Hej

Jag inhandlade för snart ett år sedan en Bosch GTS 10 bordcirkel som vart väldigt bra fram tills idag :( Den har väl fått gå en del men för att vara en "proffsmaskin" så är den väl knappt inkörd då jag endast använd den till husrenovering på lediga stunder.

Höll på att klyva ribb till huset(från 1", alltså inget ansträngande jobb för maskinen) när det plötsligt började låta konstigt och ryka från motorn. Jag slängde mig på strömbrytaren och fick stopp på maskinen. När den svalnat lite kollade jag till motorn och upptäckte att kolen var helslut, bara två flätor kvar, samt att några av rotorns koppardelar(tror det heter så) hade lossnat(!)

Någon som kan hjälpa mig med vad som har hänt, kan det vara något fabrikationsfel eller har maskinen helt enkelt inte orkat? Är inte så hemma på sånnt där med "uppeldade" motorer, men eftersom belastningen ej varit hög så funderar jag på vad det kan va.

Snälla hjälp mig!

/ove
 
Inom ett år så har du ju garanti på den och en blå Bosch går aldrig sönder, den får bara tillfälliga driftsstopp *ler*
Har du reggat den så har du förresten flera års garanti på den.

Kolen är förbrukningsvara men det verkar märkligt att de slitits ner så djupt på den tiden samt att saker slagit sönder rotorn.

Jag hade ringt Bosch på måndag, pratat med dem och kollat vart den skall skickas för rep. De är rätt tillmötesgående där. Kolla med dem med om det finns överlastskydd på den sågen, svaret får du förresten gärna meddela här med. Finns där inget så kan man troligen montera ett sådant i efterhand.

/Kent
 
Tack så jättemycket för hjälpen!
Skall höra av mig till bosch och höra vad de har att säga.


Bara en liten kompleterande fråga....

Om en maskin har "brunnit upp" hur märker man detta då, och vad är dte egentligen som hänt?

tack/ove
 
Hej!

Kortslutning i ankaret. Du kan kolla med en ohm-mätare. Varje lindning skall ha lika motstånd.

Du märker det genom att varvtalet sjunker, det luktar och gnistrar kring kolen och strax uppstår värme.

Felet, kanske fabrikationsfel, skall givetvis åtgärdas kostnadsfritt av leverantören.

per
 
Snickarboden skrev:
Inom ett år så har du ju garanti på den och en blå Bosch går aldrig sönder, den får bara tillfälliga driftsstopp *ler*
/Kent
Exakt så...

"It does not brake down, it simply fails to proceed...."

Det kommer inte vara några som helst problem att få maskinen fixad av Bosch.
 
Hände precis samma sak med min GTS10, trots att den ej gått tungt.
Har dock använt den flitigt men kluvit 16mm mdf som max...
Lämnade in den på ahlsells där jag köpt den sen skickar dom den till Tyskland...du får vara utan den ett par veckor.


 
Hmm... dags att börja bli nervös för brand i snickarboa låter det som?
Sågen verkar underdimensionerad/felkonstruerad verkar det som.
Den kan ju inte bara ge upp efter så kort tid.
Det är ju ingen billig maskin.

Motorn känns lite klen ibland tycker jag, kanske därför den ger upp i förtid?
 
Jag återanvänder den här gamla tråden eftersom jag är rädd att jag har fått samma problem med min GTS10. Helt plötsligt medan jag höll på att justera in anhållet och av og till provsågade några cm på en 12 mm furubit så började det lukta. Lukten påminner om den man känner när man avlossar första kulan med ett luftgevär där man just oljat in loppet. Det är i alla fall det jag associerar med den lukten...

Sågen har haft en relativt stilla tillvaro, precis som trådskaparen har jag bara använt den till mindre snickeriprojekt och renovering på lediga stunder. Den är ungefär två år gammal.

Kan nån bekräfta teorin att det är kolen som kolat eller berätta vad jag bör göra med motorn? Kan man fixa den själv? Vart skickar jag den om den måste på service och har nån nån aning om vad sånt kostar?
 
Nu gick min 1,5 år gamla Blåa bosch bordcirkelsåg oxå åt h-e . Har kluvet lite 45 mm virke när
det plötsligt började lukta bränt. Varvet på sågen gick ner och jag stängde av.
Verkar vara motorn som gett upp. Hur gick det för er andra ? Löste det sig ? Vad kostade det?

Är ju riktigt undermåligt när en proffsmaskin ger upp efter lite hobbysågning dessutom är ju inte sågen helt gratis......
 
Kolla vad som skett först. Jag fick byta lager på min motor på DW744'an för ett tag sen och inget jag rekommenderar nån att göra. Lite pyssel milt sagt.

Det är inte rättvist att säga att en proffsåg skall tåla det ena och det andra eftersom påfrestningarna på en bordsåg från en ovan användare är betydligt större än från ett proffs. Ingen kritik emot dig.

Är man van vid maskiner så såger man på ett annat sätt än vad en lärling eller hobbyanvändare gör, det påfrestar maskinerna mindre.
Återigen, ingen kritik utan bara ett tyvärr kallt konstaterande att de här sågarna kan brännas lätt om man inte är van.

BTW, mina kol var helt ok när jag hade isär rubbet men det var noll kul att få bort resterna av lagret från rotorn. Trodde jag hade det mesta men inte en avdragare för det *S* Nu har jag det dock.

/Kent
 
skall förtydliga, jag kan lätt bränna motorn på alla sågar (möjligen inte sågverk) om jag vill, det är bara att trycka på lite på fel sätt.

Man ser och hör oerhört tydligt om det är en person som är van vid en såg som kör elle om det är en ovan, pressar den ovane på så är det kört.

Inte elakt menat men detta är lite varför man inte vill ha in byggare för att köra på sågarna på ett snickeri, byggare kör på ackord och pressar på medans man på snickeri låter sågen skära. Detta var rått uttryckt men förhoppningsvis förklarar det lite av problematiken?

/Kent
 
Tror säkert att sågen går att köra sönder. Om det nu är handhavandefel så är det
bäst att börja använda sågen till modellbygge om den inte tål mitt handhavande (klyva 45 mm mjuk furu).

Hur gick det för er som haft havererade mtrer , köpte ni ny motor eller garanti ?
 
Ledsen om du tolkade mig fel men de här sågarna är jäkligt känsliga. Egentligen vansinne att ha kolborstmotorer till bordssågar. De gamla TGS'erna med induktionsmotorer går, går och går på byggen...

Blå Bosch = garanti, de vill inte veta av att en såg som är 1,5 år rasar. Det skulle förvåna mig mycket om inte Bosch tar ansvaret.

/Kent
 
Jag skall kontakta Bosch imorgon för att få ett utlåtande. Sågen ha gått max en timme så antingen har jag ett
måndagsexemplar eller så är konstruktionen läs motorn för klen.

Om den nu blivit överbelastad efter att ha sågat 45 mm furu , hur i hela friden skall jag våga såga max dimensioner i en sådan såg ?

Hur många har råkat ut för detta missöde måntro?
Sågen kostar ju trots allt en bra slant och om man betänker hur jag har misshandlat min gröna bosch cirkelsåg
med diverse klyvsågningar med maxad virkesdimension så är ju det urdåligt om ite bosch tar sitt ansvar.
Som sagt jag återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.