C
Caesar: Ja,en elektriker behövs nog.De färgerna kan vara vad som helst,med där är säkert ingen jord iallafall.Förr var röd ofta jord,men inte garanterat.
1 svar · 4,6k läst
M
Mats: Lite gulfiber eller dylikt i rören/slangänden invändigt. silvertejp och byggplast täcker vilken rör/slangända som helst. rören döljer du väl enklast bakom centralen eller så i den ändan. I den andra så kan du ju välja att låta den ligga i grunden eller på vinden och bara dra fram dem vid behov
7 svar · 5,0k läst
Coolman
Coolman: Då jag köpte huset hade jag Sydkraft som lev med "Normal pris" och den låg 20 öre/kWh utöver rörligt pris... Uppmärksammade ej det förrän efter 4 mån... Ingen info och sånt men man måste vara aktiv så får man rörligt pris. Är man ej det = normal pris. Knäppt men så är det!
15 svar · 17,8k läst
M
MatildaSofia: Hej Hemmakatten! Vi är säkra på att det inte finns el på närmre håll (nu), och i vårt fall är det nergrävda ledningar. Att de inte kan dra från skåpen tvärs över vägen kan bero på att elen inte räcker till, det finns ju begränsningar även där. Men kolla upp det med säkerhet! Man vet aldrig. Vilket bolag står det på Er offert? Skickar ett direkt mess till dig! ;)
3 svar · 3,2k läst
B
brevik: Hej! Om jag har en innervägg med spånskiva på där borrningen för eluttag ser ut som på bilden nedan, vad kan jag göra för att lampknappar, eluttag, täcklock ska täcka ordentligt? Som det ser ut nu så är det för mycket "luft" så att det blir glipor. Finns det inget man kan spruta in och sen skruva i när det har torkat? :) [bild]
0 svar · 2,7k läst
G
geschwint: Fast den blir svår att montera på sladden... ::)
7 svar · 5,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det är olika storlek på handskarna på 16 och 32A. (16A är vanligast för "normalt" bruk.)
0 svar · 2,4k läst
M
Mats: Jag hadde gjort detsamma Öppnat vägg/tak vid befintliga centralen så att det går att skarva vp rören till nya centralen och sen dragit om tråden mellan centralen och koplingsdosorna. Kan ju vara tillfälle att fundera på hur jfb sektioner och grupper ska se ut också
6 svar · 15,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: [citat] F*n jag valde fel yrke skulle blivit elektriker istället!
4 svar · 3,8k läst
S
Sonander: TACK! :D
6 svar · 4,8k läst
S
6 svar · 4,8k läst
M
Mats: Bob. De gick som tur var på Diesel och den var då billig. Idag så är den något dyrare om man nu inte kan få tag i sjödiesel som tydligen är skattefri eller känner nån som far till finland då och då... ;)
12 svar · 51,7k läst
E
Erik_D: Halogenlampor blir helt fruktansvärt varma, inte att rekomendera i ett stall.
11 svar · 14,3k läst
R
Roger_B: Här finns elmätare med pulsutgång: http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html (har ingen aning om de är bra eller dåliga...) På Värmepumpsforumet diskuteras även hur man kan använda Maxims DS2423 (pulsräknare för 1-wire interface) för att logga elförbrukning i datorn. /Roger
0 svar · 4,0k läst
O
OlaF: [citat] Det är det säkert. Manualen kommer från en av "de stora" leverantörerna. Alltså de man ser på mässor och som ger svenska garantier och hela kittet. Inte någon av de små imortfirmorna (som förvisso kan vara nog så bra). Alltså tror jag inte att de har kunnat köra på en chansning i åratal utan det är någon anpassning av systemet som gjorts. Jag visade den mest för att visa
6 svar · 10,0k läst
J
Jenny_U: Exactly, det var uttaget där kaffebryggare och vattenkokare (plus elvisp och brödrost och...) kommer vara inkopplat som vi delade på två för att inte riskera propparna!
8 svar · 4,7k läst
E
eMange: Skåpet är nog godkänt för max 25A men avsäkrat med 16A.
3 svar · 3,4k läst
O
olklove: jodå nu greppar jag det....håller på o utbildar mig till elektriker och ska precis börja trefaskursen nu snart så då lär jag få allt förklarat grundligt :) så nolledaren från centralen tar bara hand om "obalansströmmen"!? tack för hjälpen!
28 svar · 24,5k läst
S
smogge: 20min
4 svar · 3,5k läst
S
4 svar · 3,5k läst
S
smogge: Elektriken e den människa i världen som är ibehov av slantar ....ge dom till honom/henne....
22 svar · 3,6k läst
hal
hal: I taket i vardagsrummet vill jag sätta upp strömskenor för spottar. Jag hade tänkt mig drygt 14 meter av en trekretsskena (1-fas), t ex Lumiance Microtrack 3. På den lokala lampaffären ville de ha 350 kr/m för enkretsvarianten vilket verkar vara hutlöst för en bit strängsprutad aluminium. Har någon tips på var man kan köpa sådana till humana priser?
0 svar · 2,7k läst
S
smogge: Men det finns brandtekniker som jobbar med sånt hela dagarna dom kan ju ofta härleda eld orsaken nånstans...å man behöver inte va behörig för att se gul/grön fk i ett hus byggt ex.vis -68....
5 svar · 3,3k läst
G
geschwint: [citat] Nja, min mätare från Micro som då var det bästa de kunde erbjuda har båda ingångarna avsäkrade med 10A respektive 500mA. Den gick inte på mer än 4-500:-
18 svar · 16,2k läst
M
muppen: [citat] slaggis!!!
14 svar · 5,0k läst
M
E
Erik_D: Pellefant: Om ja vore dig skulle ja använda det dyra till bil elen. Finns verkligen inget jävligare än bil el och då krävs det rätt grejer. Spännigarna i t.ex en lambdasond faller förmodligen helt inom din felmarginal på det billiga instrumentet. När det gäller bil el använder jag oscilloscope det ger exakta avläsningar samt även möjlighet att följa värden över tiden. Oslagbart
46 svar · 10,4k läst
E
Erik_D: Ojoj räkna med dyrt om dom måste dra nya luftledningar flera mil.
2 svar · 3,3k läst
S
smogge: den enda regel som finns är att golvvärme skall ha jordfels brytare...sen e det effekten å du som avgör..
2 svar · 9,2k läst
S
smogge: Tanken med dessa rörutsläpp har antagligen varit att ha lamp uttag på vägen för dom sitter en bit upp kan man förmoda eller...?? Gör som ovan nämnde gjorde dra lite i fk:n så du vet vart dom tar vägen ...kanske du kan sätta dit ett lamp uttag å vipe har du lite bel...
3 svar · 3,5k läst
M
Macce: Vad sägs om att använda trådlös brytare tillsammans med en plug-in mottagare med dimmerfunktion. Du borde kunna hitta någon lämplig kombination här. http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=4EACE991B70142EBBDB3EB5F767423F8762462&CatPath=Eq0q112q115q808q553q590&CampPath=Eq0&NoCache=3/15/2005%2010:10:59%20PM&SelectedWAG=15134&IsCampaign=N Om designen av
12 svar · 5,6k läst
pellefant
pellefant: ja de är ju så jag alltid gjort, undrade bara om de där med låsningen...
6 svar · 3,4k läst
S
smogge: [citat] ganska roligt faktiskt... ;D 1 1/2 plan hur många kvd e de ...? Om man säger 100 kvd omdragning plus komplettering 30-40 tusen 1/2 plan 10-15 av en firma kanske man inte e ute å cyklar... undervån alltid mer jobb oftast spis kyl micro tvätt mm därav dyrare undervån
3 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.