Boogieman skrev:
Har man har en st lampa så finns det ELEKTRONISKA trafos som klarar mer än 2m (5m vill jag minnas?)
Har du 5 lampor på samma trafo är du nere i 2m igen.
Har kikat på en sådan du nämner (fast max 5m - har aldrig sett el.trafo för 14meter  :surprised:) men ledningslängden minskade med antalet spotar oavset ledningsdimension.
Dettat beror ju inte på strömmen utan på störningarna från den högrekventa omvandlingen. (men visst får man sämre verkningsgrad och mer värme med sytrådar men det är en annan femma).

Boogie
http://www.tridonicatco.com/kms/cms/kms.php?id=92&str_id=541&det_back=1

Ärligt talat så är jag inte alltid så haj på den tekniska (elektriska) biten kring ljus (det intresserar mig inte så värst och det finns andra som kan fixa detta), men kolla länken ovan (det var visst 300VA som gällde, och 20m). Har planerat in denna vid nåt tillfälle, då visserligen för lågvoltsskena men där sitter för tillfället 5 st spottar , samtliga mer än 5 meter bort.
Men jag kanske snurrar om nåt helt annat nu?
 
Jag är ganska säker att det är denna jag läst om.
De skriver UPP TILL 20 meter.
Jag kan inte minnas var jag hittade exakt spec åp kabellängd beroende åp hur många lampor men jag vet att när man var uppe i 5 var max långd åter 2meter per spot.

Leta runt lite på deras hemsa så kanske du hittar det annars för du googla modellkoden lite ;)

Boogie
 
RilleRock skrev:
Kan logga in på riktigt jag..  ;D

Triangel 949
Enummer: 74 670 38
Vem kan inte det!
På två olika kundnummer! ;D
 
RilleRock skrev:
Kablen brukar dras bakom skåpen om de inte är uppsatta eller i med hjälp av 10*20 list alt 10:ans larmrör.
Så allt kopplas ihop ovanpå.
Var de det du undrade över?
Vi håller på att sätta upp våra skåp men har ingen plats mellan skåp och vägg så jag fick vackert bila in dem i den putsade tegelväggen (PUST).
Men nu sitter dosorna på plats i alla fall ung såhär.
2 horisontella väggskåp.
- Översta dosa för dostrafo (105VA) översta skåpspottar
- Mellersa dosa 1 för dostrafo (105VA) nedersta skåpspottar
- Mellersta dosa 2 för dosrafo (105VA) och kopplingsplint för  bänkbelysning. Återledande rör som går tillbaka ner bakom skåpet och ut precis mitt i mittersta (av 5) bänkt triangel spotten.
- Nedersta dosa - switchdimmer + d.trapp går vidare till köksingång där det sitter ytterliggare en dubbeltrapp.
Bänkebelsning av / på och skåpbelysning dimbar.
Nedanför kaklet går rören ner bakom bänkskåpen och där dras de fritt (ej infällda).

                                    (    )
__________________________________________
|                                                                                  
|                                                                                  
|                                    SKÅP                                      
|_________________________________________

                         (    )    (    )
__________________________________________
|                                                                                  
|                                                                                  
|                                    SKÅP                                      
|_________________________________________
 |___|        |___|          |___|          |___|          |___|    
                                   (    )



_____________________________________________
                                   BÄNKSKIVA



Knöket är att hitta en kakellist i rostfritt där jag kan gömma kabeln till bänkbelysningen. Kan inte hitta någon sådan oavsett var jag kikat (bauhuas, ahlsell osv).
Någon som har tips kanske?

Boogie - dammig vinkelslip - man
 
RilleRock
sverre skrev:
Vem kan inte det!
På två olika kundnummer! ;D
Det känns nödvändigt ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.