El
Caesar: Kallljus kallas det för att 80% av värmen går bakåt i armaturen ,alltså inte så mycket värme i ljusets riktning. Alltså är det bättre att sätta i alu-täckta 12V halogen i sina infällda takspottar så att man inte får så mycket värme upp i taket.
snuttjulle: [citat] Självklart är det så. :) Hur ser det ut i allmänhet vid elinstalationer? Gör man riktiga isolationsmätningar vid alla jobb? Funderar bara för att jag vet att engelsmän som va här och jobbade skulle enligt dem själva alltid göra kortslutningstest för att visa att anläggningen höll för sådana fel. Detta inebär i vissa anläggningar ganska stora problem när de är designade
Mats: Fundera på att dra 5X2,5 om du kan till spisuttaget. På så sätt bör kabeln medge uppsäkring till 16A om det blir aktuellt i framtiden
sverre: Så nära som möjligt om man inte planerar att utöka installationen i framtiden!
1971: Tack så hemskt mycket för svaret. Nu kommer jag sova bra i natt! Jonas
Tor: Ojoj... Ja, om deras "dekorativa belysning" håller samma prisklass som deras övriga produkter lär du inte hitta nåt billigare på marknaden iallafall. En av deras strålkastare inkl metallhalogenljuskälla kostar mindre en bara en metallhalogenljuskälla från Philips eller osram. De är så billiga att det är snudd på obegripligt, made in China. En anledning kan vara att Stril inte har
ByggaNytt: Lite tips om spottburksmontering: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1126084139
Svedalahem: Läs gärna på Steinels hemsida - http://www.steinel.de/cms/engine.php?pageID=48 Bl.a. Brightness control som låter lampan vara 'delvis' tänd till dess att sensorn detekterar rörelse. En fasad blir då inte 'totalmörk' utan har en viss belysning. Vi beställde lamporna från Tyskland då priset var ca. 30% billigare där...
neiden: Jag kan ta fram ett litet skräckexempel. När vi byggde om köket hemma hos mina föräldrar så drog vi om elen till diskmaskinen, och tog då en befintlig jordad kulo som gick från ett jordat uttag på väggen (kulon hade varit inkopplat till ett annat jordatuttag som vi istället satte till diskmaskinen). Allt gick mycke vackert till, tills vi upptäckte att om man höll i diskbänken och
finngubben: Finska tillverkare av elaggregat, har jag funnit, har en manöverutgång för styrning av eluppvärmning. Kabeln till bastuaggregatet ska förstås ha en part ledig för det ändamålet. Åt vilket håll manövern fungerar har jag inte kunnat avgöra. Det kunde vara antingen så att när aggregatet är av skickas manöverspänning som slår på elvärme. Eller tvärtom, men då måste kontaktorn
Larre: Har också en fundering kring detta då jag ska gräva ut och gjuta platta i mitt hus. Jag kommer att gjuta 100mm tjockt med armerad betong och jag tänkte dra alla möjliga slags rör till datanät, el och annat i betongen. Jag tror att jag blir tvungen att dra VP50 i vissa fall. Är det ok att lägga dem i betongen eller blir det blir betongen försvagad där röret går? Vidare så har jag
GoForIt: Tack Micke! Misstänkte att så var fallet. Dosan sitter rakt ovanför. Hoppas det finns nolla där.
SkaneErik: jag skulle nog dra en 50mm gulrör istället. Känns lite rejälare, och det blir nog lättare att dra i kabeln, iaf iallafall om den skall dras en bit!
Granit999: Normalt behöver du inga förhöjningringar, det är bara om apparaten riskerar att åka in i väggen. Då kan du inte få på locket. Det brukar inte vara bekymmer med strömbrytare och vägguttag. Ramen på dessa är så stor att det fungerar ändå.
mattiasx: Har precis samma fel med mina spottar i köket över diskbänken. I och för sig 12v lampor. Köpte en större trafo och nya glödlampor. Problemet är betydligt mindre men inte helt borta. Just nu är det en lampa som inte lyser och en som blinkar ibland. Till historien hör att från början hade jag väldigt grova kablar, på den tiden var det inga problem alls, som jag av estetisk anledning
mattiasx: Spik genom något elrör var en av sak jag funderade på igår. Jag har fått ny panel på den sidan där elröret är draget så det kan ju vara en anledning. Skall ta det med hantverkarna. Hur kan jag i så fall bevisa att det är anledningen till att jordfelsbrytaren löser ut? Kan vara bra att ha "kött på benen" när man påpekar felet. Att dra om ledningen hela den långa vägen bakom
Mikael_hempulare: Hej, Tack för svar. Min ide är att ha satellitmottagaren på en central plats t.ex elrummet för att sedan vidarebefodra signallen på TVn's frekvensband via AV modulator samt husets koaxnät som en vanlig TV kanal. Detta innebär att man kan se sattelit från vilken TV som helst i huset men bara ha en box i huset. begränsingen är förstås att endast en TV åt gången kan se satellit
snuttjulle: Gissar att de håller bra så länge det inte ramlar ner några mängder snö från typ ett tak eller så. Julgranar på torg mm brukar lysa fint även under ganska ymniga snöfall. Ahh längtar nästan dit nu. ;D
Mats: Sverre: Uttaget täckt av Häger JFB:n och den funkar. Använder det uttaget till bilen för tillfället och snö och is kan visst ge minst 30ma läckström.....
Gutte: Det är en innervägg. Att jag inte tänkte på det ::) Men eftersom inget kommer att kopplas till den dosan kan man kanske ta väck dosan och skarva röret och mura igen. Eller? Nästa dosa sitter ca 1,5meter ifrån den aktuella.
Jesca_j: Tack för svaren, då kör jag med rören ovanpå takstolarna!
Lidman: Vi ska ha havsblå mosaik på golvet, så jag tänkte vara lite fyndig ;) // Lidman
GM_forever: [citat] Blockerat innebär att du har ett speciellt uttag med en brytare som gör att du inte kan spänningsätta utan att ha en stickpropp ansluten. Dessutom kan du inte dra ut stickproppen när brytaren väl är tillslagen. Lucka innebär alltså inte att uttaget är blockerat...
krillan: Jag skulle fräsa in en rotdosa i anslutning till den befintliga dosan och montera en dimmer i varje dosa med en 2-facksram runtomkring.
El_-micke: den invändiga istallationen...........central .elelement uttag etc. ligger på 50-70 tusen vid en kuloinstalation