Precis vad jag försökte säga, var dock kanske inte så pedagogisk!
 
Hur har det gått Hemmakatten? Hur gjorde ni med alla kablar/rör?

:. buan
 
Hemmakatten
Allting tar som bekant längre tid än man tror. Så även för oss... Men nu är det dags att börja gräva! :)

Vi har under tiden fått tillåtelse att lägga huset närmare sjön, vilket innebär att avståndet blir ungefär 75 meter i stället för 100. Vi har också bestämt oss för en alternativ väg ner till sjön vilket förhoppningsvis innebär att vi kan gräva ner vatten och avlopp på frostfritt djup. Eventuellt kan det bli fråga om mindre sprängning på vissa ställen. Detta vet vi dock inte förrän grävaren är på plats.

Själva huvudfrågan om datakabel är ännu inte riktigt löst pga att familjemedlemmarna tycker olika. Men det kommer att bli:
1. Vatten och avloppsledning binds ihop med värmekabel i skarven emellan dem ( om det nu behövs värmekabel)
2. Separat rör för elkabeln ner till sjöboden
3. Separat rör för elkabel för utebelysning
4. Separat rör för data/tele/larm-kabel

Tanken är sedan att prova först med lös kabel o se hur mottagningen blir. Tanken med Wlan och kunna sitta ute är också lockande....:)
 
under 100 och du kan vara lugn för att en tp når fram.
Jag har över 100 med en sockerbit som skarv....
Det man ska komma ihåg är att en skarv eller kontakt dämpar mer än flera meter kabel så en lång oskarvad kabel mellan byggnaderna är optimalt.

Trådlöst är jättetrevligt som yttäckare men inte som infrastruktur. Alldeles för känsligt och slött för det.

ett vanligt 54Mbit nät kan max ge 27 i datahastighet eftersom bandbredden delas mellan upp och ned. Sen ska det som blev kvar delas på alla aktiva datorer..
 
Hemmakatten
Det var just ditt förslag mats_o om att pröva med en lös kabel som familjen kunde enas om. Går det med en fast förbindelse är det det bästa. Till det tänker sig övriga medlemmar i familjen att det på sjöboden sätts en antenn/accesspunkt som dessutom möjliggör  "laptop i det fria" eller "laptop by the sea" eller "laptop with a beer under the sun". :)
 
Om jag inte minns fel så skulle sjöstugan ligga lägre än den andra stugan. Tänk då på att täta slangarna på nedre sidan eller låta dem sluta utanför stugan så att det inte kan rinna in vatten om det skulle komma in i slangarna. Det kanske finns någon som har bättre råd om detta.
Jag har hör om ett stället där de drog in fiberslangen i huset, men den lämnades öppen. Och sedan på våren hade de fontän.
 
jag skulle ta upp dem på utsidan under ett litet väderskydd och sen ta in ledningarna genom väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.