pelle.mia skrev:
=> VIKTIG SLUTSATS TILL ALLA:
Läs av mätarställningen varje månad! (Hus skulle detta sett ut i november om jag inte kontrollerat nu?)
Jag skaffade en timmätare så jag ser direkt om det är något som är fel. Det kommer hem ett papper varje månad med varje timme specad.

Det borde nästan ryka ur marken då.

Men isolationsfel kan komma och gå, ex en fråga om hur fuktigt det är.

Rostig_9000i_-88 skrev:
En liten fråga: Har du jordfelsbrytare?
Vi frågar igen:
pelle.mia ->
Har du jordfelsbrytare?

pelle.mia skrev:
Om mitt problem är ett isolationsfel i en matarkabel mellan mätarskåpet och elcentralen, kan ett sådant fel komma och gå lite "hur det behagar"?

Läste nämligen av mätaren nu vd 22:00, och jag har sedan 07:30 i morse gjort av med c:a 158kWh (!!!!) Igår och i förrgår låg jag på "normal" dygnsförbrukning, c:a 40kWh/dygn.
Det är ju en medelförbrukning på nästan 11kW!!

Hur stora huvudsäkringar har du?

Är det en ren trefasbelastning som "suger" så drar den runt 16A på varje fas.

Stryp kåken och sätt i 10A och se hur länge dom håller (då ser vi om det är en belastning eller en skenade mätare!)

Appropå att det borde ryka ur marken.
Har du brandvarnare?
Med färska batterier i?

Vet inte om jag bidrar med något men...

Varmvatten beredare som spårat ur?
Frysvakt vid ev pumpar?
Ventilatonen?
Golvvärme som är kombinerad med elgolvvärme?
3-fas någonstans som läcker?
Utomhusbelysning? (Förser Du gatubelysningen)?

Har någon lånat ström av Dig? Hörde om en igår som kommit på att grannarna lånat ström från huset.

Det finns nästan ingenting i ett hus som kan dra 11kw i effekt utom möjligen en elpanna eller värmepump, och då skulle det blivit bastu i hela huset vid den här årstiden.

Enklaste sättet är ju helt klart att ta bort kåpan på centralen och mäta utgående grupper med en tångamperemeter, då ser man ju snabbt vilken grupp som drar en massa ström...
Gruppen/grupperna som drar så mycket ström, borde ju bli rejält varma också.

Kinslayer skrev:
Enklaste sättet är ju helt klart att ta bort kåpan på centralen och mäta utgående grupper med en tångamperemeter, då ser man ju snabbt vilken grupp som drar en massa ström...
Gruppen/grupperna som drar så mycket ström, borde ju bli rejält varma också.
Självklart, men "kreti & pleti" har troligtvis ingen strömtång som ligger och skräpar och bara väntar på att bli använd ;)

Detta fall låter helt otroligt. Det Måste juh vara elmätaren som spökar. Ring till din nätleverantör och påpeka att det inte är möjligt att ha en sån förbrukning som du har nu. Med lite tur har dom haft fler krånglande mätare och vet om problemet.

Pelle.Mia, har du hittat orsaken till din oskäliga förbrukning.... :surprised:

:surprised: inte funderat på att byta värmekälla ;)så mkt gör jag inte ens av med på ett år ink begvärme och hushållselen.
Usch vad jobbigt det måste vara.Har du hittat orsaken än?

Ska bli spännande o se om du får någon ersättning för att du betalat för mycket. Ränta är väl det minsta man kan begära ;)

Grattis!!! :D

Borde man inte kunna jämföra månad för månad med förra året och förrförra året och räkna fram något medelvärde för vad det borde varit?

/ama

Gud vad skönt att det löste sig så smärtfritt..återstår då att se hur det blir med konstnaden. vi ligger på 900:- i kvartalet på hushållsel.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.