Robban skrev:
Gammalt hus=trådlöst
Döm min förvåning när jag förra veckan började inreda det som ska bli arbetsrum - det finns inget telefonuttag!!!

Jag hade tänk dra om ledningarna så att "första" uttaget hamnade i arbetsrummet, bara för att kunna ha ADSL-modemet där. Nu får det nog bli trådlöst...

Välkommen till klubben för "trådlösa-nätverk-i-gamla-hus". ;D Det är ju en f-b billig lösning jmf med att dra om en massa tåtar....

Trådfanatikern slår till igen ;D

Ett tips är att kolla hur tak och golvlister ser ut. Det går att gömma massor bakom dessa

Calle Anka skrev:
Välkommen till klubben för "trådlösa-nätverk-i-gamla-hus"
Gammalt och gammalt. Huset är byggt 1982, så det är inte sååå gammalt.

jarlh skrev:
Gammalt och gammalt. Huset är byggt 1982, så det är inte sååå gammalt.

BNC-nätverken hade knappt börjat komma då det byggdes.

Ett tips till alla är att tänka mest på att dra tillräckligt med rör och montera upp tillräckligt med dosor. Om man sen slänger pengarna näst intill i sjön på en såndär lexcom-lösning eller drar koaxkablar i rören för tv är en annan femma. Det är kanske ändå optofiber som gäller för nätverk imorgon. Eller kanske koaxkablar, vem vet.

Tänk också på t.ex. högtalarkablar till stereon, hemmabion o.s.v., det är inte dumt att slippa sådana kablar hängades överallt, och det är trevligt att kunna höra på "nätradio" eller någon radiokanal från parabolen även i köket.

Bra tanke, rör och dosor får det bli....så är man flexibel!

ta då 20mm rör eller dubbla 16 till varje dosa. Cat 6 skärmat,lexcom och bra antennkabel tar plats alltså

wep tar man enklast och bekvämast med wepcrack.

Då jag jobbar med bla IT-säkerhet så håller jag fullkomligt med micke. Det finns ingen trådlös lösning för hemmabruk som är säker ännu. WPA2 ser hyfsad ut. WPA är redan knäckt i labb, nu är bara frågan hur lång tid det tar innan det kommer trevliga verktyg för detta.
Det kommer att krävas mer data för att plocka ett wpa nät men det går.

Hur gör man det då säkert?
1. Man implementerar en riktig certifikatlösning
2. aktivera 802.1X med radius stöd i accesspunkterna
3. Se till att radiusen hanterar certifikat och verifierar maskin och användare
4. kör vpn över det trådlösa nätet

Nu har man gett en ev hacker såpass mycket jobb att den information man hadde i nätet kommer att vara inaktuell innan han/hon får fram den.

Varför man ska ha trådat nät hemma?
1. Det går att använda till mer än datorer
2. Det går att boota från utan strul. Väldigt trevligt för hd lösa tysta maskiner i tex tv bänken
3. Prestandan. Koppar gör gigabit idag, trådlöst med vettigt krypto får man i bästa fall ut ca 25-30 av, dessa är dessutom delade mellan alla klienter på den accesspunkten

Trådlöst är smidigt och bekvämt, som komplement till en riktig installation
Jag går på trådlöst nästa gång. Jag blev övertygad, när en anställd på det stora globala datorföretaget (bland de fem största i världen) satt hos mig med sin laptop och körde sin info tillbaka till sitt företag över en okänd grannes okodade trådlösa nätverk, i stället för mitt bredband, det var COOLT ;D

Det som duger åt dem, duger mer än väl för mig.

det var bara ett exempel helge :D

Det jag menade var att de kabetyperna är såpass tjocka att det är klart besvärligt att få ned två av dem i ett 16 rör. Därför bör man gå upp till 20 eller köra en tråd i varje rör.

Domintell....nu överdriver du en aaaaning. Ett trådlöst nätverk strålar inte en bråkdel av vad din mobiltelefon gör...går inte att säga att man bor i en micro bara för att man kör trådlöst. Av all el kommer mer eller mindre strålning.

De vanligaste nätverken idag är baserade på 802.11b/g och ligger på frekvensbandet 2.4GHz.

Effekten på dessa nätverk är maximalt 100mW (milliwatt) att jämföra med tex. mobiltelefoner som kan ligga på flera watt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.