Köpte min GTS10 i december så jag väntar spänt på ditt svar woodrat.

När jag handlade min GTS10 för drygt ett år sedan så var en Boschsäljare på plats, han rekommenderade att ett överlastskydd monterades, så någon form av problem verkar ju vara halvkänt.
När han sen förstod att jag skulle använda sågen hemma med mig som huvudsaklig användare så lät de inte lika viktigt enligt han, och då antar jag att han syftade på att man är rädd om sin egen maskin osv.. inget som arbetsledaren kört ut till ett bygge och X antal anställda använder..

GTS10 och GKS65CE (cirkel) har båda motorer på 1800W, men är det någon som har problem med att bränna motorn i cirkelsågen? Eller är det en annan (mindre passande?) motortyp som sitter i bordssågen?

Om jag vill försöka göra anspråk på garantin så måste sågen iväg via en verkstad till Danmark för bedömning.
Utsikterna för att få en reparation som täcks av garantin anses som små (efter samtal med Bosch garantavdelning , Sverige). Kostnaden för denna bedömningen hamnar runt ca. 500 kr om det nu inte mitt ärende täcks av garantin.

Rotor kostar 1165 ink moms , statorn kostar 620 ink moms. = 1785 kr.

Inlämnat till verkstad för reparation totalt ca. 2500 kr om både rotor och stator behöver bytas.

Överväger mina alternativ, återkommer!

PS Tycker fortfarande det är urdåligt att en blå bosch skall vara såpass känslig. Verkstaden sade att detta fel är vanligt
och därför kunde jag få ett ganska precist pris.

Hörde mig för i snickarkretsar när jag skulle köpa klyvsåg, och vist är det ett problem med sågen från Bosch. Snickarna hinner normalt sätt köra sönder sin under garantiperioden och får således en ny eller lagad. Jag valde Makita 2704. Det är en bra såg helt klart! Hade dock Bosch släppt sin efterföljaren till problemsågen hade jag valt den pga sina snabbfinesser med klyvkniven mm.

Men man kan inte vänta på allt gott som kommer i framtiden. Skönt att man fortfarande har tjock-TV! :)

Lagavulin

GTS10 efterföljare? :)

Hejsan! Har varit i kontakt med er garantiavdelning för att höra vilka alternativ som finns till åtgärd av min havererade bordscirkelsåg (Blå Bosch GTS 10 ) . Jag fick besked att troligtvis så kommer ej ärendet att anses falla under garanti pga felets art. Vad är då felet ? Min motor har havererat efter ca. 4 timmars användande. Den luktade bränt och varvtalet sjönk, därefter vågade jag inte fortsätta använda sågen. Jag har varit inne på ett antal forum på internet bl a http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18941-hjaelp-min-bordssag-gick.html . Jag förstår inte att ni levererar produkter som är så undermåliga eller felaktigt dimensionerade så att det är så enkelt att få till ett haveri. Ni borde åtminstonde ha ett överlastskydd om konsekvensen blir reparation för x antal tusen kronor.
Hur hanterar ni hantverkare som använder sin maskin för professionelt bruk? Tar ni ifrån dom sin maskin för att skicka den till Danmark för inspektion? Hantverkaren kommer således att vara utan sin maskin ett antal dagar? Köpte en blå bosch för att jag skulle få kvalité. Jag vill ha min maskin reparerad utan kostnad. MVH/xxxxx

kolla in sågen bosch lanserade i USA under vintern! Har inte länken men tror att den går att hitta på www.youtube.com

Lagavulin

Hej jag har också en GTS10 och blir ju förstås orolig.
Vad menar "snickarboden" med att man sågar fel ?
Är det att om man inte trycker på med virket så klarar sig sågen, dvs man måste vara väldigt försiktig med alla typer av sågar ? Har jag förstått rätt ?
Eller rättare sagt, hur ska man såga för att sågen inte ska gå sönder ?

Kör hårt så den hela tiden går sönder före garantitiden går ut. Till slut måste dom ge dig uppföljaren. Glad att jag valde Makita och slipper vara orolig.

Lagavulin

Tyvärr förnyas ju inte garantin varje gång man kvaddar produkten ;(

Alla bordsågar är känsliga för om man t ex klyver i 45 grader, t ex sågar fram trekantsläkt. Är oerhört lätt att bränna sågen då.
Samma effekt kan man få med lite skeva ämnen som man pressar mot anhållet, sågklingan måste få arbeta helt fritt utan sidobelastningar. Minskar varvtalet gör man fel, den skall jobba med max varvtal hela tiden.
Dåliga klingor kan också bidraga till problem.

Sågar med induktionsmotorer klarar sig oftast men kolborstmotorerna verkar brinna snabbare än kvickt så överlastskydd är ett absolut måste. Dw har satt det på sin nya DW 744 och det är skrämmande om Bosch anser att det inte behövs.

Inom parantes så har jag fått min DW744 att ryka en gång, kantade alm på 70 mms tjocklek och 744'an gick lite varmt då. Efter det så åkte överlastskyddet på och sen dess stänger den helt enkelt av sig innan nåt händer.

/Kent

Finns det universalöverlastskydd som man sätter på kraftkabeln eller hur funkar det?

Lagavulin

snickarboden skrev:
Alla bordsågar är känsliga för om man t ex klyver i 45 grader, tex sågar fram trekantsläkt.
Håller helt med om detta. Speciellt illa blir det om man råkar vara så dum att man vinklar klingan mot anhållet (det går att göra om man har ett skjutbart anhåll a la 744) så att tekantsbiten vill kila mallan klinga och anhåll. Har man dessutom tagit bort klyvkniven för att kunna luta klingan riktigt nära anhållet så kan den lilla trekantiga biten skjutas iväg mot dig och gå igenom enkelgips och vidare 5cm in i väggen, även om du bara sågar mdf. Fråga in hur jag vet, det är preskiberat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.