Så, nu har jag monterat överlastskyddet på min DW744'a.

Men först av allt, den sågen har inget som helst motorskydd och troligen så har Bosch m fl det problemet med. Så med andra ord, montera ett sådant här så brinner inte motorn upp. Det är en rätt billig försäkring.

Priset på Småmaskinsservice för skyddet som är en automatsäkring på 8A är 150:- exkl moms/frakt. Det är trångt som attan i boxen där kontaktorn sitter och dessutom är den ihopskruvad med envägsskruvar, nåja var ihopskruvad med sådana *S*
Kopplas i serie på inkommande så att maskinen inte går igång av sig själv då man återställer.

Där är ett litet krux, man måste göra hål i kapslingen för säkringen vilket gör att dess IP-kapsling försvinner.  Några kabelskor, lite flerledar på 1,5 kvmm och en sockerbit så har man kopplat in den. Vill man så sätter man den i en separat box bredvid så uppfyller man kanske IP-klassningen (jag är skeptisk till om säkringen uppfyller nån) och slipper trängas med det andra i kontaktorboxen, där är som sagt _trångt_.

Det är rätt lämpligt att ha den neråt så kommer man åt den rätt lätt om man gör ett hål i bordet.

Där är förresten inga konstigheter i boxen, en kontaktor som start/stopp påverkar och en kondensator för att minska gnistor i kontaktorn. De små sladdarna som sitter där är för självhållningen på kontaktorn.

Hoppas att en del får nytta av detta.

<edit> Glömde ju att säga att den löser med, stod och kantade 1 1/2 tums björkplank nyss och den löser innan sågen börjar gå tungt. Gissar att det är det här som gör att en hel del sågar brinner upp, motorn orkar nämligen mer men den mår inte bra av det. Dessutom får man en perfekt indikation på om man gör något fel, sågen är det nämligen inget fel på, den sågar perfekt men trycker man på och tvingar den så löser skyddet nu medans det utan skyddet blir en brinnande motor i en hel del fall.

/Kent
 
M
Låter som en rätt rimlig försäkring på en såpass dyr pjäs ;)

Har en kompis som brände en sådan klyvsåg.. kanske skulle rekommendera en sådan säkring till honom också då
 
Japp, enda kruxet är att skyddet faktiskt löser lite väl snabbt ibland. Nu är det väl en 1800 W's motor om jag inte minns fel och 230 * 8 A ger 1840 W, men den tål bevisligen en del överlast så man hade _nog_ kunnat ligga lite över men men...

Sen vet jag inte hur snabbt sådana här små autosäkringar löser, står ju liksom inget data på den :(

Jag hade nämligen en del problem igår kväll när jag skulle klyva 60 mm's alm, där blev en del stopp där *mutter* Å andra sidan så håller sågen så det är nog lite dumt att köra utan. Med säkringen så får man nu minska matningen och vara mer noggrann med att man aldrig klämmer klingan det minsta, något säger mig att en del byggare inte kommer att uppskatta det.

Skall köra en del ek under dan och är lite nyfis på hur den klarar det nu, återkommer om det...

<edit>Hmm, enligt Elfa så enligt nedan...
1,35×In 2×In 4×In 6×In
Märkström In max min – max min – max min – max
3–15 A 1 h 2,2–15 s 0,55–1,8 s 0,27–0,7 s

Det borde inte vara några problem för den skall inte gå på dubbla strömmen mer än nån sekund.

/Kent
 
Tack så jättemycket för tipset!
Har en Bosch GTS 10 som jag ska försöka uppgradera med denna finess. Är inte riktigt helt säker på hur du menar så får väl be nån elkunnig kolega om hjälp, eller finns det något kopplingsschema på hur det ska kopplas?

/elof
 
Hejsan kent jo överlast skyddet har ju den funktionen, var det inte därför du satte dit det. :-X
Jag brukar slå på bandsågen om det är tjockt eller "vresigt" virke med 3-4 tänder per Ätumm och ett lite bredare blad så är det inte mycket som stoppar. även en mindre bansåg torde gå att använda jag klöv så sent som förra månaden 3" europeisk ek på min luna med 300 hjul och 1 hästars motor.
 
  • Gilla
projekt für alle
  • Laddar…
Snickarfrasse>Jo i och för sig men jag får väl ta fram motorsågen med timmerjiggen lite oftare om jag behöver klyva grovt nu *S* Bandsågen är bra men jag tycker det går rätt segt vid grövre ämnen å andra sidan är mina klingor till bandsågen betydligt mer fintandade än dina, gissar jag rätt om jag tror att du har en Luna BS-320? Suverän bandsåg isåfall!

Själv har jag en Proofy BS320 men med lite väl svag motor, tror den är på 550 W dvs knappt en hkr, annars håller jag med, även små bandsågar är suveräna, jag har haft gjutjärnsågar från både Waco och Jonsered med 700 hjul men det är ena as till att ta plats och flytta, och ofta sågar de inte bättre än en mindre heller enligt min erfarenhet.

Elof>Nope, inget schema men om jag säger att det är en brun eller svart tråd i nätsladden och på den skall automatsäkringen kopplas in på, dvs man klipper av sladden och sätter på två flatstiftskontakter och sätter dessa på automatsäkringen. Automatsäkringen får inte lödas fast!!!!!

/Kent


 
Finns det ett artikelnummer på säkringen ?
 
Misstänker det är denna ifrån Elfa... 33-250-73
Ser likadan ut och med samma märkström, men annars är det bara att ringa Småmaskinsservice, är ju lite upp till var och en.

/Kent
 
Hejsan Kent jo visst har jag en Luna BS 320 Lagom såg. Kör trefasvarianten har bytt motor dock tog en en hästare då. Jag skulle dock behöva göra nytt underede till den helst med lite förvaring under och någon form låsbara hjul.
 
Frasse>Den sågen är mer än bra, får se om jag får ork o lust att byta motorn på min nån gång. Hade inte klagat på lite mer ork milt sagt, 1500 W är rätt lagom för det tuggar sig igenom det mesta utan att sega. Vad köper du de klingorna? Håkanssons eller? Har inte sett så grovtandade som passar till så här små sågar nånstans.

/Kent
 
Hej jo lite lagom kräm är alltid bäst. Klingorna/bladen köper jag här i Lidköping på gf slipservice han gör dem i de längder man vill ha och har flera tandningar att välja bland. Mina 2500 (har jag för mig att de är) brukar kosta runt 90 kr vet inte om det är billigt eller dyrt. Men de håller bra och jag är nöjd så jag ha inte haft anledning att prova annat.
 
Du skall inte klaga på priset *ler*, du får mer än gärna ge mig hans nummer för jag är lite sugen på den tandningen. Han är billig ja!

/Kent

 
Så nu var elfas automatsäkring installerad på min bosch GTS10, det gick riktigt smidigt, tack för tipset!

Då kom jag att tänka på en gammal idée som aldrig blivit av...att tillverka en egen klyvkniv så man "slipper" klingskyddet och kan spåra och göra falsar enklare.
Någon som vet var man kan vända sig för att få en sån tillskuren??
 
Tja, jag har låtit vinkelslipen jobba lite på mina klyvknivar , jag vägrar nämligen använda de skydden som sitter direkt på klyvkniven vilket inte kanske är så smart egentligen men jag föredrar att se vad jag gör. Ingen rekomendation, bara en förklaring.

Kolla lite vad en ny klyvkniv kostar och sätt sen vinkeln i den befintliga om priset är vettigt. Att beställa en specialtillverkad lär inte bli billigare gissar jag.

/Kent
 
elof skrev:
Så nu var elfas automatsäkring installerad på min bosch GTS10, det gick riktigt smidigt, tack för tipset!
Hurpass krångligt var det.??
Har du lust att förklara mer i detalj hur du gjorde, jag blir ju lite sugen nu när jag läst den här tråden.. Har inte haft några problem med min GTS10 ännu men vill INTE ha problem heller. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.