160 271 läst · 21 svar
160k läst
21 svar
Hur ser man skillnad på nolla och fas?
Om du hittar RÖDA kablar någonstans, och det är skyddsjordade saker inblandade, och du är det minsta osäker så är mitt råd att låta bli.abel48 skrev:
Röd kabel kan vara skyddsjord, men den KAN också vara ungefär vad som helst annat, det vanligaste var skyddsjord men jag har sett minst en installation där inkommande faser var röda, och PEN-ledaren svart...
När det gäller vit och svart så förekommer det lite av varje här och var, det verkar vara rätt vanligt med vit fas och svart nolla. Ett skräckexempel var ledningarna i källare/garage i huset jag växte upp i, de hade två vita och en svart ledare, den svarta var fasen och så användes en vit som nolla och en som skyddsjord, och det blandades friskt, så det som var nolla i ett uttag kunde vara skyddsjord i nästa och vice versa. En gång släppte faktiskt en av dessa ledare, och det slutade i att det ena av två uttag invid varandra inte fungerade, som tur var så inträffade ingen olycka men om man lämnade något inkopplat i det icke fungerande uttaget så blev ju skyddsjorden på det "fungerande" uttaget strömförande... burr... huset var byggt på 1940-talet och gissningsvis var det här bland de första skyddsjordade installationerna för det såg ut att vara tidstypuska 1940talsuttag här och var...
Summa sumarum: varje installation skall inspekteras i central och dosor innan något görs för att ha lite hum om vilken "standard" (om någon alls) som brukats. Detta gäller även nyare hus inte bara gamla kåkar med röda skyddsjordar. Inge kul med överaskningar bzzzz ;D
* Dolda dosor
* Skarvade ledningar i VP-rör
* Skarvade i rör till annan färg
* Mix av färg för jord, nolla fas, tänd...
* Bruk av underdimensionerad FK
* ...
Jag tror alla skulle kunna lägga till en massa "trevliga" upptäckter till denna lista.
* Dolda dosor
* Skarvade ledningar i VP-rör
* Skarvade i rör till annan färg
* Mix av färg för jord, nolla fas, tänd...
* Bruk av underdimensionerad FK
* ...
Jag tror alla skulle kunna lägga till en massa "trevliga" upptäckter till denna lista.
Skall du koppla ett vanligt vägguttag spelar det ingen roll hur du kopplar fas och nolla. I en växelströmsanläggning byter de ändå plats 100 ggr/sekund... Det du absolut måste hålla reda på är att den gulgröna ledaren alltid är jord, och den får du verkligen inte förväxla med fas eller nolla, för då blir apparaten du kopplar in strömförande!
ja du kan ta på neutralleedaren, men koppla inte ihop den med jorden, inte för att det är någon fara, men för att det kan uppstå tråkigheter om det blir fel.
det är strängeligen förbjudet att koppla ihop neutral och skyddsjord när man en gång benat upp dem.
men det är riktigt att plus och minus byter plats 100ggr/s, men det är bara fasledares potential som ändras.
det är strängeligen förbjudet att koppla ihop neutral och skyddsjord när man en gång benat upp dem.
men det är riktigt att plus och minus byter plats 100ggr/s, men det är bara fasledares potential som ändras.
Liknande trådar
-
Skillnader på Electrolux/AEG tvättmaskinsserier?
Vitvaror -
Servisventiler självdränerande eller inte? Kvalitetsskillnader rent allmänt?
Vatten & Avlopp -
JFB löser vid kontakt med nolla, ok?
El -
Jfb löser inte vid kontakt mellan nolla och jord trots belastning
El -
Hur ser man skillnad på nolla och fas?
Teknik