El
Tomtom79: [citat] Tja, det första verkar ju korrekt, GL hjälpte inte TS nämnvärt :-)
Oskpet: [citat] Tyvärr så blir stugan lite för dyr tycker vi även om det blir på gränsen. Jag tror inte värdet ökar på huset med samma peng som kostnaden för elen medför även om det såklart påverkar. Vi går o grubblar lite nu men det lutar åt att vi får titta vidare tyvärr.
O: [citat] Den bästa lösningen är den du som ägare blir nöjd med. Båda varianterna fungerar. Vad jag eller någon annan som du inte känner och troligen aldrig kommer träffa tycker om saken har väl ingen betydelse. Vad jag tycker har jag redan skrivit. Det är du som skall vara nöjd. Om ingen annan i hela världen tycker som du är det ändå du som har rätt. Tycker jag.
DaWah: Kanon, tusen tack för all hjälp! Japp, jag mätte alla kombinationer, så det bör vara ändarna på tre lindningar. Jag mäter strömmen och sen kör så det inte ryker!😅 Stort tack!
Mikael_L: [citat] Just den märkningen får mig att tro att den där inte var byggd för växelström, åtminstone inte till det förhärskande 127/220V växelströmsnätet i alla fall. [citat] Det går väl att hitta lite strömart och spänningshistoria lite här och var om man letar, t.ex. https://fluxio.se/forum/elhistoria/21470-svenska-stader-med-likstrom-nationell-likstromsstatistik.html Denna får
Saintus: Tack för alla svar. Jag ska ta med det i beräkningen. Helst skulle jag ju vilja ha 16A så länge man kan lösa det på ett estetiskt någorlunda tilltalande sätt.
Demmpa: I ett badrum där vägguttag får sitta så räcker det med IP21.
sjoelund: [citat] Ja, och om man ändå ska ha dit elektriker är PSA smidigt att fixa för gruppen. Alternativet är att köpa plastkåpa som man sätter runt det existerande uttaget (finns också om man söker på typ ip66 outdoor socket cover). Då behöver du inte pilla på elen. Men kan kanske vara knepigt att hitta en som passar utanpåliggande uttag utomhus.
useless: Har du en enda fas på en rad så går det ju inte att koppla in en trefasapparat där. I de flesta av andra länder har man bara en fas in i huset, så då blir det ju per automatik samma fas på hela raden.
Bo.Siltberg: Om du vill behålla din mekaniska strömställare så är WIN-01 som sändare en lösning, ja. CRT-01 är ingen dimmer, det är en strömställare. Den kan därmed inte dimras. DIM-0x är en dimmer. Förutom att DIM styrs trådlöst så kan man ansluta en strömställare till den, som med de flesta andra puckar från Plejd. DIM-02 har två sådana ingångar. Om man via ena ingången kan styra
Bo.Siltberg: Om du kan placera dimmerpucken där du har tillgång till tändtråd och styrtråd (mellantrådar), fas och nolla så är du i hamn. Det skulle då vara dosan till vänster i din andra bild. Då fattas bara fjädrar i strömbrytarna. CTR-01 är en strömbrytare, som dock också kan styra en dimmer med 0-10 V. DIM-01 är en dimmer. Vill du dimra så är det alltså en sådan du vill ha.
Mikael_L: Det var ju några år sedan, men som sagt, jag ser inte något sista datum angivet. Börja med att kolla om ditt serienummer ligger i serien för utbyte.
J-banan: [citat] Det spelar ingen roll, om du skulle sätta nolla (vit) så kan du ändå stoppa in kontakten upp och ned
MultiMan: Ja, vem vet, kanske dags att kalla på [bild] 😱
Nimdjid: [citat] Ok.. tror jag fick till det nu. Om det funkar, jag kan vrida upp och ner vredet och allt verkar funka som det ska = all good va?
avh67f: Ser inte ut som att de ledarna har isolering för att få vara förlagda så. Den där borde du annars reklamera och även göra Elsäkerhetsverket uppmärksam på. https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-en-elprodukt/ Bra att du är noggrann och ser sådant.
Jonas821: Detta kanske kan vara en lösning. Har åkt på samma problem här hemma nu när vi bytte all el och de satte in DCL i taket. Finns även video här via Facebook https://www.facebook.com/share/v/16z8TuSHF1/?mibextid=UalRPS
janerik12: Undrar om strömbrytaren måste vara i på läget hela tiden för att detta skall funka eftersom shelly inte kommer ha SW ikopplad?
Amdlak: Vet inte om jag hittat den rätta men jag har laddat ned en programvara för att programmera PLC från https://www.ls-electric.com/search?k=xg5000. Tyvärr får jag inte kontakt med IHC-systemets RS232 port. Min dator har bara USB. Har skaffat adaptrar men får inte till kommunikationen och drivrutiner för detta. Tänkte att någon här kan vägleda i detta.
blackarrow: Jag hittade en trasig JFB i butikshyllan. Den kan ni inte sälja, sade jag till personalen. Nyfiken som jag är så fick jag den.... Så JFB kan dö redan innan de når kunden. Stel var den dock inte. Full rörlighet så attvsäga 😮
snuttjulle: Jag får göra ett försök på måndag och ringa runt. Alternativet är att köpa en komplett reservdel till ett annan märke. Borde inte vara nått problem då det bara är en värmekälla och jag har nu kopplat förbi termostaten och den blir varm som den ska. Inget överhettningsskydd vad jag kan se. Och jag har inte kunskapen att börja löda nått mer än en stor komponent. Den delen som
Dilato: [citat] My bad, men ändå värre om den vill ha 2 * 25A säkring.
snaggletooth: Hur skivan är monterad och var matningen kommer kan man nog bara avgöra på plats, förhoppningsvis är skivan bara skruvad.
FredrikNL: [citat] Hej, Jag har samma fundering, hittade du någon ersättare?
jonmo: Jag börjar närma mig punkten då det är dags för installationer i min alldeles egna verkstad. En av frågorna som kommer upp är ju såklart belysning, och som vanligt blir man helt matt när man ser vad kvalitetsprodukter kostar. Problemet jag vill lösa är att få till generell belysning i en snickarbod/njutbyggnad i ett rum på ungefär 5x5 m, 45 grader tak öppet i nock. Jag vill ogärna