Ni som har (pär h och svettove mfl) kan ni inte skicka till mig eller lägga upp här det ni har? Jag kollar på det, gör om till 3D modell, gör ritningar, lägger upp det här så kan folk kommentera och tycka till.
 
Hej Masses ritning som jag skulle vilja ha konverterad till cad eller cam eller vad det heter skall skickas till mek verkstäder så dom kan skära ut den i cnc. Dom vill ha ritning digitalt för då kan dom tydligen lättare lämna ett ca pris.

Ritningen är bills det man vill ändra på är att om den görs av någon som har tex vals är att man struntar i alla överlappningar och svetsar den med stum skarvar .Det betyder att den görs i 1-2 mm plåt allt rostfri.

Hej Henrik O du får ursäkta men jag förstår inte vad du menar med stegningar och passämnen .

Mvh Pär H

Att ändra på konstruktionen är ej att rekomendera om man söker så bra separation som möjligt
 
pär h skrev:
Hej Henrik O du får ursäkta men jag förstår inte vad du menar med stegningar och passämnen .
Hej Pär,

Om man bygger som Bill P gjort, dvs hemma med enkla verktyg och nästan allt gjort för hand, så är det svårt att få någon vidare precision på de ytor som skall passa mot varandra och sammanfogas. Om du t.ex har en stor cylinder A som skall utgöra inloppsrör till en ännu större cylinder B så är det väldigt svårt att få till den fogen, och det blir ännu svårare om A och B är ganska rejäla ämnen som är krångliga att hantera. Då kan man stega konstruktionen så att man utför A och B ganska grovt och sedan bygger ett steg, AB. I stället för att passa A<->B så passar man alltså A<->AB<->B.

AB kan vara ett litet ämne som är lätt att arbeta med, och gör man fel är det enkelt och billigt att göra om.

Ungefär så. Jag är som sagt inte ingenjör och kanske använder fel termer, och jag minns inte riktigt hur Bill P konstruerat i detalj, men det är vanligt att man gör på det sättet om det är svårt med precisionen.

Saken är dock den att om man får delarna frästa i cnc eller med vattenjet osv så blir precisionen så pass bra att man ofta kan passa A direkt mot B. Det ställer mycket högre krav på originalritningen (vilket gjorde att jag lade ned, hade inte tid/ork), men det är materialsnålare och snabbar upp byggfasen.

Att ändra på konstruktionen är ej att rekomendera om man söker så bra separation som möjligt
Absolut, man ska nog inte börja peta i funktionskonstruktionen, där vet Bill P bäst (eller åtminstone bättre :) ).

Det jag menade var att man inte tvunget måste följa hans anvisningar så länge man är trogen mot funktionen, i det här fallet innanmätet. Det är ju inuti cyklonen arbetet sker, hur det ser ut på utsidan spelar ingen roll.

När jag funderade i de här banorna ville jag kunna få fram delarna i min cnc, och jag ville ha så lite metall som möjligt, eftersom jag inte har så bra utrustning för metallbearbetning. Alltså, ett likadant innanmäte, men konstruktionen i mdf/ply och t.ex lexan.

Metall eller träbaserat / lexan är väl en smaksak och mycket beroende på vad man har för förutsättningar, men om jag inte minns fel bygger väl Clearvue sina Pentz-inspirerade cykloner just så?
 
Hej Henrk O

Jag tror du minns helt fel eller som man säger du läste nog ritningen/byggbeskrivning som fan läser bibeln.

När jag tittar på ritningen så läser jag att det finns tre linjer Cut lines =klipplinje
Fold lines=vik linje Sold lines= sammansvetsa/löda/ linje Och alla linjer är måtsatta. Jag hittar som du skriver inga lösa delar (AB) för att foga ihop tex inloppsrör (som är rektangulärt) med övre cylindern.

Hela konstruktionen är tänkt att lödas ihop där av Sold lines som är en överlappning



Jag har bara läst på bills sidor och inte provat (ännu)att bygga så nogare än så har jag inte studerat ritningen.
Det är möjligt att om man detalj studerar med andra ord konverterar om till metrisk
så kanske vissa mått blir fel på någon mm eller tiondel

Jag förstår inte varför man inte kan använda Bills ritning för att konvertera till Cad
om jag förstår rät så är Cad=digital ritning.
Kan någon förklara för mej annars.

Bills konstruktion (ritning) är väldigt produktionsvänlig tror inte att det går att göra så mycket bätre. Även om man skulle serietillverka den så är det ändå mycket hand arbeta eftersom det så få som skulle tillverkas så det skulle inte vara lönsamt att robot tillverka dom.
Utan alla 6 st delar cnc skärs valsas/viks svetsas för hand ej fläkten inräknat.

Vad menar du med Steinmetz ekvationer för cylindrars skärpunkter. Inloppet sitter där det skall sitta med alla exakta måttangivelser.

Man kan inte fräsa ett spår på insidan av yttre/huvud cylindern som luftrampen skall sitta i det går inte att sammanfoga så. Luftrampen sitter fast i den inre cylindern/utloppscylindern som bildar en enhet som man bara trär ner i yttre cylindern. Sen trär man dit inlopps"röret"(rektangulära)fogar mot ytercylindern/huvudcylindern. Luftrampen behöver inte sitta fast i ytercylindern /huvudcylindern. Kan knappast bli enklare.

Du har helt rätt bara man följer funktionen.

Clear vue använder PETG plast inte lexan för det är väl inte samma sak

Hoppas du inte tog det som svidande kritik det är inte meningen

Mvh Pär H
 
Jag har börjat(förra sommaren), med att bygga en typ mini CV06 i plåt och det finns inga lösa "passbitar" mellan några andra bitar. Bills excel ark finns i metrisk version så man behöver inte konvertera något, bara mata in rätt siffror.

På min mini CV 06 från Clear Vue sitter rampen på insidan huvudcylinder, inte på utloppsröret. Ska dubbelkolla när jag kommer hem men jag är 99% säker på det.
 
Redigerat:
Jag kan mycket väl minnas helt fel. Ska försöka få tid över att titta på det igen.
 
Kom på att jag har en bild på den. Man kan se att rampen sitter i huvudcylindern, zoom uppe till höger. Nu är det ju möjligt att dom ändrat konstruktionen sedan jag köpte den.
 
Lägger upp en pdf här som är baserad på Bill´s excelark och gjort för en fläkt på 3hk. Det enda jag inte fick till var hans "Arc Check Measure" vilket diffar ngn halvannan mm på min skiss.
 
Och så här ser svettoves ritning ut i en simulering av verktygsbanor i Vectric VCP.

213005278931_EB7DA2A573F7C537CBDDDE56D1E94E7A.jpg

Maskintid vid x/y 30 (mm/sek) z 10 och jog 250: tretton minuter fyrtiofem sekunder.
 
Ni har helt rätt jag mindes fel luft rampen sitter i huvudcylindern.
Jag skrev sent i går och hade en inre bild av ett utloppsrör med luftpumpen fastsatt
som skulle träs i huvudcylindern.
Så jag letade upp bilden och tji fick jag bilden föreställer cyklonen med rampen fastsatt och utloppscylinder på väg att träs dit

Mvh Pär H
 
Hej jag måste vara dum i huvudet men jag får inte fram metrisk version på bils excel ark jag vet inte hur man gör .Skall nämligen börja med att bygga en liten för dammsugaren har fått till det med tum mått men metrisk fixar jag inte.
Tycker att jag läst så mycket jag kan men det här med datorer och program är inte min starka sida.
Kan någon hjälpa mig och berätta hur man trollar fram metriska siffror

Mvh Pär H
 
Med risk för att jag missförstått ditt problem men den metriska versionen är bara en annan tab i excelfilen. Tryck på fliken som heter "Metric". Du måste ha rätt version av excelfilen, CycloneSpreadsheetAC080120.xls. Jag tror att tidigare var det 2 separata excelfiler.
 
Redigerat:
Detta forum är fantastiskt ibland får man verkligen snabba svar.

gwyrlim jag har rät CycloneSpreadsheetAC080120.xls
Men jag förstår inte vad du menar med tab.Jag hittar ingen flik som heter metric
kanske dags att införskaffa glasögon.

Mvh Pär H
 
Jag antar att han menar det som kallas för blad i excel. Längst ner brukar det stå små flikar med "Blad 1,Blad 2,Blad 3". prova klicka där.
 
Hittar inga blad 1, 2, 3 ,osv finns iga flikar längst ner det är rullmeny
Rättare sagt jag kan inte excel eller jag kan inget om datorer
Jag blir verkligen tokig när jag inte förstår

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.