F
fooney: jadu det räknas sannerligen som torrt utrymme i ett undertak så ip 20 lär räcka..
1 svar · 3,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Be dem hänvisa till något regelverk gällande mätarens placering! Att nätbolaget vill titta på rörgraven innan de lägger i kabeln är kanske inte så konstigt. Det är ju de som får ta ansvaret om kabeln skadas senare, tex pga att den ligger och nöter mot en sten som någon klåpare lämnat i rörgraven... :-/
8 svar · 3,1k läst
M
Mats: ett vanligt ip44 utanpåliggande med lock kan man gott kosta på sig tycker jag. Sen är det ju ett tips att sätta ett dubbelt på en gång
2 svar · 2,4k läst
T
Tomtebo: Har för mig att du får en trådlös 200W-dimmer för 249:-, borde gå rätt bra att styra flera sådana.
5 svar · 2,3k läst
C
Challe: Du kan välja att dra rör för stjärnnät eller bus nät. Drar du för stjärnnät kan du köpa vad skit som helst (de flesta använder det) men drar du för bus (häftigast) så är du hänvisad till andra än dom stora larmföretagen (de små mer teknik skickliga). Jag skall dra bus nät i min kåk. Fördelen med bus nät är att man överallt kan klippa upp och hänga på nya enheter då
4 svar · 2,9k läst
snickarboden
snickarboden: Men... det bör finnas en skylt på motorn, kolla vad där står och skriv in det här så man har korrekta uppgifter att gå på. En 15 kW's motor är ingen liten sak direkt /Kent
19 svar · 3,9k läst
snickarboden
snickarboden: Inget som har det minsta med el att göra men är där diffspärr? Det kan kanske vara lite smådumt på ett hus med den isoleringen. /Kent
6 svar · 2,6k läst
RilleRock
RilleRock: Har du fått ihop det? Annars skulle jag sätta en dimmer med trappfunktion. Dvs Ratten dimmrar taket och när du trycker på knappen tänds spegelbelysning Ev skickar signal till en 2 polig brytare som sitter under annars så går fläkten jämt.. Dvs i översta hålet har du dimmern och i understa hålet har du en 2 polig brytare
10 svar · 5,4k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Snurra nu inte till det ;D
17 svar · 7,3k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Sjävlklart inte. Har ett dyrt testinstrument till det 8)
11 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Ta samma färg som andra bryttrådar, eller en helt avvikande. Så läånge du inte väljer färger som är "upptagna" som fas nolla eller skyddjord. Det spelar ingen roll att båda har samma färg. Det kan ju vara smart att ha en färg som avviker även från bryttådsfärgen, så att du inte förväxlar vilken som är vilken om alla 3 trådarna kommer i samma rör från "sista" trappomkopplaren.
1 svar · 3,1k läst
RoTe
RoTe: [citat] Yes, känner igen dig med, galne hårdrockaren. 8)
5 svar · 8,4k läst
G
Gutte: [citat] Hallo Fredstu! Låter bra. Hör av mig när det blir aktuellt ;) Har forfarande inte fått tummen ur och beställt Merten Artic :P
9 svar · 2,8k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Förhoppningsvis Berit :)
17 svar · 8,9k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Fråga din elektriker..han vet nog hehe ;) Köper man "pottorna" på storel så medföljer det ett värmebeständigt hölje som man skall trä på ledarna. Även tätningar men sånt använder inte jag iaf. Brukar borra hål i pottan och sen montera dit en rörstuss åssen in med slangen där så vet man att det sitter.Och man kan sova lungt när man lämnat kunden.
4 svar · 5,2k läst
U
Ulf_RTCW: Denna länken har några exempel på kontakter http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1107906592
2 svar · 3,6k läst
F
fredstu: [citat] Du kan omöjligt ha fått 20-25% rabatt på Elbutiks priser och företaget du handlade från ändå skulle ha tjänat pengar. När det gäller LexCom Home prylarna så har Elbutik ett 15%-igt påslag,vilket skulle betyda att du handlat prylarna billigare än vad Elbutik gör. ;D ;DGRATTIS TILL EN KANONAFFÄR ;D ;D
18 svar · 3,7k läst
RilleRock
RilleRock: Den enda som troligen kan stå för din installation är din elektrikers chef som har AB. Tror du han är intresserad av det när han inte ens tjänat en krona på detta svartjobb? Jag förstår att du vill dra ner kostnaderna En tanke bara...
12 svar · 4,1k läst
·
RilleRock
RilleRock: Gör som Don så blir det kalasbra då ingen kan svara på hur framtiden blir
2 svar · 3,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat]
7 svar · 7,6k läst
MickeM
MickeM: EKK funkar bra, vad jag vet. :)
1 svar · 2,4k läst
H
housefly1: Sant. 105+50 m2. Oljepanna/Elpatron. 3 små rum (2 uttag i varje rum), 2 större (25 m2) rum (3 uttag per rum) samt kök med normal standard. /jesper
2 svar · 3,9k läst
X
xztraz: ska brytarna vara trappkopplade är det juh smidigare att dra rören mellan dom dosorna o inte allt till en dosa..?
2 svar · 2,9k läst
D
dymlingen: Fogskum är ju ett klassiskt fusk. Med dosan ingjuten i fogskum lossnar den garanterat inte och du slipper ta hål i botten.
6 svar · 3,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Domintell....nu överdriver du en aaaaning. Ett trådlöst nätverk strålar inte en bråkdel av vad din mobiltelefon gör...går inte att säga att man bor i en micro bara för att man kör trådlöst. Av all el kommer mer eller mindre strålning. De vanligaste nätverken idag är baserade på 802.11b/g och ligger på frekvensbandet 2.4GHz. Effekten på dessa nätverk är maximalt 100mW
24 svar · 4,5k läst
X
xztraz: kör du med en dimmer är det knappast nått problem
7 svar · 4,0k läst
Abuquir
Abuquir: Lyfter tråden lite
10 svar · 3,3k läst
S
SkaneErik: Börjar gå upp ett ljus för mig, men det känns inte lönt att byta stickpropp när hela elememtet ändå måste bytas...
7 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Jag tolkar inte exemplet som att det visar faktisak rördragningar utan det är bara ett kopplingsschema. Alla trådarna kan mycket väl gå i ett och samma rör mellan respektive dosa i exemplet.
5 svar · 26,4k läst
Y
yxis: Nog är det snyggare med kontaktdon av typ speakon eller "canon-kontakter", d.v.s. XLR-kontakter. Helt vackert blir det nog ändå inte, men en kontakt istället för skruvplint eller liknande har väl helt klart sina fördelar när man t.ex. ska städa under/bakom högtalare och liknande. Vid stärkaren är det kanske lika enkelt att åta kablarna hänga ut nån meter eller två ur väggen bara
14 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.