RilleRock
RilleRock: [citat] Jamen :)
9 svar · 2,3k läst
E
El_-micke: kör med en blankledare billigast så..........samma som man använder till jordtag
3 svar · 1,8k läst
A
ampere: ok med fk. jordfelsbrytaren skvallrar om ev fel !
2 svar · 3,3k läst
H
Hobbyfixarn: Stoppa in en energimätare så blir det inget snack om hur mycket el som gått åt. Efter bygget kan du flytta över mätaren i huset för att kolla elen till värmepumpen eller något annat du vill hålla speciell koll på. http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_katalog.asp?FUNC=detail&BrandID=3541&ProdID=16495
15 svar · 6,5k läst
E
El_-micke: hej det finns inga regler för nåt avstånd..........precis kloss ihop kanske man ska undvika micke
1 svar · 4,4k läst
P
PJW: Det sista var en tanke väl värd att tänka på. Den spis jag tittat på krävde faktiskt tre faser, 16A säkring samt nolla. Vad jag förstod arbetade den med tre sektioner a 230 V. Tack för tipsen!
7 svar · 8,9k läst
S
sverre: [citat] Är det dimensionerat efter utlösningsvilkoret ska aldrig en vanlig PVC-kabel bli varmare än 70 grader, blir den varmare är det stor sanolikhet att isoleringen skadas!
9 svar · 21,5k läst
P
Pedda_P: Kanon! Tack! Det här skall nog bli bra :) Otroligt vad det här forumet har givit mig bättre nattsömn under de här fyra månaderna som vi hållit på och projekterat vårt nya hem. Heja Byggahus.se och alla medlemmar!!! :D
14 svar · 3,2k läst
A
Arne61: Ett instruktivt fall som visar hur farligt det är att lita på färger. Jag kan bara säga att när jag gör något i ett gammalt hus så använder jag blått till nollan och gulgrönt till skyddsjorden. Jag skulle aldrig lämna den blå kabeln utan att tydligt märka den så nästa som öppnar här en gång ser att det är fasen. Samt skriver/permanent sort/ en tydligt skylt i centralen som
18 svar · 7,9k läst
A
ampere: http://www.premiumlight.se/images/thumbnail/MPL-5005%20ov.jpg eller kanske "Myra up/down" visas på sidan 318 http://www.bellalite.se/p1829/files/bellalite_ljuskatalogen_2005_compressed.pdf frossa på bara 8)
5 svar · 2,6k läst
Ranchn
Ranchn: Normcentralen jag har som denna kontaktor skall monteras i är en 1-radig central med huvudbrytare och jordfelsbrytare, samt 6 aut.säkringar (16A) Var på DIN-skenan skall kontaktorn monteras? Före huvudström?, före jordfelsbrytare? eller?
12 svar · 8,5k läst
galento
galento: Tackar för svaren,det får bli femledare på baracken så borde allt vara ok. ;D
5 svar · 6,9k läst
R
Robban1: Tack än en gång för alla svar. Så har man lärt sig lite mer om 3-fas.
10 svar · 4,9k läst
A
ampere: Vi satte ett 20-tal "Insaver 150 cone" vid en installation för ett tag sedan....riktigt trevliga med 13 watts lysör å skymmningsrelä samt kopplingsur...smidiga att montera å lätta att göra rent utan att reflektorn repas ! :) Tyvärr hittade jag bara en finsk länk, men Storel har dessa i grundsortimentet. http://www.elektroskandia.fi/valaisinluettelo/xpdf/42/42_113.pdf
4 svar · 5,9k läst
E
El_-micke: det blir bra som du tänkt inge speciellt att tänka på uttaget ska sitta i vaskskåpet så det blir bra ...........ca 500mm ög micke
1 svar · 6,0k läst
D
drx: Trist :( Blixten är förrädisk och totalt oberäknelig.
1 svar · 3,0k läst
O
OLHA: [citat] OM det är verklig kris, så kan t ex Vattenfall, fortum eller någon annan nätleverantör utföra en besiktning av speciella ingenjörer. Utifrån det dokumentet kan Du, om det uppvisas stora fel, gå vidare. Faktiskt kan elektrikern bli av med sin behörighet, om det är lämpligt. Tror inte det händer så ofta. Dom är mycket bra att ha att göra med. Vår advokat kopplade in dom vid
10 svar · 2,1k läst
E
Erik_D: Det var skönt o höra att det gick o resonera med honom. Tänk va bra det vore om resten av branschen resonerade likadant.
13 svar · 5,0k läst
Ranchn
Ranchn: Tackar :) Nu har jag skarvkablarna.
3 svar · 2,9k läst
MathiasS
MathiasS: Nu har jag skaffat tre till, efter lite testande tyckte vi det behövdes lite extra strålkastare, kanske beror det på att ljuskällorna i dessa är lite mindre (GU4) än "normalt". Återkommer med en testrapport i min badrumstråd om ett tag - det kanske är intressant att se exakt vad man får och INTE får när man inte betalar något/väldigt lite för produkterna....
8 svar · 3,3k läst
A
ampere: Det beror också på hur duschen är avskiljd.... Fast skiljevägg ger lägre värde än t.ex ett draperi , för att inte tala om en helt öppen dusch/bad! Det rör sig om nån meter eller så vill jag minnas(har inte siffrorn här), men använd sunt förnuft annars ;)
10 svar · 10,7k läst
K
Kaffekokare: Annars kunde du skaffat en sån här: http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5823
4 svar · 4,7k läst
A
ampere: Du lägger trafos i undertaket genom spott-hålet ! Att montera i skåp & dyligt ger med all säkerhet längre avstånd än 2 meter till spotten längst bort ...! ??? Dessutom går en trafo av någorlunda kvalité mycket sällan sönder ! Tänk på värmen och effekten på spottar per trafo ! Kan du ge lite mer info om valda spottar samt storlek på rummet plus om ni ska ha fler armaturer i
2 svar · 5,5k läst
Ranchn
Ranchn: [citat] Även jag har vattenfall som "kompis" Till mig sade de att jag ombesörjar ett fasadmätarskåp. Min elektriker måste sedan anmäla om servisändring. Vattenfall kommer då och flyttar/drar nya kablar enda fram till mätarskåpet och kopplar inommande el.
6 svar · 3,3k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Det känns nödvändigt ;D
49 svar · 33,6k läst
E
Erik_D: Då räcker det
7 svar · 4,2k läst
M
Mats: EKKJ är väl alltid ett bättre alternativ rent kabelmässigt om det går iom att den är primärt avsedd just för att ligga i backen och därmed bli våt
7 svar · 4,1k läst
M
Mats: Nja i sånna fall ska det nog vara version två "skaffa en ficklampa med fungerande lampa och frächa batterier"
13 svar · 3,8k läst
thobjo
thobjo: Vilka krav, normer och standarder måste elmateriel för fast installation uppfylla för att lagligen få installeras i Sverige? Anledningen till att jag frågar är att jag har funderingar på att låta installera en PLC för styrning av både det ena och det andra i ett hus, och jag undrar vilka formella krav som ställs på PLC:n och relämodulerna för att dessa skall få användas fast
0 svar · 4,1k läst
M
Mange747: Pinnacle Showcenter finns på: www.jmedata.se för 995:- (utan trådlöst ethernet, lite dyrare med trådlöst ethernet) Då kan du spela all media som du har på datorn i v-rummet, mp3, mpeg, jpg you name it. Behövs även ett slutsteg och skärm/TV för denna apparat förståss. /Magne
7 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.