för hela transformatorn så de ser direkt om någon tjuvar :p Vet inte om alla har det så men det skall iaf vara vanligt.
 
Kurtivan skrev:
En helt annan sak som jag kom på när jag läste inläggen här och det talades om fjärravläsning. Nu skulle man ju kunna tro att när man har fjärravläsning så ser också elleverantören när det blir strömavbrott. Icke! Man måste ringa och felanmäla själv. Otroligt!
Otroligt och otroligt.

Jag har faktiskt, om än ytligt, tittat på att övervaka de delar av elnätet som pratar ip med produkter man normalt använder för övervakning av stora datanät. Slutsatsen var att en övervakningslösning av denna typ blir relativt komplex pga det väldigt stora antalet noder som skall övervakas men att man faktiskt skulle kunna korta tiden från fel till feldetektion med flera minuter. Att veta vad som händer, eller inte händer, allra längst ut i elnätet gör att man kan få en tydlig indikation på var man bäst avsätter sina resurser för felavhjälpning. Området är intressant men det är lösningar från två skilda branscher som ska korsbefruktas. Sådant görs inte i en handvändning även om tekniken tillåter det i teorin.

I övrigt, mer ontopic, låste jag elavtalet på 6 mån efter påtryckningar från farsan. 6 månaders priset är (var) under januari så lågt att man kan förmoda att det inte kommer bli avsevärt billigare under våren samt att man redan nu kan se att februaripriset för rörligt blir högt.

Den som vill hinner låsa imorgon....:S
 
När man väljer sin leverantör för rörligt pris då vad ska jag tänka på?

Min anslutning är helt ny. Ska inte ha byggel utan det blir fast direkt.
Faktureringsavgifter och annat skit de försöker smussla in?
Vill helst inte ha bindningstider utan ha frihet. 30dagar eller så är helt okej.
 
Suhagg skrev:
När man väljer sin leverantör för rörligt pris då vad ska jag tänka på?

Min anslutning är helt ny. Ska inte ha byggel utan det blir fast direkt.
Faktureringsavgifter och annat skit de försöker smussla in?
Vill helst inte ha bindningstider utan ha frihet. 30dagar eller så är helt okej.
Kan varmt rekommendera http://www.elskling.se/
 
Jag tycker att www.elpriskollen.se är bättre. "Elskling" redovisar "bara" tre leverantörer åt gången samt inte riktigt alla leverantörer som man kan få fram med elpriskollen.
 
Tack. Ska kika på de. Ingen som provat kundkraft.se och har något att säga? Försöker bilda mig en uppfattning om det är något man vågar satsa på. Orkar inte sitta och jämnföra priser på el titt som tätt.
 
Jo, jag har haft Kundkraft under flera år och var belåten med dom. Anledningen till att jag slutade hos dom, var att ett år vann Fortum upphandlingen. Fortum ville inte ha mig som kund av någon anledning. Dessutom var de rent ut oförskämda när jag talade med dom i telefon. Då blev jag helt plötsligt utan egen förskyllan avtalslös och beslöt mig för att fixa avtalen på egen hand.

Jag hade gärna fortsatt hos Kundkraft, men de kunde inte lösa den uppkommna situationen.
 
harry73
För att återkomma till rörligt eller fast pris.
Om man jämför rörligt och fastpris ska man ta hänsyn till att man har en högre förbrukning under vintermånader. Vi använder ca 700 kWh per månad under juni, juli och augusti och 2200 kWh per månad under december januari och februari. Om rörliga priser er höga under vintern har de en stor påverkan på dit årligt medelpris. Och dit årligt medelpris är då högre en det rörliga medelpriset som elbolag redovisar i en jämförelse.
2010 skulle mitt rörliga medelpris vara 70 öre per kWh och det är mer än vad ett fastpris kostar.
 
harry73 skrev:
För att återkomma till rörligt eller fast pris.
Om man jämför rörligt och fastpris ska man ta hänsyn till att man har en högre förbrukning under vintermånader. Vi använder ca 700 kWh per månad under juni, juli och augusti och 2200 kWh per månad under december januari och februari. Om rörliga priser er höga under vintern har de en stor påverkan på dit årligt medelpris. Och dit årligt medelpris är då högre en det rörliga medelpriset som elbolag redovisar i en jämförelse.
2010 skulle mitt rörliga medelpris vara 70 öre per kWh och det är mer än vad ett fastpris kostar.
Just då kanske du prickar in rätt. Nästa gång prickar du in fel.
Men sen är det lite som med vedeldarmaffian också. Det är en livsstil.
Tycker man det är ens kall i livet att jaga låga elpriser så finns det några kronor att tjäna.

Samma sak med bankräntor.
För mig är rörligt bäst på sikt. :)
 
harry73
Suhagg skrev:
Tycker man det är ens kall i livet att jaga låga elpriser så finns det några kronor att tjäna.
...
För mig är rörligt bäst på sikt. :)
Låga elpriser finns inte längre och det blir bar värre i framtiden.
Så det är ingen dum ide att fundera över den bästa/billigaste lösning ibland.

Problemet med elmarknaden är att det rörliga priset på Nordpoolen baseras på den dyraste elen som produceras/importeras. Även om den största delen av elen fortfarande produceras som billigt vatten eller kärnkraft.
Elbolag köper in stora volymer el under sommaren (för ett lägre pris) som de använder/säljer under vintern när priset förhoppningsvis är högre.
Om man har ett rörligt pris baseras elpriset på den dyraste komponenten, om du har fastpris eller ett vår eller sommaravtal baseras dit pris på vad dit elbolag betalar för elen

Sen är ett fastpris avtal bekväm eftersom man inte behöver bry sig längre om höga vinterpriserna gör din elräkning ännu dyrare i december.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.