M
Mats: Javisst men han vill bara köra 20W ljuseffekt på en 50:s lampa dvs rejält nerdimmad
4 svar · 3,2k läst
M
Magnus_Redin: [citat] Då är det nog klokt att köpa en rejäl mängd med reservlampor utifall de inte tillverkas längre om 5-10 år.
8 svar · 2,6k läst
S
sverre: Lite förenklad var min tidigare förklaring, här kommer lite mer: I2T kan blir för hög om man inte har rätt skydd, dvs genomsläppt energi blir större än vad kabeln klarar innan den tar skada. Får du en kortslutning och den magnetiska snabbutlösaren inte löser måste kabeln "vänta" på att bimetallen ska bli tillräckligt varm och då är det redan kört om du har otur, kabeln har
11 svar · 4,6k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: [citat] Jo, men det är precis som Erik_D skriver. Man kan få ganska höga utslag (12-90v) med en digital multimeter vid spökspänningar men obrevera att det är SPÄNNINGAR och inte någon hög ström det är frågan om.
10 svar · 4,0k läst
J
joakiml: Tack! Jo det gick att ta loss knapparna utan att knäcka dem, och sedan gick den att ta loss.
4 svar · 26,3k läst
K
kalio: [citat] Tack för din hjälp, jag har hittat det jag letade efter.
14 svar · 6,3k läst
B
bay: Hej, Min idiot till "byggmästare" räknande med 15.000:- för en tillbyggnad på ca 80 m2. Dom pengarna var slut efter att elektrikern hade flyttad det utvändiga elskåpet ca 20 m (utan att ens behöva förlänga kabeln!). Jag har nu, efter drygt 1 år, gjort all el själv, med viss hjälp från en pensionerad före detta elektriker. Materialet har uppskattningsvis gått på ca 5000:-. Jag har
10 svar · 4,2k läst
N
nissle: Nu har elektrikern varit här o förlängt kabeln.. Det blev en fast installation då häll och ugn har separata kablar, blev lättast så. Tack för alla svar Om jag skulle ha valt att köra 2 faser, kräver en till kabel (ledare) precis som hempularen påpekar.
11 svar · 6,0k läst
S
sverre: [citat] Självklart är det bättre att slippa skarvar och dylikt i centraler, men man kan titta på nästan vad som helst så gäller det ju att komprimera allt och spara utrymme och då blir det per automatik svårjobbat/svåröverskådligt/svårkontrollerat. I sista änden handlar det ju om hur el-anläggningen är planerad och installerad från början. Det är ju först vid senare
16 svar · 8,5k läst
C
Carl: Man mäter ut så att de hamnar i väggen. När jag arbetade som installationselektriker så ritade oftast byggnadsarbetarna ut väggarna på golvet. Med hjälp av en laser som man ställde inom väggmarkeringen eller med vanligt lod så fick man fram var rören skulle ner i taket.
1 svar · 3,0k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Helt rätt.
3 svar · 2,5k läst
Fasting65
Fasting65: Oanvända, tomma färgburkar i plåt funkar prima. Köpes på färghandeln. lerkrukor känns lite pyssligt. Clas Ohlson har plastlådor modell litestörre för en rätt habil peng.
5 svar · 3,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Mätaren står el-bolaget för.
6 svar · 6,4k läst
haddirajan
haddirajan: Jag såg någon som visade en klyven dvärgbrytare från typ biltema eller clas olsson, det var inte mycket innehåll inuti i jämförelse med en kvalitetsbrytare... Dessutom är det nästan billigare att köpa AEG på Solar, för det ligger i deras plus-prislista. Jag har för mig att jag fick ge 22-25:-/ st för dem, exkl. Värt att lägga den tian extra skulle jag tro...
9 svar · 4,1k läst
E
Erik_D: Tja du kan väl kanske räkna med ett avdrag på 150-200 spänn, men elektrikern lär lägga på mellanskillnaden på timdebiteringen istället..
1 svar · 3,3k läst
K
Kaffekokare: [citat] Då hade jag lika gärna kunnat göra allt amatörmässigt!
6 svar · 4,2k läst
C
Carl: Jag arbetar som elkonsult och har skickat dig ett direktmeddelande.
1 svar · 4,2k läst
ankman
ankman: Mycket tack det va mycket bra länkar som förklarade en hel del. Tack så mycket MVH Ankman
4 svar · 29,0k läst
K
Kinslayer: Inte lätt att svara på när man inte har sett det, men det låter rätt så rimligt faktiskt!
2 svar · 2,9k läst
S
smogge: EKRK får inte ligga i vp eller slang...
5 svar · 4,5k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Självklart är det den totala effekten som styr huvudsäkring. Finns det ngn lathund effekt per kvm? Men igentligen så är väl inte 60% av en säkrings kapacitet överdrivet? Hellre att ha marginaler än vice veca.
14 svar · 3,9k läst
M
Mats: kollat elfa?
5 svar · 3,4k läst
M
Mats: Isolationsspänningen ska man kolla när man köper instrument. Brände en metex vid frekvensmätning på 220 en gång. Troligen kortis på kortet men det small som bara den och det sågut som min en 150Wattare i instrumentet. Ingen stöt i mig och ingen brännskada heller. Efter detta gäller enbart instrument av kända märken med garanterat personskydd. De guloranga är trevliga, även i sitt
11 svar · 4,5k läst
S
sverre: [citat] Dom funkar alltid (du kan ju få fas-bortfall om en huvudsäkring löser), men om du ska få testkanppen att funka vid en-fas (en tre-fas som bara använder två poler) måste du se till att använda dom två poler som testkanppen är kopplad till och det är oftast specat.
6 svar · 4,8k läst
S
sverre: Som sagt tidigare så kan jag ge erforderlig effekt i watt om jag får uppgifterna jag frågade om högre upp, sedan spelar det ingen roll vad man har för värmekälla!
7 svar · 2,7k läst
S
SkaneErik: I mitt tillbygge drog elektrikern fram en ny kabel till nya delen direkt från mätarskåpet. Separat elcentral i det nya alltså!
1 svar · 2,9k läst
E
Erik_D: Det där är krympslang funkar men är 100 ggr dyrare än systoflex. Grön gul eltejp funkar även det
33 svar · 10,6k läst
G
Granit999: Jag har varit med om det andra falet med 230V hällar inkopplade på 400V. De blev Europas snabbaste så länge som de fungerade.
10 svar · 2,7k läst
G
Granit999: Innan gulgrön kom så var det röd som gälde som jord. Då fanns överhuvudtaget inte gulgrön kabel. Innan detta använde man svarta tygkablar. Det var treledare eller tvåledare i rör.
6 svar · 3,1k läst
Y
yxis: [citat] Men jösses, är det för att du vill ha de med 3 uttag i nåt annat rum? ;D Jag har trevägare i några rum här och är riktigt glad över att slippa några grendosor :)
3 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.