mats_o skrev:
STrefasen som jag "nosade" på satt i en halvnerslagen betongblocksvägg när jag nuddade den med armen, som tur var under rörelse så det kittlade bara lite
Usch.. otäckt. Jag fick en smäll när jag repararade en TV en gång. Bildröret var laddat med 25kV (det fungerar som en stor kondensator) och jag råkade peta på kontakten till högspänningsdelen. Nästa sekund satt jag 2 m längre bort... låg ström som tur var, men inte helt ofarligt ändå, tror jag.

Växelström är ju värre då det "krampar" musklerna, så du är värst :)

25KV har jag inte "nosat" på. Det räcker med en ringande telefonledning och lite fuktiga fingrar....

ang 3fasen. Jag var som sagt klantig. Kabeln var synlig så jag borde ha satt pennan mot den direkt vi kom in i rummet första gången. Bara gratulera snickarna som knackade ned den väggen såpass långt utan att få sig en pärla. De blev lite försiktigare senare :-/

Finns det nån som fått fler "kyssar" än jag? Mitt marsvin Nisse gnagde av sladden till micron. Så rörde jag vid densamme, och löste ut nollfelsbrytaren. Ett exempel bland många andra, t.ex. när jag skulle baka, och var nostalgisk genom att använda en assistent från 50talet! Och så lite oförargligt mek med datorns nätagg... osv osv. :surprised: :surprised:

Hrrm, ja har tyvärr tappat räkningen på antalet stötar man fått genom tiderna ;)

Skulle tippa att man ligger runt en 30 stycken.

Det är fanimej lustigt att man aldrig lär sig ;)

Men man blir j-vligt försiktig i ett par dagar! :D

Man brukar kunna identifiera gamla tv-reparatörer på naglarna. De som har konstigt formade naglar är de som har bränt nagelbäddarna någon gång för mycket på bildrören.

Sverre: Jo man blir juh det ;)

Lyckades lägga handen rätt över en gammal kontaktor när jag stod i strumpor på ett fuktigt betonggolv en gång. Jäklar vad den kändes hjärtat slog volter i flera dar. Fick göra arbets ekg o grejer efter det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.