6 536 läst · 29 svar
7k läst
29 svar
Konstig fasrotation med Fluke T-serie
Jag gjorde det på första exemplaret. Det var samma lika, jag ska göra det med detta exemplar också och vänta in och se om butiken godtar min retur av första exemplaret. Anläggningarna är med olika nätägare dessutom.Hojte skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Jag köpte en Beha-Amprobe 2100 Gamma istället för Fluke när jag valde, ett märke som numera ägs av Fluke, och där fungerar fasmätningen, iaf där jag använt den och mätt. Utmärkt spänningsprovare överlag men jag jobbar inte som elektriker så omdömet får tas ur det erfarenhetsperspektivet.
Ny länk till manualen
https://dam-assets.fluke.com/s3fs-p...df?VersionId=xVZNDlo0Ofyom..gsmuGJHvyh494zUxl
https://dam-assets.fluke.com/s3fs-p...df?VersionId=xVZNDlo0Ofyom..gsmuGJHvyh494zUxl
Min T-150 och T-110 fungerar som de ska.
För det mesta. Men jag råkar ibland ut för att detektionen är aningens opålitlig.
Vid dessa tillfällen brukar jag åtminstone få avläsning åt ett håll stabilt, och litar på detta då.
Jag brukar tänka att det har att göra med att jag inte håller provaren rätt och bra, eller något annat som trilskas i just den mätsituationen.
Jag kollar fasföljd såpass ofta att jag inte skulle tolerera en allt för osäker funktion, men jag har tyckt att dessa Fluke är tillräckligt bra, även om det någon gång krånglar lite.
Skulle jag köpa en idag skulle jag eventuellt prova en Elma 2200X
https://www.proffsmagasinet.se/mask...ingstestare-med-batteri-och-ficklampa-3102739
Inte för att jag direkt misstänker att den är bättre, jag tror att det är ungefär samma skit, men den är lite billigare och lite kul att prova något annat.
Dock verkar det vara extremt lång tid kvar innan jag slitit ut min T-150, så jag kommer antagligen inte prova en Elma i detta livet.
Jag får väl "glömma" den på marken och köra över med bilen annars.
För det mesta. Men jag råkar ibland ut för att detektionen är aningens opålitlig.
Vid dessa tillfällen brukar jag åtminstone få avläsning åt ett håll stabilt, och litar på detta då.
Jag brukar tänka att det har att göra med att jag inte håller provaren rätt och bra, eller något annat som trilskas i just den mätsituationen.
Jag kollar fasföljd såpass ofta att jag inte skulle tolerera en allt för osäker funktion, men jag har tyckt att dessa Fluke är tillräckligt bra, även om det någon gång krånglar lite.
Skulle jag köpa en idag skulle jag eventuellt prova en Elma 2200X
https://www.proffsmagasinet.se/mask...ingstestare-med-batteri-och-ficklampa-3102739
Inte för att jag direkt misstänker att den är bättre, jag tror att det är ungefär samma skit, men den är lite billigare och lite kul att prova något annat.
Dock verkar det vara extremt lång tid kvar innan jag slitit ut min T-150, så jag kommer antagligen inte prova en Elma i detta livet.
Jag får väl "glömma" den på marken och köra över med bilen annars.
Svart är märkt L1 och röd L2
Mät med svart på L1 och röd på L2
Sen svart på L2 och röd på L3
Sista mätningen ska vara svart på L3 och röd på L1
Ger alla tre mätningarna rotationsriktning höger är det ok
Är det en befintlig anläggning med rotationsberoende utrustning så ändra unget även om du har fel fasföljd
Mät med svart på L1 och röd på L2
Sen svart på L2 och röd på L3
Sista mätningen ska vara svart på L3 och röd på L1
Ger alla tre mätningarna rotationsriktning höger är det ok
Är det en befintlig anläggning med rotationsberoende utrustning så ändra unget även om du har fel fasföljd
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Hur gör ni vid koll av CEE-uttag? Spänningsprovare (min Duspol Digital) är bänglig att få kontakt med i uttaget, speciellt när man ska hålla upp locket med ett finger med tummarna på avsedd plats, och speciellt dagar som dessa med antingen -8 grader eller spöregn. Finns det enkla mätprober? Färdiga uttagsprovare finns ju till en faslig kostnad.
För övrigt mäter jag L1-L2, L1-L3 och L2-L3. Det ger bara 2 förflyttningar av mätpinnarna, förutom de två initiala. Sist mäter jag mot N och PE från en av faserna.
För övrigt mäter jag L1-L2, L1-L3 och L2-L3. Det ger bara 2 förflyttningar av mätpinnarna, förutom de två initiala. Sist mäter jag mot N och PE från en av faserna.
Jag har en T-150 och den är skit bra, går även mäta resistansen med den. MEN det tråkiga är att isoleringen på kabeln spricker precis vid proben så ledarna blir helt blottade!J Jsson83 skrev:
Min Elma har långa smala testpinnar som går in i alla trefas-uttag men jag brukar ändå ibland lossa på uttagets kåpa och mäta på skruvarna istället.
Det är ju ip2x i alla moderna uttag även med locket av.
Om man ska vara noggrann så tror jag det är få spänningsprovare som faktiskt går att mäta direkt i ett uttag då det tillhör den fasta elinstallationen och är impulsspänningskategori III och då måste spetsskydden sitta på och då går det inte att mäta. Blir ett moment 22 som det verkar blundas för. Men det var ett sidospår. 🙂
Fluke vet att kabelenheten ofta är där det uppstår fel. Kabeln på tvåpoliga spännings- och kontinuitetstestare är deras svagaste punkt. Den böjs, vrids, lindas och utsätts för konstant belastning. Om kabeln går sönder kan det leda till säkerhetsrisker. Enligt industristandarder måste kabeln testas genom att böjas fyrtiofem grader och fortfarande fungera efter 5 000 böjningar. På Fluke testar vi våra testare tre gånger så mycket som standarden kräver och böjer kabeln över 150 grader i varje riktning.
Det är ju ip2x i alla moderna uttag även med locket av.
Om man ska vara noggrann så tror jag det är få spänningsprovare som faktiskt går att mäta direkt i ett uttag då det tillhör den fasta elinstallationen och är impulsspänningskategori III och då måste spetsskydden sitta på och då går det inte att mäta. Blir ett moment 22 som det verkar blundas för. Men det var ett sidospår. 🙂
Är det ett känt problem för dessa Fluke? Man skriver ju på sidan:J J-banan skrev:
Fluke vet att kabelenheten ofta är där det uppstår fel. Kabeln på tvåpoliga spännings- och kontinuitetstestare är deras svagaste punkt. Den böjs, vrids, lindas och utsätts för konstant belastning. Om kabeln går sönder kan det leda till säkerhetsrisker. Enligt industristandarder måste kabeln testas genom att böjas fyrtiofem grader och fortfarande fungera efter 5 000 böjningar. På Fluke testar vi våra testare tre gånger så mycket som standarden kräver och böjer kabeln över 150 grader i varje riktning.
Min T5-1000 har annat material på kablarna, de är flexibla och inte haft problem med dem. Men T150 har styvare kabel och den spricker efter ett tag. Lite synd för den är dyrA avh67f skrev:Min Elma har långa smala testpinnar som går in i alla trefas-uttag men jag brukar ändå ibland lossa på uttagets kåpa och mäta på skruvarna istället.
Det är ju ip2x i alla moderna uttag även med locket av.
Om man ska vara noggrann så tror jag det är få spänningsprovare som faktiskt går att mäta direkt i ett uttag då det tillhör den fasta elinstallationen och är impulsspänningskategori III och då måste spetsskydden sitta på och då går det inte att mäta. Blir ett moment 22 som det verkar blundas för. Men det var ett sidospår. 🙂
Är det ett känt problem för dessa Fluke? Man skriver ju på sidan:
Fluke vet att kabelenheten ofta är där det uppstår fel. Kabeln på tvåpoliga spännings- och kontinuitetstestare är deras svagaste punkt. Den böjs, vrids, lindas och utsätts för konstant belastning. Om kabeln går sönder kan det leda till säkerhetsrisker. Enligt industristandarder måste kabeln testas genom att böjas fyrtiofem grader och fortfarande fungera efter 5 000 böjningar. På Fluke testar vi våra testare tre gånger så mycket som standarden kräver och böjer kabeln över 150 grader i varje riktning.
Mina är utbytta på denna garanti/återkallelseJ J-banan skrev:
https://www.fluke.com/sv-se/support/sakerhetsmeddelanden/tpt-recall
Om din har serienummer enligt den sidan så finns det kanske chans att du får den utbytt.
Jag ser inte någonstans på sidan att det finns något sista datum.
Produkter som diskuteras i tråden