4 285 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Korrekt inkoppling av köksbänkbelysning
Angående kabelhölje över Fkn så sa besiktningsmannen att det inte finns kabel som set ut så.sverre skrev:
Be honom visa på vilket sätt den inte uppfyller elsäkerheten!
Har pratat en del med Elsäkerhetverket angående olika lösningar och det dom säger är:
"Du får göra hur du vill, bara det är säkert"
Standarder är till för dom som inte vill tänka eller för att göra det lätt för sig.
Eller naturligtvis för dom som vill vara säkra på att det görs på ett visst sätt!
Vet du bara vad du gör och att du dokumenterar det hela så är det fritt fram!
Har pratat en del med Elsäkerhetverket angående olika lösningar och det dom säger är:
"Du får göra hur du vill, bara det är säkert"
Standarder är till för dom som inte vill tänka eller för att göra det lätt för sig.
Eller naturligtvis för dom som vill vara säkra på att det görs på ett visst sätt!
Vet du bara vad du gör och att du dokumenterar det hela så är det fritt fram!
Det är juh det som är poängen medt nya systemet om jag förstod saken rätt, gör hur du vill bara det är säkert och du kan bevisa att det är det genom nån form av pappersexcercis.
Summa summarum, pappersexcercisen växel till nackdel för kunden som får en ännu högre timdebitering...
Jag tyckte det var bättre med dom gamla hederliga föreskrifterna.
Summa summarum, pappersexcercisen växel till nackdel för kunden som får en ännu högre timdebitering...
Jag tyckte det var bättre med dom gamla hederliga föreskrifterna.
Ungefär som svensk bilprovning. De sa inget om att en fjärdedel av reflektorn på ena framlyset hade rostat bort på en bil jag besiktigade nyligen men de hade mage att sätta en prick på ett trasigt torkarblad, precis som om man skulle köra några längre sträckor med trasiga torkarblad (det var en bil som varit avställd ett tag som jag "chansbesiktigade" för att avgöra om det blir lagning eller skroten, det verkar som om det blir lagning, torkarblad är inte så dyrt...)Erik_D skrev: