M
Mats: jag skulle ta upp dem på utsidan under ett litet väderskydd och sen ta in ledningarna genom väggen
51 svar · 10,5k läst
C
charta77: Kommer på en del saker ibland. En bekant hade lyckats hitta en väggdosa. Där han från utsidan skarvat in en kabel med torix. I kabeln hängde han ett vägguttag. Det enda stället som eländet satt fast var i de tre torixarna i väggdosan. Till historien hörde att han då hade en 4a åring. Edit: Jo han har fortfarande kvar ungen och den är äldre.
22 svar · 5,4k läst
M
martar: För ett antal år sedan kom en liknande larmrapport kring sambandet med närhet till högspänning och en typ av hjärncancer. Den rapporten (som var amerikansk) fick till följd att man drog igång en stor studie där man gick igenom alla liknande studier och slutsatsen var att de studier som visade på ett samband alla drogs med fel, antingen statistiska eller i utförandet. Man kunde inte
6 svar · 4,7k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Ok, tack för svar. :)
15 svar · 5,5k läst
C
Caesar: På kontor räknar man minst 500 lux på själva arbetsytan, 300 lux i den direkta omgivningen och 100-200 lux i övrigt i rummet.Man kanske inte kan översätta detta direkt på ett kök ,men det är ju oxå en "arbetsplats".Om du väljer 12V halogenspots med 20W ljuskälla och 36D spridning får du 195 lux på 2 m avstånd (gäller Philips ljuskälla Brilliant line pro) ,samma i 35W ger 375
6 svar · 3,5k läst
S
Sonander: Har hittat hålen >:( men var osäker på om de skulle spikas eller skruvas ;)
3 svar · 3,4k läst
M
Mats: 12Volt kan definitvit skada egendom. Ps. Att Apollo1 brann som den gjorde berode betydligt mer på syrehalten ~100% än 12V kortisen. Ds
15 svar · 3,3k läst
S
sverre: Nu har jag letat fram mina gammla anteckningar! Har bara data för Ekk/Fkk, men det kan inte skilja mycket (troligtvis inget!!) Svaren är i kA upphöjt i två gånger tiden Utlösningstid: 10ms=0,027 200ms=0,030 5s=0,046
1 svar · 3,3k läst
MickeM
MickeM: [citat] Här finns ett par olika lösningar. Läs elsäkerhetsverkets publikation "Installation av jordfelsbrytare" där kan få få lite tips på installationsmöjligheter. Finns som pdf på deras hemsida.
14 svar · 4,5k läst
G
Granit999: Prova och koppla in endast en lampa på samma grupp. Om det fortfarande flimrar så hjälper det inte att dra en ny gruppledning. Bor du i stan eller på landet, det kan vara elnätet som är dåligt, då är det svårt att göra något.
3 svar · 3,6k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Ja, se där. Man lär sig alltid något nytt! :)
12 svar · 3,4k läst
M
Mats: Javisst men han vill bara köra 20W ljuseffekt på en 50:s lampa dvs rejält nerdimmad
4 svar · 3,2k läst
M
Magnus_Redin: [citat] Då är det nog klokt att köpa en rejäl mängd med reservlampor utifall de inte tillverkas längre om 5-10 år.
8 svar · 2,6k läst
S
sverre: Lite förenklad var min tidigare förklaring, här kommer lite mer: I2T kan blir för hög om man inte har rätt skydd, dvs genomsläppt energi blir större än vad kabeln klarar innan den tar skada. Får du en kortslutning och den magnetiska snabbutlösaren inte löser måste kabeln "vänta" på att bimetallen ska bli tillräckligt varm och då är det redan kört om du har otur, kabeln har
11 svar · 4,6k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: [citat] Jo, men det är precis som Erik_D skriver. Man kan få ganska höga utslag (12-90v) med en digital multimeter vid spökspänningar men obrevera att det är SPÄNNINGAR och inte någon hög ström det är frågan om.
10 svar · 4,0k läst
J
joakiml: Tack! Jo det gick att ta loss knapparna utan att knäcka dem, och sedan gick den att ta loss.
4 svar · 26,3k läst
K
kalio: [citat] Tack för din hjälp, jag har hittat det jag letade efter.
14 svar · 6,3k läst
B
bay: Hej, Min idiot till "byggmästare" räknande med 15.000:- för en tillbyggnad på ca 80 m2. Dom pengarna var slut efter att elektrikern hade flyttad det utvändiga elskåpet ca 20 m (utan att ens behöva förlänga kabeln!). Jag har nu, efter drygt 1 år, gjort all el själv, med viss hjälp från en pensionerad före detta elektriker. Materialet har uppskattningsvis gått på ca 5000:-. Jag har
10 svar · 4,2k läst
N
nissle: Nu har elektrikern varit här o förlängt kabeln.. Det blev en fast installation då häll och ugn har separata kablar, blev lättast så. Tack för alla svar Om jag skulle ha valt att köra 2 faser, kräver en till kabel (ledare) precis som hempularen påpekar.
11 svar · 6,0k läst
S
sverre: [citat] Självklart är det bättre att slippa skarvar och dylikt i centraler, men man kan titta på nästan vad som helst så gäller det ju att komprimera allt och spara utrymme och då blir det per automatik svårjobbat/svåröverskådligt/svårkontrollerat. I sista änden handlar det ju om hur el-anläggningen är planerad och installerad från början. Det är ju först vid senare
16 svar · 8,5k läst
C
Carl: Man mäter ut så att de hamnar i väggen. När jag arbetade som installationselektriker så ritade oftast byggnadsarbetarna ut väggarna på golvet. Med hjälp av en laser som man ställde inom väggmarkeringen eller med vanligt lod så fick man fram var rören skulle ner i taket.
1 svar · 3,0k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Helt rätt.
3 svar · 2,5k läst
Fasting65
Fasting65: Oanvända, tomma färgburkar i plåt funkar prima. Köpes på färghandeln. lerkrukor känns lite pyssligt. Clas Ohlson har plastlådor modell litestörre för en rätt habil peng.
5 svar · 3,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Mätaren står el-bolaget för.
6 svar · 6,4k läst
haddirajan
haddirajan: Jag såg någon som visade en klyven dvärgbrytare från typ biltema eller clas olsson, det var inte mycket innehåll inuti i jämförelse med en kvalitetsbrytare... Dessutom är det nästan billigare att köpa AEG på Solar, för det ligger i deras plus-prislista. Jag har för mig att jag fick ge 22-25:-/ st för dem, exkl. Värt att lägga den tian extra skulle jag tro...
9 svar · 4,1k läst
E
Erik_D: Tja du kan väl kanske räkna med ett avdrag på 150-200 spänn, men elektrikern lär lägga på mellanskillnaden på timdebiteringen istället..
1 svar · 3,3k läst
K
Kaffekokare: [citat] Då hade jag lika gärna kunnat göra allt amatörmässigt!
6 svar · 4,2k läst
C
Carl: Jag arbetar som elkonsult och har skickat dig ett direktmeddelande.
1 svar · 4,2k läst
ankman
ankman: Mycket tack det va mycket bra länkar som förklarade en hel del. Tack så mycket MVH Ankman
4 svar · 29,0k läst
K
Kinslayer: Inte lätt att svara på när man inte har sett det, men det låter rätt så rimligt faktiskt!
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.