Hur har det gått? Jag är så nyfiken...jag fattar inte vad det kan vara som äter ström på det sättet.

/ama
 
Testa att skruva ue en grupp i taget tills du ser att mätaren lugnar ner sig, eller ta/låna en tångamperemeter och mät grupp efter grupp, då borde du se vad som slukar så in i hel* med el !

Mvh,
Jeppson
 
M
om du har egen brun så kolla så att vattenpumpen inte går hela tiden. Min pump orkade itne pumpa upp trycket så att motorvakten slog av, så pumpen gick dygnet runt .   :-[ S om nyinflyttad trodde jag elräkningen var normal, men det gick ner rejält efter byte till en ny vattenpump.
 
ingen jordkabel till nåt som är skadad o ligger i marken o kokar samt slukar energi?
 
Siffrorna är ju helt sjuka, borde nästan vara elmätaren som är fel.
 
Iofs, jag antar att centralen till garaget sittrer i garaget, och att du har kabel kanske i mark dit?

Då skulle det faktsikt kunna vara fråga om en isolationsskada i marken. Jag antar att du då har stängt av centralen ute i garaget, men ev. förluster i kabeln på väg ut i garaget skulle kunna "läcka" obemärkt, om kabeln däremot inte ligger i marken så skulle det ha mäkts ändå (huset skulle ha brunnit ner).
 
En liten fråga: Har du jordfelsbrytare?
 
pelle.mia skrev:
2) borde det inte gå någon huvudsäkring om uttaget ligger på 15kW/h?
Beror på vilken storlek du har på säkringen. Dessutom tål smältsäkringar en hel del överlast en stund utan att smälla.
 
Det där med att felet försvinner låter väl lite osannolikt om det vore ett isolationsfel, men inte omöjligt.

15kw är mindre än 25A om det delas upp på 3 faser, vilket ju iofs förefaller ännu mera osannolikt om det skulle vara ett isolationsfel (att isoleringen var lika dålig på alla 3 faserna). Eftersom du har elvärme så har du sannolikt minst 25A huvudsäkring. Om vi däremot antar att du har ett isolationsfel på bara en fas så skulle det gå mer än 65A i den fasen, och det skulle lösa ut din huvudsäkring ganska snart.

Så mätaren borde ju vara det mest sannolika.
 
borde det inte gå någon huvudsäkring om uttaget ligger på 15kW/h?
Att bli av med 15 kW i värme kräver rejäl kylning. Om det är ett isolationsfel så borde hela denna effekt utveklas som värme i princip punkformigt. Kabeln smälter ihop och ger en rejäl kortslutning och någon huvudsäkring går.

Jag röstar också på elmätaren.

/Macce
 
Om Du har en tångampermeter kan Du lätt kolla om det är mätaren eller något annat fel. Du mäter de tre faserna ut från mätaren med alla centraler frånslagna. Blinkar mätaren också när Du plockar bort dinna tre huvudsäkringar vid mätaren?
 
Hoppas vi får rapport sedan, så vi får höra vad som var fel.
 
Håller med... jag bokför min förbrukning månad för månad i ett excel-ark... Riktigt kul och ha historiken till hands ;)
 
Jag skriver av varje vecka för att ha koll på förbrukningen..

//Markus
 
RoTe
ulan skrev:
Håller med... jag bokför min förbrukning månad för månad i ett excel-ark... Riktigt kul och ha historiken till hands  ;)
Nej det är inte alls kul. Iaf inte när elförbrukningen ständigt ökat år efter år i de 10 åren vi bott här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.