Scout
Scout: Tackar ! Finns det fler alternativ ? Gärna där man kan handla direkt som privatperson.
2 svar · 3,1k läst
E
El_-micke: japp dom är godkända för max 15kg................beror på underlaget  
1 svar · 8,1k läst
pappskallen
pappskallen: Brandservice har prylarna, om du har någon sådan handlare i närheten........
12 svar · 4,1k läst
sandhall
sandhall: [citat] Biltema har grenuttag med upphängningshål. Har ett sådant till datorn. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89762
11 svar · 6,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] När VVS-grossisten FA brann ner till grunden i början av 80-talet pga av en kaffebryggare, blev det lag ganska omgående. Det sägs att just den branden var den utlösande faktorn för kravet på timer. Edit: Fel fakta. Det var en lysrörstransformator med olja som sprack och den upphettade oljan antände bygget. Det var här kravet kom in, inte för timern.
9 svar · 5,6k läst
E
El_-micke: hej jodå nästan alla typer av element finns som 230 eller 400v
1 svar · 3,1k läst
E
Erik_D: Brun e inte heller bra ;) Det är fas nuförtiden. Välj vit orange eller grå.
6 svar · 3,2k läst
M
Mats: Sant Problemet är bara att vanliga bostäder brukar ha på tok för få plintar för att jag ska trivas. Sen ska det väll heslt vara en 110 plint så att ekkx:en känner sig hemma ;) EKKX= teleledning 110 plint = telias standardplintar
7 svar · 6,0k läst
J
jessica: Gud vad skönt att det löste sig så smärtfritt..återstår då att se hur det blir med konstnaden. vi ligger på 900:- i kvartalet på hushållsel.
44 svar · 7,4k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Jag förstår vad du menar. Det är hur många kostnader som helst. Tycker framförallt att det ligger i huslevarantörens policy att informera tydligt om alla självklara extrakostnader. Ev baka in dem i priset men kunna redovisa dem som enskilda poster. Inte lätt att bygga hus :-/
4 svar · 8,2k läst
P
pag: Ok, tack! /Pagge
2 svar · 4,5k läst
E
Erik_D: Detta är felaktigt tolkat av din elektriker. Står i föreskrifterna att i flerledarkabel där ej annan färg finns får blå part användas för annat än noll. Grön gul får däremot aldrig användas till annat än jord, inte ens om den tejpas.
3 svar · 4,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Du kan snurra runt armaturen 360°, men det är mer för installationen. Inte för att skoja till det med riktningen varje dag. De värden jag nämnde i slutet är ljuskällans egenskaper, inte något man kan ställa in i armaturen.
4 svar · 5,0k läst
M
MatteFalun: Hej premiär inlägg för min del. ;D ;D Kan det inte vara så att det i motorskyddet sitter en kontaktor som manövrerar lasten=punpen, och att det bara går manöverström mellan tryckvakt o motorskydd/kontaktor därav den 3:e kabeln.
3 svar · 5,8k läst
E
Erik_D: Om han behöver fråga sitt företag lär han inte ha ABL. Då får han heller inte per definition dra nån el i erat nya hus. Enda möjligheten är att han får sin chef att skriva på pappren och ta ansvaret.
2 svar · 3,8k läst
X
xztraz: som innan ta ett tunt rör du kan dra kablarna i.. överbliven golvvärmeslang kanske?. Alltid bättre att kunna byta sladd i efterhand om nått händer med den. Alternativt.. gjuta ner ett par st så man haar ett par att byta mellan.. :)
3 svar · 3,1k läst
B
Boogieman: [citat] Jag satt och funderade på just DIMMAX dimmern. Jag kan inte få ihop vad de menar med detta http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6724. De säger att den kan styras med parallell kopplade knappar. Vad menar de med det? Jag hittar ingen hemsida eller broshyr HUR den skall kopplas in parallelt? ??? Såhär kanske (inom parantes enl märkninga på dimmax) L
6 svar · 9,3k läst
Ranchn
Ranchn: Grymt vilka lösningar det finns. Tack!
8 svar · 3,9k läst
G
Granit999: Jag kopplar den Y och mäter upp strömmen med en tångampermeter och kollar om det är rätt. Tack för hjälpen.
5 svar · 4,3k läst
M
Mats: jag skulle ta upp dem på utsidan under ett litet väderskydd och sen ta in ledningarna genom väggen
51 svar · 10,6k läst
C
charta77: Kommer på en del saker ibland. En bekant hade lyckats hitta en väggdosa. Där han från utsidan skarvat in en kabel med torix. I kabeln hängde han ett vägguttag. Det enda stället som eländet satt fast var i de tre torixarna i väggdosan. Till historien hörde att han då hade en 4a åring. Edit: Jo han har fortfarande kvar ungen och den är äldre.
22 svar · 5,4k läst
M
martar: För ett antal år sedan kom en liknande larmrapport kring sambandet med närhet till högspänning och en typ av hjärncancer. Den rapporten (som var amerikansk) fick till följd att man drog igång en stor studie där man gick igenom alla liknande studier och slutsatsen var att de studier som visade på ett samband alla drogs med fel, antingen statistiska eller i utförandet. Man kunde inte
6 svar · 4,7k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Ok, tack för svar. :)
15 svar · 5,6k läst
C
Caesar: På kontor räknar man minst 500 lux på själva arbetsytan, 300 lux i den direkta omgivningen och 100-200 lux i övrigt i rummet.Man kanske inte kan översätta detta direkt på ett kök ,men det är ju oxå en "arbetsplats".Om du väljer 12V halogenspots med 20W ljuskälla och 36D spridning får du 195 lux på 2 m avstånd (gäller Philips ljuskälla Brilliant line pro) ,samma i 35W ger 375
6 svar · 3,5k läst
S
Sonander: Har hittat hålen >:( men var osäker på om de skulle spikas eller skruvas ;)
3 svar · 3,4k läst
M
Mats: 12Volt kan definitvit skada egendom. Ps. Att Apollo1 brann som den gjorde berode betydligt mer på syrehalten ~100% än 12V kortisen. Ds
15 svar · 3,3k läst
S
sverre: Nu har jag letat fram mina gammla anteckningar! Har bara data för Ekk/Fkk, men det kan inte skilja mycket (troligtvis inget!!) Svaren är i kA upphöjt i två gånger tiden Utlösningstid: 10ms=0,027 200ms=0,030 5s=0,046
1 svar · 3,3k läst
MickeM
MickeM: [citat] Här finns ett par olika lösningar. Läs elsäkerhetsverkets publikation "Installation av jordfelsbrytare" där kan få få lite tips på installationsmöjligheter. Finns som pdf på deras hemsida.
14 svar · 4,5k läst
G
Granit999: Prova och koppla in endast en lampa på samma grupp. Om det fortfarande flimrar så hjälper det inte att dra en ny gruppledning. Bor du i stan eller på landet, det kan vara elnätet som är dåligt, då är det svårt att göra något.
3 svar · 3,6k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Ja, se där. Man lär sig alltid något nytt! :)
12 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.