Hoppas moderator accepterar detta sidospår men jag anser det ha lite med tråden att göra. Med de nya elmätarna som monteras nu, hur kommer detta fungera i praktiken? Kommer man få betala för det man förbrukat varje månad, eller kommer det att jämnas ut över året ändå? För min del har jag en pool som drar riktigt mycket under sommarhalvåret, så min förbrukning är ganska konstant över året, men för de som verkligen har variation kommer ju detta kunna ställa till med lite bekymmer vissa månader. Speciellt med rörligt pris. Någon som vet hur detta fungerar?
Själv kör jag rörligt nu och är oerhört glad att jag inte låste mig i somras för om jag bortser från den s.k. krisen under hösten så har jag haft ett bättre pris hela tiden nu än de erbjöd mig i somras. Vid krisen var det bara nåt öre dyrare än jag skulle fått låsa mig till. Förbrukning ca 38-40 MWh/år
 
Bjurran skrev:
Hoppas moderator accepterar detta sidospår men jag anser det ha lite med tråden att göra. Med de nya elmätarna som monteras nu, hur kommer detta fungera i praktiken? Kommer man få betala för det man förbrukat varje månad, eller kommer det att jämnas ut över året ändå? För min del har jag en pool som drar riktigt mycket under sommarhalvåret, så min förbrukning är ganska konstant över året, men för de som verkligen har variation kommer ju detta kunna ställa till med lite bekymmer vissa månader. Speciellt med rörligt pris. Någon som vet hur detta fungerar?
Själv kör jag rörligt nu och är oerhört glad att jag inte låste mig i somras för om jag bortser från den s.k. krisen under hösten så har jag haft ett bättre pris hela tiden nu än de erbjöd mig i somras. Vid krisen var det bara nåt öre dyrare än jag skulle fått låsa mig till. Förbrukning ca 38-40 MWh/år
Det är väl det som är meningen med mätarbytet, man betalar löpande vad man gör av med (beroende på faktureringsperiod).
 
snaggletooth skrev:
Det är väl det som är meningen med mätarbytet, man betalar löpande vad man gör av med (beroende på faktureringsperiod).
Trodde det var så men ville höra med er... Så med andra ord om jag förstår det rätt kommer många med rörligt elpris alltså behöva spara undan för att täcka månader med hög förbrukning ifall elpriset sticker iväg. Kan vara bra att räkna in när man ska besluta sig om prisplan...
 
Man betalar i efterskott exakt vad man förbrukat under perioden. Har haft fjärravläsning i snart två år nu. Tidigare rapporterade jag in förbrukningen varje månad för att slippa den idiotiska preliminärdebiteringen, dvs räntefria lånet till elbolaget...
 
Själv har jag haft mätaren bra länge nu, men det är fortfarande bara enligt uppskattad förbrukning jag får betala...
 
Tack alla för svaren!
Jag känner jag fått en nog bra uppfattning för att fatta beslut.
Kommer bli rörligt. (ja, jag vet att jag skulle beställa igår kväll eller idag. men det blir i morgon)
Blev dock jäkligt sur över att "standardavtalet" man får utan att säga ett jota, är nästan dubbelt så dyrt som alla andra avtal:mad:
Kan bara tänka mig hur jäkla mycket elbolaget tjänar på detta...
Vet ju själv att jag betalat så dyrt länge. När jag bodde i lägenhet så är ju förbrukningen såpass låg att jag inte brydde mig... Dumt av mig, jag vet, men jag kunde aldrig drömma om att det skulle vara sådana skillnader....



Bjurran skrev:
Själv har jag haft mätaren bra länge nu, men det är fortfarande bara enligt uppskattad förbrukning jag får betala...
Jag har också en sån mätare, men de kör på uppskattad förbrukning.
Här så skyller de på att alla i området måste få sådana mätare först och sen så ska det kvalitetssäkras. Efter det så blir det aktuellt med korrekta räkningar varje månad.
Efter mitt samtal med dem igår så gör de en ny räkning denna månad.
Den stackars telefonisten höll med mig i allt och skrev ut en ny:D
För de kan se min förbrukning, men tycker väl att det är bättre att jag lånar ut ett gäng pengar räntefritt...
 
jag har haft digitalisk mätare i ett halvår, och får fortfarande (o)uppskattade fakturor..
jag tycker faktiskt att det är helt OK att betala för exakt förbrukning, men jag ogillar den digitala mätaren.. kan ju få fnatt inuti och räkna fel.. den gamla såg man ju alla rörliga delar i.. dessutom så minns jag att när jag hade enbart en 7watts lågenergilampa lysandes som enda förbrukning (bortrest) så hade skivan inte rört sig en millimeter!!! det var gratis mao... den lilla strömmen orkade inte driva räkneverket, men de nya mätarna räknar nog varenda milliwatt...
 
Hejsan!

Om jag inte minns fel så blir det ju lag på att dom ska debitera riktig förbrukning fr.o.m. 1/6-09.

/Roger
 
Här tog det också några månader innan mätningen kom igång. De skyllde på att inte alla fastigheter i samhället fått bytt, och att de inte skulle börja läsa av innan dess.
 
Månader är väl en sak, jag talar år... Snart 2 år, monterades redan innan jag köpte huset för 1,5 år sedan. Men men, för mig spelar det inte så stor roll ändå med tanke på att min förbrukning är ganska jämn över året, men ändå...
 
ampz skrev:
Det beror på vad man menar med "nu". En tredjedel av sveriges kärnkraft har varit avstängd under hela vintern på grund av klass 1 incidenter. Det vill säga fel som hade kunnat resultera i en katastrof. (Styrstavarna som används för att bromsa/stoppa reaktionen hade gått av)
Kärnkraft är säker och pålitlig... :)
Eventuellt att de fått ordning på problemen nu i Januari?
Ni får tacka oss på MHV i smedjebacken för våran snabba tillverkning av dom nya delarna så ni slapp betala så höga elräkningar :D
 
Vi kör med rörligt pris, eftersom expertisen anser det blir billigast i längden:
 
  • tabell_rorligtpris_historik.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har rörligt elpris, gör av med c:a 35-40MWh/år.

Det jag skulle vilja ha är timdebitering, eftersom elpriserna på Nordpool baserar sig på timmar. Då skulle det löna sig att stänga av lite el under de timmar och dagar då det verkligen är elbrist och elpriset högt. Som det är nu får jag ju betala för det höga priset i alla fall (eller snarare ett genomsnittspris där det höga priset ingår) vare sig jag har förbrukat något då eller inte.

Jag är övertygad om att det skulle gå att spara in en hel del av den kol/olje-kraftsproducerade elen vi importerar (eller producerar själva) de dagarna genom att jämna ut förbrukningen när människor av ren omsorg om den egna plånbokens välbefinnande lägger in en brasa och väntar med diskmaskinen och tvättmaskinen till efter högförbrukningstimmarna.
 
Frågan är väl hur mycket man skulle spara. Tidstariffen vi har nu skiljer inte på elpris utan bara på överföringskostnaden. Nätavgiften skiljer 31 öre mellan hög och låg så om man var lite om sig och kring sig så skulle man kraftigt överdimensionera värmepumpen och hänga på en acktank som man värmer under natten. Grovt räknat skulle jag spara nästan 9000kr/år eller ca 50% av elkostnaden för vår större värmepump. Problemet är att det inte går att få ut tillräckligt hög sluttemperatur i acken från värmepumpen så det spricker. :(
 
En helt annan sak som jag kom på när jag läste inläggen här och det talades om fjärravläsning. Nu skulle man ju kunna tro att när man har fjärravläsning så ser också elleverantören när det blir strömavbrott. Icke! Man måste ringa och felanmäla själv. Otroligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.