sverre skrev:
Får du en kortslutning med strömmar på ett par kA eller mer (som det oftast är) så reagerar bägge säkringarna ungefär lika snabbt.
Då är det i princip bingolotto vilken av 10 eller 16A säkringen som löser.
Därför ska man försöka ha så stort steg som möjligt mellan säkringar som ligger i serie.
Då beror det alltså på att huvudsäkringarna är smältsäkringar (som Alke mycket riktigt var inne på) att dessa (oftast) inte går vid en kortslutning...

Det svaret köper jag :) Tack.
 
Alla typer av säkringar måste lösa vid kortslutning + att dom måste klara av den kortslutningström som kan genereras i anläggningen.

Men man måste skilja på kortslutning och överlast.
Vid kortslutning måste det brytas så snabbt som möjligt då strömmen blir mycket hög (oftast en bra bit över 1000A även med en 10A säkring)

När det gäller överlast så accepterar man oftast att en ström på 1,5xmärkströmmen på säkringen kan passera under 60 min. (kolla på utlösningskaraktäristiken för resp säkring)
Det innebär att man kan ta ut ca 15A i en timme på en vanlig 10A säkring utan problem.

Allt detta är medräknat i standarden som gäller för kabeldimensionering så normalt behöver man inte gå in i detalj på utlösningskurvorna.

Säkringens huvuduppgift är att skydda kabeln mot kortslutning och överlast och det är alltså två olika skydd i samma apparat (oftast).
 
Ja, att överlast och kortslutning är skilda saker visste jag. Kanske uttryckte mig lite oklart ovan...

Tack för den utförliga redogörelsen, sverre. Nu är allting (nåja) på rätt plats i min hjärna :)
 
Ingen orsak!
Kul att man lyckas upplysa någon ibland!
 
Är det inte bättre att dra en brun, en vit och en svart fas, för att man lättare ska få rätt fasföljd om man nån gång vill koppla in en trefasmotor eller liknande?


Vad säger egentligen reglerna om huvudströmbrytare?

jag har ett liknande scenatorio, fast här är det en central för "bo-delen" av huset och en central i källaren. 16A huvudsäkring i mitt fall, och elmätare med huvudströmbrytare utomhus. Här är det kopplat så att huvudbrytaren på centralen i "bo-delen" av huset bryter även centralen i källaren. (källarens centrals brytare bryter bara sig själv, den sitter ju "efter" rent fysiskt om man tittar på kabeldragningen).

Finns det regler som säger att det "ska" vara såhär, eller är det någon slags praxis?

Jag hade nog hellre haft så att brytaren på "bo-delens" central bara brutit just den centralen, om jag behöver bryta den centralen så kan jag ju då hänga upp en sladdlampa med skarvsladd från källaren, istället för massor av meter skarvsladd från uttaget som sitter i mätarskåpet...

Dessutom har visst elektrikern som gjorde det här på slutet av 60talet tyckt att eftersom tvättmaskinuttaget ändå har 2.5kvadratkabel så räcker det med huvudsäkringarna... den är kopplad rakt på ledningen från mätartavlan, genom huvudströmbrytaren i "bo-del"-centralen men inte via några säkringar där... antagligen laglig installation men den känns tveksam.
 
Tvättmaskinsinkopplingen är INTE laglig, lägg den på säkringar!
 
När alla var inne på automatsäkringar här innan, Kan det vara så att man inte klarar utlösningsvilkoren när man änvänder c säkringar men klarar det med b, o sen finns det ju olika märkningar 6kA o så vidare är det nån av er som tar hänsyn till sånt i villa installtioner?
 
Ja brukar köra med b till allt som inte kräver startström.
Det är VÄLDIGT sällan som man inte kan köra med c karikasterik i villa applikationer. Stötströmmen räcker oxå allt som oftast med 6ka i villa sammanhang.
 
Erik_D skrev:
Tvättmaskinsinkopplingen är INTE laglig, lägg den på säkringar!
Frågan är om den var laglig då det begav sig för drygt 35 år sen. Rent tekniskt är den inte kopplad direkt på huvudsäkringarna, i mätarskåpet sitter det säkringar både före och efter mätare/huvudbrytare (dessutom ett såntdär otrevligt platt motortrefasuttag, trepol + jord, paralellt på samma säkringar som matar själva huset, och så sitter det ytterligare säkring för ett vanligt 10A enfasuttag)...

Som tur är så sitter det ingen tvättmaskin ansluten, ledningen slutar bara i en dosa, så i princip skulle jag kunna koppla loss den från centralen i väntan på framtida beslut...
 
Den har med största säkerhet aldrig varit godkänd.
 
Vad är det som avgör om det ska vara 6ka eller mer då ?*
 
fooney skrev:
Vad är det som avgör om det ska vara 6ka eller mer då ?*
Det matande nätets maximala kortslutningsström.
 
Precis. Oftast räcker det som sagt med 6ka är det en industri med egna transformatorer så kan det gå åt mera.
 
Herman skrev:
dock har inte bestämt mig för vilken typ av uppvärmning det skall bli uppe ännu, har iallafall fördragit tomrör för el-element och misstänker att 3x16A kan bli lite lite för motorvärmare, belysning och eluppvärmning...
Med 3*16A kan du dra ut max 11 040W kontinuerligt! Borde räcka ;D
 
Erik_D skrev:
Precis. Oftast räcker det som sagt med 6ka är det en industri med egna transformatorer så kan det gå åt mera.

Okej hur räknar man ut något sådant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.