M
muppen: Ja med dina erfarenheter på annan länk, Berit , så är jag benägen att tycka att vi hoppar på, kanske tipsa villaägarförbundet, de(vi) är ju minst 100000 st abbonenter Just nu går det byggfläktar i mitt hus, men imorgon kommer lösullen på, vilket behövs i denna kyla! :)
2 svar · 2,8k läst
G
Granit999: Om en behörig elektriker med ansvarighetsförsäkring gör ett fel så kommer försäkringsbolaget att betala. Jag har en försäkring som skyddar mig upp till 10 miljoner kr. Elektrikern måste ha almänn behörighet och det är inte så många elektriker som har detta. Jobbar han vid en firma så räcker det att en i firman har denna behörighet.
14 svar · 5,9k läst
MickeM
MickeM: Man pratar om två olika spänningar i vårt vanliga nät i hemmen, huvudspänningen Uh och fasspänningen Uf. Huvudspäningen är spänningen mellan 2 faser och fasspänningen är mellan fas-neutral alt. fas-jord. Förhållandet är; Uf = Uh / (roten ur 3) Man mäter bara mellan två faser, 400V. L1-L2 400V L1-L3 400V L2-L3 400V L1-N 230V osv. :)
3 svar · 3,2k läst
P
peter62: hej ahhhh så då är det inte fel att ha blå svart och gulgrön då..blev orolig när flera skrev att det inte var rätt...men jag frågade på bauhaus och han som hjälpte mig där med att köpa elskåp jordfelsbrytare mm sa att jag skulle ha dessa färger,,,,,,,,,,,,tack då är jag lugng igen *ler*
11 svar · 2,8k läst
B
borge: Carl kom med ett bra förslag. Det är lättare att felsöka i framtiden om man har fler grupper. När du är uppe på vinden och pular så tänk även på att köken blir mer och mer enegrikrävande så lägg gärna några tomrör åt dett hållet också. Det är inte så trevligt i köket när man bara kan köra en apparat i taget. T.ex när micro eller vattenkokare kolliderar!!!!!
12 svar · 2,5k läst
S
seclest: Hide-a-lite har liknande lösningar. Rampen är 22 *22mm, och man sätter i spollampor som man vill för att få det så ljust som man vill ha. Dimbar, givetvis. Vet inte vilket som är billigast, dock.
3 svar · 4,7k läst
P
peter62: hej nej detta är ett rum jag inte har dragit i utan ett rum som är halvfärdigt när jag köpte huset......färgvalet av sladd funderade jag me på men efter att frågat sa dom att det var ok,,,därför jag me har valt dessa färger i färdiga rör med sladd...........
7 svar · 2,9k läst
S
SkaneErik: tack, nu har jag all info! :D
4 svar · 3,5k läst
S
SkaneErik: [citat] Bygger själv. Priset bygger naturligtvis inte på någon superprestanda, men säg en budgetdator. Oxå utan mus, t-bord och monitor förståss... OK, kanske lite väl optimistiskt.. :P
13 svar · 11,1k läst
M
MrMagic: Det där är en vanesak. När du kommer på knepet går det som en dans. Men mångtrådig kabel skall ju inte användas, bara en eller flertrådig.
11 svar · 25,8k läst
B
B2: och skyddat av en JFB...
14 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Fortum brukar aldrig ligga lägst. Men just när jag hade bytt lev. så kom dom ut med ett "storförbrukarerbjudande" som såg bra ut. Fast jag brydde mig aldrig om att hårdgranska det. Jag hade ju just låst mig för ett år.
1 svar · 2,7k läst
E
Erik_D: Asså du får en faktura på den men ja kan leta rätt på en åt dig iaf ;)
5 svar · 3,5k läst
F
fooney: [citat] Okej hur räknar man ut något sådant?
29 svar · 5,5k läst
D
Djonn_Doe: Tack för all hjälp, nu funkar det igen. Frun kan ha sin mysbelysning över köksbordet och jag kan dra på med fullt lysrörsljus när jag är ensam i köket och vill se vad jag äter... ;) Köpte en billig strömbrytare på ÖoB, som bara var märkt kron, inte dubbeltrapp. Men som sagt, de kanske bara tillverkar sådana, för att slippa göra så många olika modeller.
11 svar · 46,5k läst
Mattias L.
Mattias L.: Åratals sen jag själv satt i skolbänken och räknade men 49 ohm låter inte troligt, det skulle ge en effekt på 900 watt.  :o Här är formler: Spänning=Resistans*Ström Effekt=Spänning*Ström Tar vi ditt exempel med 60 watt lampan med resistansen 59 ohm så ger det att spänningen skulle vara 15 volt. Nu vet jag inte om det var en lågspänningslampa isåfall stämmer det ju och din
5 svar · 5,1k läst
E
Erik_D: Sverre: Jo man blir juh det ;) Lyckades lägga handen rätt över en gammal kontaktor när jag stod i strumpor på ett fuktigt betonggolv en gång. Jäklar vad den kändes hjärtat slog volter i flera dar. Fick göra arbets ekg o grejer efter det.
21 svar · 11,7k läst
H
hempularen: I och för sig kan man göra en del av mätningarna själv med en billig multimeter (typ 90:- på JULA). Men isolationsmätningen skall göras med högspänning, 500V och sådana instrument är dyra. Om du pratar snällt med elektrikern så kanske du kan få låna instrument, så kanske han bara behöver göra slutmätningen, och ändå vågar sätta sitt namn på protokollet. Sedan har jag
4 svar · 3,1k läst
Y
yxis: [citat] Om det redan sitter ett uttag så är det ju bättre att sätta på en kontakt på lampan. Jämför med om det redan sitter ett perlexuttag där man ska installera spisen, då är det ju bättre att sätta på en perilexkontakt på spisen än att montera bort uttaget... Men visst, rent tekniskt funkar båda lika bra, men jag tycker det verkar mest opraktiskt att ta bort uttagen...
14 svar · 10,7k läst
M
Mats: antingen ekkx eller cat5e om du planerar att kunna sätta in ett fastighetsnät på sikt.
2 svar · 3,2k läst
L
luki: Det är nog bäst att höra med elektrikern, alla har lite olika sätt att jobba på. Mvh. luki
7 svar · 3,7k läst
W
wer41: För några år sedan jordade jag alla uttag i huset byggt 1973. Några ledningarna satt så in i h-vete i rören. Sprutade rikligt med siliconspray från båda hållen med hjälp av tryckluft, det hjälpte
4 svar · 9,2k läst
Y
yxis: [citat] Det är väl säkert olika på olika switchnätdelar om de verklgen skickar ut högfrevkensjox, och i så fall med vilken vågform, eller om utgången ä rlikriktad? Man kan ju i vilket fall som helst ha skärmad kabel, och då kan den vara hur lång den vill om skärmningen är rätt utförd. Dessutom är det inte elsäkerhteverket utan PTS som klagar, elektrikern kan nog aldrig bli av
3 svar · 4,6k läst
Y
yxis: [citat] Ungefär som svensk bilprovning. De sa inget om att en fjärdedel av reflektorn på ena framlyset hade rostat bort på en bil jag besiktigade nyligen men de hade mage att sätta en prick på ett trasigt torkarblad, precis som om man skulle köra några längre sträckor med trasiga torkarblad :) (det var en bil som varit avställd ett tag som jag "chansbesiktigade" för att avgöra om det
24 svar · 4,3k läst
G
geschwint: [citat] Helt rätt och det vore trevligt att se dessa i konsumentprylar. Visst jobbar trafon lika bra vid lägre spänning... men spänningen den får vid "konsument" dimmer kontroll (inte max spänning) idag är inte rent sinusformad, dvs den låter så fort man börjar klippa sinusvågen. Vilket var det jag sa. :)
12 svar · 4,9k läst
Y
yxis: [citat] Vill man inte ha 16A (2.5 kvadrat) till motorvärmaruttaget idag? Om man kör kupévärmaren på 2kW så har väl 10A en förmåga att lösa ut då själva motorvärmaren drar en del ström och likaså ingår oftast inte fläkten i kupévärmaren i effektangivelsen... visst, det är sällan man behöver mer än 1200W kupévärmareffekt, men när det är -25 på nätterna någon dag och om
6 svar · 3,4k läst
Y
yxis: [citat] Tänk på att det är mycket mer noga att allt blir rakt och snyggt om du monterar allt utanpåliggande, och dessutom är det fult med synliga kablar om man kan slippa dem. Om du ändå ska göra annat arbete på väggarna inomhus så tycker jag absolut att du ska ha all el infällt. Om ni nånsin ska sälja huset så har det garanterat lägre värde med utanpåliggande kablar. "elholkar"
48 svar · 17,4k läst
H
Herman: eller så här då : Skall du dimma många grupper av lampor kan du ju köpa en extra separat transformator med lägre sekundärspänning och koppla in denna när du ska ha lägre effekt. Då kan du ju använda vanliga kron-trappomkopplare där den ena är av/på och den andra väljer vilken trafo som skall kopplas in. Har du många lampor kan det ju vara en lösning, fast det faller ju varken
18 svar · 7,4k läst
E
Erik_D: Japp 4*6+6 är dock godkänt
11 svar · 4,8k läst
H
hempularen: Det där med lysröret, skall man i och för sig inte ignorera, lysrör som blinkar kan ge upphov till överhettad drossel i armaturen, och den är av metall som sannolikt är jordad, överhettning skulle kunna ge en isolationsskada. Dessutom, vi hade en "inbyggd" lysrörsarmatur i kökstaket som efter 2 dagars blinkande blev så överhettad att brandkåren fick komma. Det brann visserligen inte,
12 svar · 16,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.