58 876 läst · 207 svar
59k läst
207 svar
Cyklon bygge (Bill Penz)
Här finns ett excel blad som man kan mata in värden för att få till en cyklon i CV06 storlek. Nu minns jag inte vilka värden jag använde och jag kan inte koll här på jobbet men det var inte så komplicerat. Du får en icke skalenlig ritning med riktiga mått. Jag tog den till en plåtslagare som grovskar delarna, gick på 120kr. Jag börjat klippa detaljerna men sen tog viktigar saker över så den är inte klar ännu.RealElwood skrev:
Det är verkligen inte lätt att hitta en impeller eller hel fläkt motsvarande samma prestanda som clear vue för en vettig peng.
Har kollat med mej veterligen alla svenska och en del utländska tillverkare vist jag har hittat men det blir INTE billigare än att köpa impellern från clear vue och en frekvensomriktare. Clearvue impeler+frekvensomriktare= 7000kr
Problemet är att clear vues impeller kombinerat med fläkthuset ger ett väldigt bra Max undertryck för att vara en lågtrycksfläkt pris prestanda går inte att hitta billigare
gwyrlim vist du kan säkert montera din AF-22 till bills 18" men af-22 genererar
max statiskt undertryck på 2510 pa. Felders ”Renluftsaggregat” RL 300som är deras största genererar max statiskt undertryck på 3400 pa.
Clear vues 15" med bills fläkthus genererar max statiskt undertryck 3411pa
så deras fläkt är väldigt bra dom har även en 16"
En sådan liten impeller som är en material hanterande dessutom med en motor på 4 kw med max statiskt undertryck på3411 pa är väldigt väldigt svårslaget till samma pris.
Sista problemet är att insuget på fläkthuset skall vara 9" 286 mm och dom flesta ligger på antingen 200mm eller 250 mm och vist det går att bygga övergång
men då kan fläkttillverkare helt plötsligt inte garantera prestandan på fläkten blir den samma
Så summa sumarum det är inte så lätt att hitta en fläkt som har samma prestanda
under 8500 kr som nog är det billigaste jag hittat
Mvh PÄr H
Har kollat med mej veterligen alla svenska och en del utländska tillverkare vist jag har hittat men det blir INTE billigare än att köpa impellern från clear vue och en frekvensomriktare. Clearvue impeler+frekvensomriktare= 7000kr
Problemet är att clear vues impeller kombinerat med fläkthuset ger ett väldigt bra Max undertryck för att vara en lågtrycksfläkt pris prestanda går inte att hitta billigare
gwyrlim vist du kan säkert montera din AF-22 till bills 18" men af-22 genererar
max statiskt undertryck på 2510 pa. Felders ”Renluftsaggregat” RL 300som är deras största genererar max statiskt undertryck på 3400 pa.
Clear vues 15" med bills fläkthus genererar max statiskt undertryck 3411pa
så deras fläkt är väldigt bra dom har även en 16"
En sådan liten impeller som är en material hanterande dessutom med en motor på 4 kw med max statiskt undertryck på3411 pa är väldigt väldigt svårslaget till samma pris.
Sista problemet är att insuget på fläkthuset skall vara 9" 286 mm och dom flesta ligger på antingen 200mm eller 250 mm och vist det går att bygga övergång
men då kan fläkttillverkare helt plötsligt inte garantera prestandan på fläkten blir den samma
Så summa sumarum det är inte så lätt att hitta en fläkt som har samma prestanda
under 8500 kr som nog är det billigaste jag hittat
Mvh PÄr H
Har ju varit uppe tidigare oxo... Hur viktig är egentligen impellern? Visst, Bill hävdar att han hittat en perfekt men oxo att han testade en dröse andra. Alla var inte piss så som jag förstod det. För 8500 spänn kan du ju köpa en schyst begagnad märkes-sug och bara plocka impeller/motor från.
Som jag skrev innan jag har sonderat marknaden det finns inte.
Vist begagnade kan man hitta men vad har den för fläktkurva?
Själva impellern i sig är viktigare än ni tror jag vet jag har varit i kontakt med en av värdens största tillverkare av fläktar /spånsugar osv CORAL dom kunde fixa en fläkt till mig men inte en material transporterade med den prestandan som är direktdriven på endast 4 kv. Den skulle kosta 14000 +moms med motor
vilken märkessug tänker du på då phl
OM DET NU ÄR NÅGON SOM HAR ETT RIKTIGT FÖRSLAG SÅ ÄR JAG INTRESERAD
Mvh PÄr H
Vist begagnade kan man hitta men vad har den för fläktkurva?
Själva impellern i sig är viktigare än ni tror jag vet jag har varit i kontakt med en av värdens största tillverkare av fläktar /spånsugar osv CORAL dom kunde fixa en fläkt till mig men inte en material transporterade med den prestandan som är direktdriven på endast 4 kv. Den skulle kosta 14000 +moms med motor
vilken märkessug tänker du på då phl
OM DET NU ÄR NÅGON SOM HAR ETT RIKTIGT FÖRSLAG SÅ ÄR JAG INTRESERAD
Mvh PÄr H
Redigerat:
Måste slänga in en undran igen, ni nämner att fläkten skall vara "material transp." ?
Om jag förstått skisserna rätt skall fläkten sitta efter cyklonen och kommer då bara utsättas för damm och inte spån, kräver inte en så stabil fläkt som om spånet skall passera fläkthjulet.
Ventur gör en hel del fläktar i alla möjliga storlekar, men dom kostar en slant nya.
Om jag förstått skisserna rätt skall fläkten sitta efter cyklonen och kommer då bara utsättas för damm och inte spån, kräver inte en så stabil fläkt som om spånet skall passera fläkthjulet.
Ventur gör en hel del fläktar i alla möjliga storlekar, men dom kostar en slant nya.
Om behållaren under cyklonen skulle bli full någon gång så åker alltihop rakt igenom cyklonen, in i fläkten och vidare... Om man då inte har en fläkt avsedd för materialtransport så åker man kanske på att köpa en ny.
Hej!
Jag kom just in på tråden.
Jag har oxo sett den där cyklonen och funderat på o bygga en..
Jag såg på en sida nån som byggt en egen "impeller" i trä!! funkade tydligen bra..
Jag hittar inte länken men väl en annan
http://web.ripnet.com/~scater/Cyclone.htm
men det är väl typ det som visas på billpentz
Jag kom just in på tråden.
Jag har oxo sett den där cyklonen och funderat på o bygga en..
Jag såg på en sida nån som byggt en egen "impeller" i trä!! funkade tydligen bra..
Jag hittar inte länken men väl en annan
http://web.ripnet.com/~scater/Cyclone.htm
men det är väl typ det som visas på billpentz
Redigerat:
Denna ser ju otroligt enkel ut: http://store.oneida-air.com/dust-deputy.aspx
Jag har en Festool CT22 idag men känner att jag behöver mer bite till bland annat bordsågen. denna verka vara vad jag behöver!
Edit: såg nu att det även finns i UK
http://www.oneida-air.co.uk/
Jag har en Festool CT22 idag men känner att jag behöver mer bite till bland annat bordsågen. denna verka vara vad jag behöver!
Edit: såg nu att det även finns i UK
http://www.oneida-air.co.uk/
Redigerat:
För ungefär två år sedan funderade jag själv på att bygga B Pentz större cyklon. Idén var att bygga i mdf/ply och lexan. Detta eftersom jag har en cnc-fräs modell stor för träbearbetning (fungerar även med plast /alu) och det skulle vara effektivt att ta fram i stort sett alla komponenter i cnc'n. De cylindriska delarna skulle då vara i Lexan som spärras utvändigt med hjälp av spärringar i ply.
Det hela föll på att jag bedömde det vara ett alldeles för stort arbete att CADda det hela för att bygga en enskild cyklon. CAM-biten och själva körningarna är inget problem, men det är en hel del arbete att få fram något som går att omsätta i verktygsbanor.
Om någon skulle vara intresserad av att stå för det arbetet så är jag definitivt intresserad av att delta i ett 'gruppköp/-bygge' och kan som sagt räkna på produktion av de flesta ingående komponenterna.
Det hela föll på att jag bedömde det vara ett alldeles för stort arbete att CADda det hela för att bygga en enskild cyklon. CAM-biten och själva körningarna är inget problem, men det är en hel del arbete att få fram något som går att omsätta i verktygsbanor.
Om någon skulle vara intresserad av att stå för det arbetet så är jag definitivt intresserad av att delta i ett 'gruppköp/-bygge' och kan som sagt räkna på produktion av de flesta ingående komponenterna.
Hej Masses du skriver "min" cylone är det en egen beräknad version eller den som finns att hämta på bills hemmsida.
Jag har försökt att fråga några mek verkstäder vad det skulle kosta att ta fram 5 st
18" cyclone men det faller på att dom inte har en cad ritning .
Allt annat har jag klart för mig.
Masses om du vill ha mera drag i din ct22 till bordssågen så montera en grövre slang 50 mm men det kanske du redan har.
Mvh Pär H
Jag har försökt att fråga några mek verkstäder vad det skulle kosta att ta fram 5 st
18" cyclone men det faller på att dom inte har en cad ritning .
Allt annat har jag klart för mig.
Masses om du vill ha mera drag i din ct22 till bordssågen så montera en grövre slang 50 mm men det kanske du redan har.
Mvh Pär H
Har en cad-fil (vanlig Autocad) baserad på Bills nuffror för en 3hp-fläkt. Den är lite claddig =) och mest gjord för mig själv som underlag för att klippa och klistra ihop den själv men om ngn är intresserad så kan jag slänga upp den.
Visst, lägg gärna upp. Om du inte hade tänkt patentsöka kan det väl hur som helst inte skada. Jag tittar gärna.
Hur som helst, för att kommentera vidare på mitt tidigare inlägg så bröt jag som sagt efter att ha börjat sätta mig in i ritningarna Pentz lagt upp. Det fungerade helt enkelt inte för mig. Jag har en cnc som visserligen inte på något sätt är en värsting, men den har trots allt en step resolution på cirka 0.01mm i motorerna. Om jag har korrekta ritningar går det att designa en cyklon som är relativt enkel att producera och sätta ihop från frästa delar.
Pentz cyklon är inte konstruerad från en sådan utgångspunkt. Där är pudelns kärna. Jag förstår absolut varför han konstruerat som han gjort, givet hans förutsättningar. Om man kommer in i det från cnc-sidan blir det ändå lite lätt parodiskt. Han har helt klart gedigen teoretisk backning på cyklonen, på den punkten tvekar jag inte alls. Men utförandet är minst sagt kletigt, garagebygge -- förståeligt men icke desto mindre besvärligt. Det är lite som man kan föreställa sig en astronom från den vetenskapens begynnelse. De grabbarna var ena jäklar på att utforska optiken som teori -- Ibn al-Haytham var ungefär samtida med Harald Blåtand men förstod verkligen hur linser fungerar, osv -- spelade ingen roll, bygga bra teleskop kunde de inte. Finns drag av det där hos Pentz, teorin är (säkert) enastående, praktiken är bristande.
Jag är ingen ingenjör, så jag ska nog inte säga för mycket, men när jag tittade på det för ett par år sedan kändes det som att det som erbjöds publikt var fel (för mig) helt enkelt. Om jag minns rätt så passar han skärningspunkten mellan inloppscylindern och huvudcylindern genom att stega ned och använda passämnen för slutfogen. Perfekt för ett garagebygge, går fetbort om man har möjlighet att passa direkt i komponenttillverkningen. Luftrampen kan passas mot fräst spår på huvudcylinderns insida, när man fräser den komponenten, och så vidare. Varför hålla på?
Problemet är att det inte bara handlar om vissa justeringar, hela konstruktionen kändes fel (för mig). Återigen, jag förstår absolut varför han konstruerat som han gjort, och bygger man med de förutsättningarna är det en riktigt bra konstruktion. Har man tillgång till numeriska verktyg bygger man inte som han gjort. Man håller inte på med stegningar och passämnen, man sätter sig ned och angriper Steinmetz ekvationer för cylindrars skärpunkter (här är jag ute på djupt vatten, men det är vad jag minns) och sätter konstruktionen från det, osv.
--^*^--
Ok, det där blev en väldig klagosång. Det var inte riktigt meningen. Jag har lärt mig en hel del genom att läsa hans material. Det finns dock som sagt en del praktiska brister om man vill använda modern teknik för att bygga sådana konstruktioner, åtminstone förstod jag det så när jag läste in mig på hans och andras rön.
Betrakta ovanstående som en rekordlång reservation; det ideala vore om någon som är kompetent nog kunde ta hans teori och omsätta det i en produktionsvänligare praktik, dessutom publik. Det skulle kunna bli så otroligt bra.
Nu är det knappast realistiskt, så vi är hänvisade till att arbeta med vad som finns. Det kan aldrig bli så bra som det skulle kunna vara, men nu handlar det ju hur som helst inte om ett botemedel för all världens krämpor. Nog tusan ska det gå att bygga en partikelseparator på ett någorlunda vettigt och modernt sätt.
Hur som helst, för att kommentera vidare på mitt tidigare inlägg så bröt jag som sagt efter att ha börjat sätta mig in i ritningarna Pentz lagt upp. Det fungerade helt enkelt inte för mig. Jag har en cnc som visserligen inte på något sätt är en värsting, men den har trots allt en step resolution på cirka 0.01mm i motorerna. Om jag har korrekta ritningar går det att designa en cyklon som är relativt enkel att producera och sätta ihop från frästa delar.
Pentz cyklon är inte konstruerad från en sådan utgångspunkt. Där är pudelns kärna. Jag förstår absolut varför han konstruerat som han gjort, givet hans förutsättningar. Om man kommer in i det från cnc-sidan blir det ändå lite lätt parodiskt. Han har helt klart gedigen teoretisk backning på cyklonen, på den punkten tvekar jag inte alls. Men utförandet är minst sagt kletigt, garagebygge -- förståeligt men icke desto mindre besvärligt. Det är lite som man kan föreställa sig en astronom från den vetenskapens begynnelse. De grabbarna var ena jäklar på att utforska optiken som teori -- Ibn al-Haytham var ungefär samtida med Harald Blåtand men förstod verkligen hur linser fungerar, osv -- spelade ingen roll, bygga bra teleskop kunde de inte. Finns drag av det där hos Pentz, teorin är (säkert) enastående, praktiken är bristande.
Jag är ingen ingenjör, så jag ska nog inte säga för mycket, men när jag tittade på det för ett par år sedan kändes det som att det som erbjöds publikt var fel (för mig) helt enkelt. Om jag minns rätt så passar han skärningspunkten mellan inloppscylindern och huvudcylindern genom att stega ned och använda passämnen för slutfogen. Perfekt för ett garagebygge, går fetbort om man har möjlighet att passa direkt i komponenttillverkningen. Luftrampen kan passas mot fräst spår på huvudcylinderns insida, när man fräser den komponenten, och så vidare. Varför hålla på?
Problemet är att det inte bara handlar om vissa justeringar, hela konstruktionen kändes fel (för mig). Återigen, jag förstår absolut varför han konstruerat som han gjort, och bygger man med de förutsättningarna är det en riktigt bra konstruktion. Har man tillgång till numeriska verktyg bygger man inte som han gjort. Man håller inte på med stegningar och passämnen, man sätter sig ned och angriper Steinmetz ekvationer för cylindrars skärpunkter (här är jag ute på djupt vatten, men det är vad jag minns) och sätter konstruktionen från det, osv.
--^*^--
Ok, det där blev en väldig klagosång. Det var inte riktigt meningen. Jag har lärt mig en hel del genom att läsa hans material. Det finns dock som sagt en del praktiska brister om man vill använda modern teknik för att bygga sådana konstruktioner, åtminstone förstod jag det så när jag läste in mig på hans och andras rön.
Betrakta ovanstående som en rekordlång reservation; det ideala vore om någon som är kompetent nog kunde ta hans teori och omsätta det i en produktionsvänligare praktik, dessutom publik. Det skulle kunna bli så otroligt bra.
Nu är det knappast realistiskt, så vi är hänvisade till att arbeta med vad som finns. Det kan aldrig bli så bra som det skulle kunna vara, men nu handlar det ju hur som helst inte om ett botemedel för all världens krämpor. Nog tusan ska det gå att bygga en partikelseparator på ett någorlunda vettigt och modernt sätt.
Hej (igen) Pär! nej det är ingen beräknad cyclone i nuläget. Jag ritar upp delarna sen är det en baggis att ändra dimensionerna efteråt. Jag ska väl ärligt erkänna att jag iofs printat ut en del artiklar från Bills hemsida men inte riktigt satt mig in i detaljerna. Jag är mer ute efter helheten och inte detaljerna, och göra egna justeringar istället.pär h skrev:Hej Masses du skriver "min" cylone är det en egen beräknad version eller den som finns att hämta på bills hemmsida.
Jag har försökt att fråga några mek verkstäder vad det skulle kosta att ta fram 5 st
18" cyclone men det faller på att dom inte har en cad ritning .
Allt annat har jag klart för mig.
Masses om du vill ha mera drag i din ct22 till bordssågen så montera en grövre slang 50 mm men det kanske du redan har.
Mvh Pär H
Jag tycker det skulle vara intressant med ett Byggahus.se projekt där vi gemensamt kommer fram till en modell som verkar vettig och förhoppningsvis tillverkar oxå. Jag har väldigt goda kontakter på en mekanisk verkstad jag alltid använder mig av i yrkeslivet så tillverkningen ser jag inte som några problem.
Mvh
Matthias
Jag har noll koll på cycloner, och inte ens någon vettig aning om var man börjar förutom bills sida - men detta tycker jag är ett riktigt bra förslag, och väldigt spännande!Masses skrev:Jag tycker det skulle vara intressant med ett Byggahus.se projekt där vi gemensamt kommer fram till en modell som verkar vettig och förhoppningsvis tillverkar oxå. Jag har väldigt goda kontakter på en mekanisk verkstad jag alltid använder mig av i yrkeslivet så tillverkningen ser jag inte som några problem.
Mvh
Matthias