En anledning som god som ngn att investera i en sådan alltså ;-)

Tror du får hålla på och gnida bra länge med en Drummel för att få ner diametern en halv millimeter. Kan du inte bara sätta någon trissa på pelarborren?

Skulle gå gissar jag. Har du förslag på lämplig trissa?

Då skulle jag vilja börja med att tacka Daniel N som lånade ut sin slipmaskin till mig idag. Den var perfekt för ändamålet! Tuuuusen tack! Det blir lätt till att investera i en sådan när tillfälle ges.

OT: Har provkört nu för första gången och se på fan, den funkar! Locket på uppsamlaren, dvs tunnan, läcker luft men det går ju att lösa. Ska ta ut dammsugarpåsen och suga upp en stor hög med MDF spån, lite tyngre grejer som tejp och pappersbitar mm för att se hur mkt som hamnar i respektive.

I´ll be back! :-D

• Premiär_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här har vi då gäster inför kvällens premiär:
1. MDF spån (fint); bits samt några slippapper
2. Cyklon med tillhörande uppsamlare
3. Festool CT26

Påsen togs ut ur dammsugaren, filterna kollades och jag torkade rent med en våt trasa. *BLING**BLING*

Dags att köra igång!

• Premiär_2.jpg
    Skapa konto
  • Premiär_3.png
    Skapa konto
  • Premiär_4.jpg
    Skapa konto
Masses skrev:
Då skulle jag vilja börja med att tacka Daniel N som lånade ut sin slipmaskin till mig idag. Den var perfekt för ändamålet! Tuuuusen tack! Det blir lätt till att investera i en sådan när tillfälle ges.

OT: Har provkört nu för första gången och se på fan, den funkar! Locket på uppsamlaren, dvs tunnan, läcker luft men det går ju att lösa. Ska ta ut dammsugarpåsen och suga upp en stor hög med MDF spån, lite tyngre grejer som tejp och pappersbitar mm för att se hur mkt som hamnar i respektive.

I´ll be back! :-D
Kul att det gick bra med slipningen! Ser med stor spänning fram emot resultatet med cyklonen!

Resultatet..... FULLSTÄNDIG SUCCE!!! :-D
Inte så mkt som ett enda sketet litet dammkorn i dammsugaren och filterna är fortfarande rena och fina!!!
Bonus är att det märkes att sugkraften blev bättre då man tog bort påsen!

• Premiär_5.jpg
    Skapa konto
Wow! Kul att det funkade så bra! Hur gick det med behållaren under cyklonen - höll den?

Yes! Den höll fint...Men den läcker lite luft i locket vid gängorna. Tätade med silvertejp nu men ska hitta en mer hållbar lösning.

Grattis Masses! Vilken härlig känsla det måste vara. Du verkar ha all anledning att hälla upp ett glas av din bästa whisky och bara känna dig nöjd ;)

Har du för avsikt att ta emot beställningar på underverket?

Man bugar och bockar! Det känns riktigt bra. Inte ofta att ens konstruktioner funkar så klockrent med detsamma! Varken privat eller på jobb :-S

Framöver komma jag att jobba på att få den mer tillverkningsvänlig, kanske annat material, hitta färdiga standardkomponenter och lite anna Dessutom så tar jag tacksamt emot färgförslag. Ska den lackas i Festool svart/grönt, hrmmm ??!!
Så tanken är att kunna ta beställningar framöver.

Ha det!

Nu vet jag inte hur pass patentskyddad "cyklon tekniken" är men det måste ju såklart kollas upp oxå!

Denna är ju avsedd för aska men principen är lika och priset är inte direkt avskräckande har någon mod att köpa?
http://www.swd.se/askfallan/

Det ser ut att vara en väldigt kort cyklon, i bruksanvisningen står följande:
Om dammsugaren har justerbart inställningstryck, använd lägsta inställningen.
För en spånsug vill man ju ha ganska bra blås, kanske finns risk att spånen hamnar i dammsugaren om man kör på högsta effekt?

Jag har med lyckat resultat använt en "Grovis" för att suga hyvelspån. Vet ännu inte hur lång livstlängd filtret får dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.