Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Det råkar inte stå "Motoruttag"? (Alltså om man vill koppla in 3-fas elmotor (Vedkap/klyv el. dyl)?
9 svar · 3,6k läst
Matarese
Matarese: Vad mäter du på för trådar? Det kan alstras en spänning i tändtråden om den ligger parallelt med en fas. Det kan även bero på vilken imperdans instrument du mäter med, om du tar ett annat instrument så kommer du troligtvis få uppmät en annan spänning.
1 svar · 2,3k läst
A
Arne61: Hej Brugd, hade samma problem och det var bara en ren slump att jag råkade mäta när tvättmaskinen var igång. Just när dess ena värmelement var inkopplat hände det. Jodå, det hade jordfel, ena änden direkt i jord ca 3 ohm in i elementet. Kopplade ur det helt. Felet borta. Nu värms vattnet saktare och vid tillfälle ska jag byta till ett helt element.
4 svar · 2,7k läst
S
SkaneErik: Jag förstår. Elektriciteten kilar alltså över från nollskena till jordskena via tåtar och skruvmejsel! Att jag inte tänkte på det. :-[ Var rädd att det var min dvärgbrytare (en hager C10) som var defekt!
3 svar · 2,2k läst
TLovskog
TLovskog: [citat] Har gjort samma iaktagelse. Många (elektriker) brukar hävda att EIB (eller andra busssystem) är enklare att installera än PLC/IHC, men ofta så lägger man sedan ingångarna i centralen med vanliga "passiva" trycknappar ute i huset. Hela poängen borde gå förlorad. Nu förstår jag att man gör så då det rimligen blir billigare. Har jag bara stött på feltänkta installationer?
11 svar · 5,1k läst
ClasseClas
ClasseClas: Hmmm... visst har du en nedsänkt pump i borrhålet? Då har du en elkabel i borrhålet som kan vara skadad? Kanske skulle du mäta på den. Har du värmekabel i röret? Hur är den kopplad? Hur är det med salthalten i dricksvattnet? Har du möjligtvis en bättre strömledningsförmåga än vad som är "normalt"? Några områden att utreda för att komma närmare sanningen!
24 svar · 4,6k läst
K
Kaffekokare: Hej! Håller på att byta kabel till poolbelysningen, då den gamla var aningen för tunn! 1,5 mm[sup]2[/sup] till 25 A! Från själva armaturen utgår en kort bit flexslang med kabel. Denna bit ser ut att tillhöra armaturen och kabeln är mycket grövre än 1,5 mm[sup]2[/sup]. Problemet är att den bara är ca 1 meter lång. Hur skarvar jag denna kabel på ett lämpligt sätt? Jag har redan
0 svar · 3,5k läst
S
sverre: [citat] Armaturerna har den kapslingsklassen när dom är rätt monterade.
5 svar · 2,7k läst
C
Caesar: Det finns till de flesta märken separata timers som är inställbara på olika fasta tider.De kan fällas in i en apparatdosa,ser ut som en vanlig brytare ungefär ,och styr tex ett uttag.De finns i eljo,elko,lexel,jung osv
1 svar · 2,2k läst
E
Erik_D: Ja sätter en takdosa där det ska finnas uttagspunkter. Samt ett takuttag med krok i. Rörsläpp funkar bara om man ska montera en fast installerad armatur där.
8 svar · 5,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det är svårt, mycket svårt med belysning. Ju mer man tänker på olika alternativ ju svårare blir det.... Har pratat med våra arkitekter och det vi vill uppnå med belysningen av infartsvägen är "sommarstuge-känsla", fast året om. Det är en stor avlång sjötomt i Roslagen, mkt vacker. Ingen gatubelysning finns runt om, varken på länsvägen eller i sommarstugeområdet intill. Det
6 svar · 13,1k läst
piliz
piliz: vilka komponenter/funktioner ska man välja som både är bra att ha, prisvärda i ett EIB system?
18 svar · 10,6k läst
J
JOS81: Vattenfall är förmodligen nätägare i ditt område. Det finns olika nätägare beroende på var i landet man befinner sig. Ex, Vattenfall, Sydkraft, Vaggeryds energi mm... De äger och sköter om ledningarna och ser till att elen hamnar i ditt hem. (Vissa sköter detta sämre än andra tyvärr...) Vem man sedan köper själva elen av kan man helt själv avgöra beroende av pris eller behag.
3 svar · 3,2k läst
R
Roger: Du får nog beställa ett nytt abonnemang hos den som är nätleverantör till det nya stället. Om det redan finns ett abonnemang på nya stället så kan du få alla uppgifter från den du tar över efter. Vem du väljer som leverantör av själva elen bestämmer du själv! Rörligt eller bundet...
1 svar · 3,3k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] En normal vill då ;D
4 svar · 2,3k läst
RilleRock
RilleRock: Ja. Men hör med tillverkaren vad de säger då produktens CE märkning igentligen försvinner då du klipper proppen. Bara de inte sätter sig på tvären om det skulle vara ett måndagsec du fått tag i som behöver service.
1 svar · 3,1k läst
F
Far: Ok, röret (som visade sig vara flexirör) hade släppt vid uttaget i köket. Dosan "mördades" och ersattes med en multidosa, ett hål togs upp i väggen i proppskåpet där slangens andra ände kommer ut, för att kunna hålla bättre koll på den under dragningen. Kabel drogs igenom innan multidosan sattes på plats i köket. F ö var den ursprungliga dosan limmad mot den andra väggen. Nu vet
11 svar · 7,6k läst
U
Ubbe: [citat] Har provat att vrida den några gånger men det verkar inte bli någon skillnad. EN ny kostar ca 350kr hos Classe O så det blir nog en tur dit i veckan. Får väl försöka renovera den gamla och lägga den i "bra att ha lådan" sen :)
11 svar · 3,3k läst
O
OLHA: Finns mängder. Marelco/Vinga har. Kolla på t ex storel, ahlsell eller solar. Deras hemsidor bör ha en del kul!
2 svar · 3,1k läst
B
Boogieman: [citat] Max avstånd elektronisk trafo till spot är just 2 meter. Dvs längsta kabelvägen mellan trafo och spot inklusive ev. "kopplingsplint"´s kabel. Vid större avstånd är det risk för högfrekventa störningar på annan utrustning fick jag lära mig här på forumet. Boogie
15 svar · 18,3k läst
H
hempularen: Jovisst att det är något fel på micron är helt klart. Just en mikrovågsugn skulle jag nog också helt avstå ifrån att försöka laga själv, eftersom man måste ta hänsyn till strålningen också. Så fort man börjar skruva bort plåtar så har man försämrat skyddet.
8 svar · 4,9k läst
S
SkaneErik: Phosforos ljusdesign säljer en modell. www.phosforos.com/kronan.asp :D
1 svar · 3,5k läst
A
ampere: Slangen har mer fördelar, främst snabbare och därför billigare...men jag antar att du vill göra jobbet själv ;) och då är det bara din tid som går... Fördelarna med vp-rör är att det är mer förlåtande vid snäva böjar & långa sträckor (slät insida). Det används i stort sett endast slang av yrkeskåren i dag, dock inte gjutning (men det skall du nog inte göra skulle jag
1 svar · 8,5k läst
Ranchn
Ranchn: [citat] [citat] Tackar
12 svar · 23,1k läst
T
TN: Nja det beror på förläggning av kabel mm, men ofta gäller 1,5 & 2,5
2 svar · 4,9k läst
M
mats_b: Om du vill prova om en serieimpedans hjälper så kan du ju koppla in spelet via en stor kabelvinda (väsentligen fungerar den som en spole) och se om problemet försvinner, precis som då spelet stod på jobbet. Då kan du sedan lösa det mer permanent när du vet vad lösningen borde vara.
9 svar · 4,6k läst
4integration
4integration: Det finns en parallelldiskussion på: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1118615171 Där finns det någon länk till en variant med ljusslang i ett hemmabiorum http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=58039&st=90&searchtime=
5 svar · 10,8k läst
F
Fredrik.Aj: [citat] Hur tänkte du med varvet runt? jag har det dilemma du beskriver dvs vill kunna möblera om enkelt:
9 svar · 4,7k läst
F
Fredrik.Aj: Ingen som har pejl på nån bra liten förstärkare för inbyggnad i ett badrum? .. Som kan kombineras med exempelvis en SqueezeBox eller SoundBridge.
8 svar · 2,6k läst
Scout
Scout: Tackar ! Finns det fler alternativ ? Gärna där man kan handla direkt som privatperson.
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.