Y
yxis: [citat] Ungefär som svensk bilprovning. De sa inget om att en fjärdedel av reflektorn på ena framlyset hade rostat bort på en bil jag besiktigade nyligen men de hade mage att sätta en prick på ett trasigt torkarblad, precis som om man skulle köra några längre sträckor med trasiga torkarblad :) (det var en bil som varit avställd ett tag som jag "chansbesiktigade" för att avgöra om det
24 svar · 4,3k läst
G
geschwint: [citat] Helt rätt och det vore trevligt att se dessa i konsumentprylar. Visst jobbar trafon lika bra vid lägre spänning... men spänningen den får vid "konsument" dimmer kontroll (inte max spänning) idag är inte rent sinusformad, dvs den låter så fort man börjar klippa sinusvågen. Vilket var det jag sa. :)
12 svar · 4,9k läst
Y
yxis: [citat] Vill man inte ha 16A (2.5 kvadrat) till motorvärmaruttaget idag? Om man kör kupévärmaren på 2kW så har väl 10A en förmåga att lösa ut då själva motorvärmaren drar en del ström och likaså ingår oftast inte fläkten i kupévärmaren i effektangivelsen... visst, det är sällan man behöver mer än 1200W kupévärmareffekt, men när det är -25 på nätterna någon dag och om
6 svar · 3,4k läst
Y
yxis: [citat] Tänk på att det är mycket mer noga att allt blir rakt och snyggt om du monterar allt utanpåliggande, och dessutom är det fult med synliga kablar om man kan slippa dem. Om du ändå ska göra annat arbete på väggarna inomhus så tycker jag absolut att du ska ha all el infällt. Om ni nånsin ska sälja huset så har det garanterat lägre värde med utanpåliggande kablar. "elholkar"
48 svar · 17,4k läst
H
Herman: eller så här då : Skall du dimma många grupper av lampor kan du ju köpa en extra separat transformator med lägre sekundärspänning och koppla in denna när du ska ha lägre effekt. Då kan du ju använda vanliga kron-trappomkopplare där den ena är av/på och den andra väljer vilken trafo som skall kopplas in. Har du många lampor kan det ju vara en lösning, fast det faller ju varken
18 svar · 7,4k läst
E
Erik_D: Japp 4*6+6 är dock godkänt
11 svar · 4,8k läst
H
hempularen: Det där med lysröret, skall man i och för sig inte ignorera, lysrör som blinkar kan ge upphov till överhettad drossel i armaturen, och den är av metall som sannolikt är jordad, överhettning skulle kunna ge en isolationsskada. Dessutom, vi hade en "inbyggd" lysrörsarmatur i kökstaket som efter 2 dagars blinkande blev så överhettad att brandkåren fick komma. Det brann visserligen inte,
12 svar · 16,7k läst
Y
yxis: Fundera i alla fall på om ni inte kan göra en del av jobbet själva. Antingen dra rör i väggarna, eller spika utanpåliggande kabel om garaget börjar på att bli färdigbyggt redan. I ett garage kanske utanpåliggande är bättre trots att man bygger nytt, det är ju lättare att kompletera med fler uttag? Fast, näe, rör i väggarna är snyggare även om det bara är ett garage. Att dra
11 svar · 12,2k läst
S
sverre: Erik_D: Jo, det vet jag, föreskrifterna gäller inte retroaktivt, men nu var det ju snack om att dra om det hela!
16 svar · 11,8k läst
G
gluecifer: Tack Immobil ! Kunde inte varit enklare :-[
2 svar · 4,7k läst
F
fooney: ojå det är lite pyssel med det särskilt om det är en sådan lägenhet med betongväggar mycke pyssel o don ... o man vill gärna ha nån timme till övers om det skulle gå käpprätt.....
4 svar · 6,3k läst
S
SONNY: Ja, det är såklart att om jag byter så fasen kommer in på källarknappen så funkar det! Den sitter just nu till den övre strömbrytaren. Tack så mycket!! Har redan satt en ny dosa på väggen vid den övre knappen. /Sonny
4 svar · 4,3k läst
G
geschwint: [citat] Nja, "tål ej fuktiga utrymmen"... inte riktigt. Betyder bara oskyddad. IPX1 betyder skydd mot vertikalt droppande vatten. kolla denna länk hos elfa (sid 21) www.elfa.se/se/fakta.pdf Man får faktiskt ha en kopplingsdosa i tak i område 3 i våtrum av klass IP2X, dvs vattenskydd är inte väsentligt men däremot detaljer som kan komma åt innehållet.
4 svar · 18,0k läst
R
roli: Lite ledningsinformation. Första bokstaven, typ av ledning: H = harmoniserad A = nationellt erkänd Siffrorna, märkspänning: 03 = 300/300 V 05 = 300/500 V 07 = 450/750 V Andra bostaven, isolering: V = PVC R = natur- och/eller styren-butadiengummi S = silikongummi Tredje bokstaven, mantel: V = PVC R = natur- och/eller styren-butadiengummi N = polykloroprengummi J = glasfiberfläta T =
0 svar · 5,3k läst
G
geschwint: Kanske detta hjälper... ibland är inkommande poler ihopkopplade på en kronbrytare, då får man bara tre anslutningar [bild] Får väl tillägga att en kronbrytare ej är två-polig utan består av två en-poliga en-vägs brytare fast för enkelhetens skull kan vi väl kalla den det ;), kanske därför den har namnet kronbrytare. En två-polig brytare styr båda polerna samtidigt, därav
6 svar · 9,4k läst
M
Mats: Håller fullständigt med erik. villa med direktel, alla element utom fyra på jfb:n. De sista fyra ska in på en egen jfb nästa gång elektrikern passerar. Skälet till att de ligger utanför idag är för att garantera att huset inte blir utfryst om jfb:n skulle lösa. JFB:s var betydligt dyrare när detta gjordes och iom det satte man inte en extra direkt
16 svar · 4,9k läst
P
puttrix: Är det såna här du letar efter ? http://www.elektroskandia.se/fulllist.asp?chapter=10&hrub=262&urub=3590&prub=2454#prubanc
2 svar · 4,2k läst
Starfighter
Starfighter: [citat] Ska komma ihåg det om/när det blir aktuellt. Man lär så länge man surfar!
3 svar · 11,9k läst
S
sverre: Utan behörighet: Nej!
11 svar · 5,1k läst
P
perese: Jag gjorde så här: Antingen var det dax att byt ut gipsen av någon anledning (oftast lägga OSB eller isolera) och då är det som du säger inget problems I andra fallen tar jag en vass mattkniv med rakt blar och skär upp en bit gips med jämna mellanrum och då mellan reglar (så att man har något att skriva i) och i bland förstärka precis som du själv säger. Det kluriga är att komma
6 svar · 5,9k läst
B
bijan: Nej.spisen är inte fast ansluten så det skall inte vara så komplicerad att anpassa det befintliga uttaget till inbyggnadshäll/ugn. Kollat med en behörig elektriker och han skall ha ca 1300 kr för att fixa det. Tack för att ert svar.
3 svar · 5,7k läst
S
strobb: annars kan jag tänka mig att han tar 350-450 kr i timmen för extrajobb
5 svar · 3,4k läst
E
eMange: sätt på ekk avskal på fkn och täta röret med silikon.
5 svar · 4,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: OK, tackar för det!
7 svar · 4,8k läst
E
Erik_D: Sålänge isoleringen på alla kablar klarar den i anlägnningens högsta förekommande spänningen ska det inte vara några problem. Se till att göra allt överskådligt så att inga misstag kan göras senare bara.
1 svar · 3,8k läst
K
kaugus: Tackar allra ödmjukast, det var exakt det jag sökt sedan länge.
2 svar · 6,3k läst
P
petar: Problemet är att din elektriker ska skriva under blanketten och sätta en firmastämpel på den. För oss tog det längst tid att få fram ström till tomtgränsen. Det var nödvändigt att gräva ner en kabel ca 500m, och få tag på grannar för godkännande att gräva över deras mark, få gräventreprenörerna på plats, etc. tog ungefär 3-4 veckor. Själva inkopplandet gick sedan på en
0 svar · 3,6k läst
P
pleximaster: Färgerna var olika på olika platser jag har för mej att en gammal elektriker berättade att i Lund Stad brukade elektrikerna ha röd som jord men att röd var fas i tex Landskrona… Kolla alltid innan man drar i fel tråd! mvh plexi
3 svar · 3,7k läst
E
Erik_D: Janw: Huvet på spiken igen! Vi verkar ha en väldigt liktydig inställning till saker och ting ;) Brytaren till pax har ja installerat många ggr, problemet uppkommer när kunderna köper nån egen "snygg variant" av fläkt.
13 svar · 5,0k läst
bebben
bebben: Tänk ochså på att om ni behöver köra värmemattor o dylikt för tjälens skull så kan det krävas rejäla säkringar. Vår el-kille fick säkra upp från ordinarie 20 till 25 Amp i skåpet. Och mycke ström drar dom :o
6 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.