El
Carl: Bygger du lösvirke så får du ta fram elritning själv annars hustillverkaren. Visst kan elinstallatören göra en ritning men det är inte deras huvudsakliga syssla. Som exempel arbetar jag som elkonsult och min huvudsakliga arbetsuppgift är att upprätta installationsritningar och övriga handlingar som krävs. En elkonsult tar ca 500 kr/tim. Det upp till dig hur väldokumenterat du vill ha
MathiasS: Spänning eller ström styr fältstyrkan beroende på vilken typ av fält vi pratar om. Det är alltså inte konstant. Eller föresten, i en del av transingen är spänningsfältet konstant, men inte nödvändigtvis större för att du har en stor transing. Totalt sett ska du ju förbruka samma effekt dock så vinsten handlar ju möjligen om att placera en transing i en kopparlåda med riktigt
master_mimer: neutrla coh jord utgår iofs från samma jordtag, men det är inte ok att blanda ihop dom för det. fel kan uppstå så att du spänningssätter jordade delar. faller neutralledaren ur en kopplingshatt längre bort får du spänningssatt neutrallerade före brottet, och är den då kopplad till apparathöljen i egenskap av jord så blir dessa spänningssatta, vilketn är dåligt.
master_mimer: ja du kan ta på neutralleedaren, men koppla inte ihop den med jorden, inte för att det är någon fara, men för att det kan uppstå tråkigheter om det blir fel. det är strängeligen förbjudet att koppla ihop neutral och skyddsjord när man en gång benat upp dem. men det är riktigt att plus och minus byter plats 100ggr/s, men det är bara fasledares potential som ändras.
borge: Allt är en prisfråga och var man skall ha elementen. Jag köpte billiga bimetall oljeelement och sattae dessa på högsta värme. sedan så styr jag dessa med pulsstyrning med lite finesser från Clas Ohlsson.En styrning per rum. Detta gjorde jag i mitt torp.
Kaffekokare: [citat] Då skulle jag vilja tipsa om den här tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1116911800
sverre: Det enda liknande jag kan komma på är att man inte får sätta utanpåliggande uttag IP21 utan bakstycke på dosplåtar.
sverre: Kolla så att du har allt kopplat i vägguttaget, inte ovanligt att nollan eller någon fas saknas!
hal: Kollade just på Thermotech (som är aktuella i det här fallet) och de var NC. Borde i det fallet vara bättre att köra på samma JFB som pannan.
AAA: Kungälv Energi sa att de som redan har detta installerat får behålla, men dom gör inga nyinstallationer med flera verk. Berit
Mats: Nix. Sitter ett elände till lampa under den som jag kommer på direkt. sånt där fågelbad i målat glas som väger bly. Skulle tippa på att det är en sjuttio/åttiotalstalsdosa. Huset byggt 73 och renoverat i mitten på 80 talet
Boogieman: [citat] 1. Verkar som alla switchdimrar har det numera, i alla fall de jag hittat. Och en hel hög med kortslutnings, överlast, transientskydd har de också byggt in 2. Ok, så man behöver inte vara orlig för pipljud o brum o så eller att de stör annan apparatur onödigt mkt (så länge man håller kabellängd under 2m). Är lite HiFi / Hemmabio frälst och vill ju inte ha brum i musiken om
master_mimer: i mitt hus är antennen jordad till inkommande skyddsjord, men ändå uppstår groundloops i min anläggning. min till slut desperata lösning var att koppla bort jorden från sub:en men det had ekankse varit bättre med en isolertrafo på antenn förståss...
Carl: [citat] Yes, du använder MK eller RK 5G6 i Vp-rör 25 eller 32.
Erik_D: Inte som standard hos mina grossister iaf. Milltronic eller liknande kanske har.
ampere: Hej å kul att du vill sattsa lite på snygga strömbrytare å vägguttag ! ;D Renova från Eljo har en retro-serie som är rätt PLASTIG :-/ Jag hade i stället köpt via tyskland ! Billigt å stort utbud. Kolla lite på : Giras Esprit -serie i glas , såå läckra :o Eller kanske : Berker Glasserie här är en länk... http://www.elektroland24.de
ampere: ta en elektronisk dimmer så slipper du oljudet !
charta77: [citat] Givetvis. Men istället för att påpeka att jag missat ett 'h' den sista gången jag skrev kWh, som i övrigt torde framgå av texten, så kan du väl ge istället din mening om hur mycket man kan tänka sig att ett gammalt kyl och frys tar.
Sir_Sam: Jag håller med att om man sätter upp uttaget på rätt sätt så är det ingen risk att klämma kablarna, men jag var tvungen att nämna det i detta forum så man kollar riktigt noga innan man börjar skruva in klorna. Ett tips är att när uttaget är kopplat och hänger utanför dosan så snurrar man uttaget ett varv så trådarna samlas fint. Då vet man lite bättre var de är och kan
Wilmer: Brukligt är att man lägger det man behöver. Sen klamrar man inte fk, det lägger man i dolda rör.
Kaffekokare: Som sverre skrev, det beror på många faktorer men det kan funka under vissa omständigheter med 16 mm[sup]2[/sup] Cu till 63 A.
sverre: [citat] Vad menar du med det ??? Om du gör en pressskarv med rätt grejor så är ju allt avsett för olika kabelareor. Ska du t.ex. pressa 10kvadrat så ska du ju ha tång och hylsor till 10 och inget annat! Självklart blir det ju fel om du inte använder rätt grejor! Man ska ju även hålla sig till ett system, t.ex. Elpress då deras backar och matriser är anpassade till varandra.
Erik_D: Antingen monterar du en förhöjningsdubbelram över den bef brytaren o får således 2 brytare/ dimmers brevid varandra. Eller oxå monterar du sk dimmax bakom brytaren så kan du köra dimmerfunktion på båda lamporna med bara en kronbytare.
Sir_Sam: Nollan ska du inte dra till en brytare, dimmer om det inte är en tvåpolig brytare du har. Alltid fas till brytare och dimmer. Efter brytaren blir den tändtråd som i sin tur går till nollan efter lampan.