El
krillek: Jag skaffade putslock till alla mina apparatdosor som jag fällde in i källarväggarna (ca 35 st... puh). Dom passade till Thorsmans dosor och var av plast. Fördelen med dom var att dom förutom själva dosan även skyddade skruvarna/skruvhålen till 100% så att man inte fick in en massa gegga där när man putsade väggarna.
MathiasS: I denna avdelning diskuterar vi allt som rör el och elinstallationer. Vi rekommenderar att tekniska frågor kring belysning postas i denna avdelning, övriga belysningsfrågor postas i avd. Inredning. Tips: Tekniska frågor kring belysning i kök, badrum och andra delar av huset brukar få bäst svar i denna avdelning! Mvh, MathiasS och Marléne
El_-micke: är det permanentboende som gäller så är det ju standard avgift som gäller vid elanslutning typ 20 -30tusen..............kladda inte med batteri å sånt krafs det duger inget till om man ska ha ut lite större effekt............ska du bo där så satsa slantarna på riktig kraft.......antingen kabel.........eller ett maffigt elverk
Granit999: EKLK är dyrare än EKKJ. EKLK 3G2,5mm2=10,50:- /m +moms EKKJ 3X2,5+2,5mm2 = 7,95:-/m + moms på Malmbergs. Jag skulle istället dra 4x2,5+2,5mm2 = 11,30:-/m + moms. Då har jag möjlighet till trefas.
sverre: [citat] HF-don för 0-10V är relativt gammal teknik, numera är det digitala HF-don som gäller, du behöver bara en tryckknapp in på "dimmeringången", jämför med t.ex. dimmax dimrar.
MatteFalun: Helt rätt, om inte reglerna har ändrats sen jag gick i skolan, det var ju en tid sedan ;D ;D men jag har inte set någon förändring. //Mats
Lurvnos: Tack Erik! Fint att fråga 2 var tillåten, annars hade jag behövt en dosa intill uttaget. Jag mindes nåt svagt om detta med motiveringen att det blir mekaniska påfrestningar på ett vägguttag och att det därför var olämpligt. Men, som du säger, att mata ett vägguttag för ex golvlampa via en brytare är ju helt i sin ordning. Då blir det inkommade kabel till rummet genom väggen, rätt
Tomtebo: Varför inte en gammal PC med IO-kort? Finns ingen flexiblare lösning.
daniellindholm: Ja, han är behörig. Men som sagt, jag skulle nog inte kunna komma billigare undan. Det är lite kompispris. En gammal god vän till min kära granne.
zoviey: okej, el-gubben var här idag och som tur var slapp han flytta mätaren. tyckte han va billig också....
daniellindholm: En annan sak att se upp med är väl diverse rör, vatten och avlopp typ. Kanske inte är någon fara att man skadar sådant. Det har jag ingen koll på. Jag kom bara på att man vanligtvis drar sådant under eller intill vägar.
Hobbyfixarn: Lite info om jordfelsbrytare från Elsäkerhetsverket... http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.964130fe7b18648b80001555/installera_jordfelsbrytare.pdf
master_mimer: jo typen du söker kallas som du redan sett för D1 och passar i proppuvar av typ G1. vanliga i stockholms innestad, men även i de äldre södra förorterna t ex midsommarkransen. jag vet inte vilken den kraftigaste är med jag tror att det är 16A, sedan får det bli G2 upp till 25A därefter G3 och som tidigare omtalats finns dom till exempel på elfa.
Tomtebo: Överföringsfrekvensen är så hög att andra ansluta apparater inte märker av den alt. filtrerar bort i nätaggen. Men förmodligen finns det säkert någon renlärig audiofil som hävdar att det försämrar ljudet.
master_mimer: som tidigare sagts ska man ha respekt för wattalet för en armatur. jag har sett exempel på väl ventilerade oskadade skärmar, men när man tittat på sockeln har den varit alldeles bränd. lite grand kan man dock avvika från märkeffekten. det är exempelvis stor skillnad på en 40W klot och en vanlig 40lampas yttemperatur. och ännu större om man tar hänsyn till hur den är monterad. den
Halling: [citat] Det är väl enligt tycke och smak, jag har sett bägge varianter. När lampan är inkopplad så får man dra iväg kabeln lite längre om den skall upp till uttaget i taket. Men å andra sidan så är uttaget mindre synligt när det inte används om det sitter i taket, blir inte ett vitt uttag som bryter av mot färgade tapeter.
Hernik: Elkos bussystem bygger på dupline http://www.dupline.com/ (Och tillverkas av www.carlogavazzi.se) Är bara att dra runt en 2 ledare till alla i/o enheter och programera dom med en liten simpel dosa (som nog inte är så dyr). Att dupline är en industribuss i grunden kan ju bara vara bra om man tex vill läsa i el och vattenmätare eller andra saker. Har inte installerat någon själv men tycker
master_mimer: sannt, det där med pulser och övertoner lämnade jag utanför. lika så om jag snedfördelar reaktiva effekter på huvudfaserna... men på den tiden man väl fastnade för 3-fassystem så var en av de fina fördelarna just att summasträmmen var noll vilket underlättar distributionen av strömmen från kraftverk till transformator i alla fall. att man sedan tar ut en neutralledare är en annan
hempularen: Vad är det för typ av lampor, är det 230V lampor eller går de på tansformator? Om du har transformator så måste du ha en dimmer som anpassad för din transformatortyp.
Jesca_j: För vår elektriker har det gått runt 6000m kabel om jag inte missminner mig. (250kvm 1-plans inkl. garage).
gluecifer: Hm...det ser inte alls ut så hos mig, ska ta en bild idag och visa
hempularen: Frågan är väl om det är någon vits med timer på ett värmegolv. Värmegolv är så tröga att du sannolikt inte sparar någon el på att reglera ned dom under natt eller arbetsdag.
Macke202: Tackar för alla svaren! Pannans elpatron är på 10kW idag. Den nya är en Comet från värmebaronen: http://www.varmebaronen.se/html/huvudsida/pellet_olja_el_pannor/pellet_olja_el_pannor.html Den är kraftigare på 13kW men har inbyggd belastningsvakt. Väntar att han ringer idag eller imorgon så då ska jag ta diskussionen med honom. Var ytterligare en röris där i helgen och tittade och vid
El_-micke: hej det spelar ingen roll att du har eljos grejor.......kolla med tillverkaren efter en tabell för givaren........vilka ohmtal vid vilka temperaturer..dra ur givaren ur röret o testa den.................det är inte alltid det är ok för att det är nytt :P