MultiMan
Jag har liknande uttag och det är helt ok byggt. Elko är bättre, men de har väl inget liknande? Elko Admiral har jag också och det är det bästa jag sett mot väta av "vanliga" utomhusuttag. Aldrig haft fuktproblem med det, inte ens med sladd i eftersom locket fungerar som ett litet tak, till skillnad från standard raka lock. Kontruktion är även gjord så att vatten kan ta sig in (inga tätningar som kan börja läcka) men själva uttaget och kablarna sitter skyddade mot vattnet, som rinner rakt igenom längs bakplattan. Kablarna internt ska även dras på ett särskilt sätt så att vattnet inte kan leta sig längs de heller.

Jag skulle ändå aldrig välja att elbilsladda 10A+ regelbundet med vanlig Schuko utan använda bättre alternativ.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har liknande uttag och det är helt ok byggt. Elko är bättre, men de har väl inget liknande? Elko Admiral har jag också och det är det bästa jag sett mot väta av "vanliga" utomhusuttag. Aldrig haft fuktproblem med det, inte ens med sladd i eftersom locket fungerar som ett litet tak, till skillnad från standard raka lock. Kontruktion är även gjord så att vatten kan ta sig in (inga tätningar som kan börja läcka) men själva uttaget och kablarna sitter skyddade mot vattnet, som rinner rakt igenom längs bakplattan. Kablarna internt ska även dras på ett särskilt sätt så att vattnet inte kan leta sig längs de heller.

Jag skulle ändå aldrig välja att elbilsladda 10A+ regelbundet med vanlig Schuko utan använda bättre alternativ.
Okey, det låter lovande. Antar man behöver någon el-jocke som monterar uttaget?

Finns en inställning i bilen för att dra ned amperen, och det har fungerat bra fram till nu :)
 
Nissens
MultiMan MultiMan skrev:
Jag skulle ändå aldrig välja att elbilsladda 10A+ regelbundet med vanlig Schuko utan använda bättre alternativ.
De brukar väl vara begränsade till 8A?
Det är väl inte värre än förr när man vintertid anslöt både elektrisk motorvärmare och kupévärmare som gick några timmar innan man skulle iväg i kylan.

8A är ju halva märkströmmen för shuko och har man uttag i normalskick så skall det inte vara några problem att använda till laddning. 😊
 
A Arson skrev:
Okey, det låter lovande. Antar man behöver någon el-jocke som monterar uttaget?

Finns en inställning i bilen för att dra ned amperen, och det har fungerat bra fram till nu :)
Byt ut säkringen som förser uttaget till en PSA. Nästa gång det blir fel så är det bara den gruppen som löser ut och inte allt annat
 
A Arson skrev:
Okey, det låter lovande. Antar man behöver någon el-jocke som monterar uttaget?
Ja, och om man ändå ska ha dit elektriker är PSA smidigt att fixa för gruppen.

Alternativet är att köpa plastkåpa som man sätter runt det existerande uttaget (finns också om man söker på typ ip66 outdoor socket cover). Då behöver du inte pilla på elen. Men kan kanske vara knepigt att hitta en som passar utanpåliggande uttag utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.