sverre skrev:
Om ni inte är nöjda med vad besiktningsman säger, be om hänvisningen i standard eller elsäk.
Kan dom inte hänvisa så hävdar du att det är god elsäkerhetsteknisk praxis!
Har lyckat få bort några löjliga anmärkningar på det viset
Angående kabelhölje över Fkn så sa besiktningsmannen att det inte finns kabel som set ut så.
 
Det finns kanske ingen kabel som ser ut så, men elsäkerhetsmässigt så uppfyller det väl kraven med grundisolerad ledare + skyddshölje.
Är höljet bra nog för att skydda ledarna i Ekk:n duger det väl till att skydda Fk:n också!?
 
sverre skrev:
Det finns kanske ingen kabel som ser ut så, men elsäkerhetsmässigt så uppfyller det väl kraven med grundisolerad ledare + skyddshölje.
Är höljet bra nog för att skydda ledarna i Ekk:n duger det väl till att skydda Fk:n också!?

Tycker man ju men.....
 
selle79 skrev:
Tycker man ju men.....
Det sista är enbart bevis på översittarfasoner hos vissa bes. män
 
fooney skrev:
Det sista är enbart bevis på översittarfasoner hos vissa bes. män
Typ, men vad skall man säga när han säger at det inte finns en kabel som ser ut så, han har ju rätt.
 
enbart för att jävlas hade jag då fyllt i den fyllnads massan som är i en kabel o fkk det finns det en kabel som heter!
 
fooney skrev:
enbart för att jävlas hade jag då fyllt i den fyllnads massan som är i en kabel o fkk det finns det en kabel som heter!

HA HA ;)
Ja det måste ju vara för fyllnadasmassan, annars är ju kabeln en FKK.
 
Be honom visa på vilket sätt den inte uppfyller elsäkerheten!

Har pratat en del med Elsäkerhetverket angående olika lösningar och det dom säger är:
"Du får göra hur du vill, bara det är säkert"

Standarder är till för dom som inte vill tänka eller för att göra det lätt för sig.
Eller naturligtvis för dom som vill vara säkra på att det görs på ett visst sätt!
Vet du bara vad du gör och att du dokumenterar det hela så är det fritt fram!
 
Det är juh det som är poängen medt nya systemet om jag förstod saken rätt, gör hur du vill bara det är säkert och du kan bevisa att det är det genom nån form av pappersexcercis.

Summa summarum, pappersexcercisen växel till nackdel för kunden som får en ännu högre timdebitering...

Jag tyckte det var bättre med dom gamla hederliga föreskrifterna.
 
Erik_D skrev:
Elbesiktiningar är som att snurra på bingolottohjulet. Helt otroligt olika hur dom bedömer samma sak.
Väldigt konstigt tycker jag.
Ungefär som svensk bilprovning. De sa inget om att en fjärdedel av reflektorn på ena framlyset hade rostat bort på en bil jag besiktigade nyligen men de hade mage att sätta en prick på ett trasigt torkarblad, precis som om man skulle köra några längre sträckor med trasiga torkarblad :) (det var en bil som varit avställd ett tag som jag "chansbesiktigade" för att avgöra om det blir lagning eller skroten, det verkar som om det blir lagning, torkarblad är inte så dyrt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.