58 871 läst · 207 svar
59k läst
207 svar
Cyklon bygge (Bill Penz)
Då skulle jag vilja börja med att tacka Daniel N som lånade ut sin slipmaskin till mig idag. Den var perfekt för ändamålet! Tuuuusen tack! Det blir lätt till att investera i en sådan när tillfälle ges.
OT: Har provkört nu för första gången och se på fan, den funkar! Locket på uppsamlaren, dvs tunnan, läcker luft men det går ju att lösa. Ska ta ut dammsugarpåsen och suga upp en stor hög med MDF spån, lite tyngre grejer som tejp och pappersbitar mm för att se hur mkt som hamnar i respektive.
I´ll be back! :-D
OT: Har provkört nu för första gången och se på fan, den funkar! Locket på uppsamlaren, dvs tunnan, läcker luft men det går ju att lösa. Ska ta ut dammsugarpåsen och suga upp en stor hög med MDF spån, lite tyngre grejer som tejp och pappersbitar mm för att se hur mkt som hamnar i respektive.
Redigerat:
Här har vi då gäster inför kvällens premiär:
1. MDF spån (fint); bits samt några slippapper
2. Cyklon med tillhörande uppsamlare
3. Festool CT26
Påsen togs ut ur dammsugaren, filterna kollades och jag torkade rent med en våt trasa. *BLING**BLING*
Dags att köra igång!
1. MDF spån (fint); bits samt några slippapper
2. Cyklon med tillhörande uppsamlare
3. Festool CT26
Påsen togs ut ur dammsugaren, filterna kollades och jag torkade rent med en våt trasa. *BLING**BLING*
Dags att köra igång!
Kul att det gick bra med slipningen! Ser med stor spänning fram emot resultatet med cyklonen!Masses skrev:Då skulle jag vilja börja med att tacka Daniel N som lånade ut sin slipmaskin till mig idag. Den var perfekt för ändamålet! Tuuuusen tack! Det blir lätt till att investera i en sådan när tillfälle ges.
Resultatet..... FULLSTÄNDIG SUCCE!!! :-D
Inte så mkt som ett enda sketet litet dammkorn i dammsugaren och filterna är fortfarande rena och fina!!!
Bonus är att det märkes att sugkraften blev bättre då man tog bort påsen!
Inte så mkt som ett enda sketet litet dammkorn i dammsugaren och filterna är fortfarande rena och fina!!!
Bonus är att det märkes att sugkraften blev bättre då man tog bort påsen!
Man bugar och bockar! Det känns riktigt bra. Inte ofta att ens konstruktioner funkar så klockrent med detsamma! Varken privat eller på jobb :-S
Framöver komma jag att jobba på att få den mer tillverkningsvänlig, kanske annat material, hitta färdiga standardkomponenter och lite anna Dessutom så tar jag tacksamt emot färgförslag. Ska den lackas i Festool svart/grönt, hrmmm ??!!
Så tanken är att kunna ta beställningar framöver.
Ha det!
Framöver komma jag att jobba på att få den mer tillverkningsvänlig, kanske annat material, hitta färdiga standardkomponenter och lite anna Dessutom så tar jag tacksamt emot färgförslag. Ska den lackas i Festool svart/grönt, hrmmm ??!!
Så tanken är att kunna ta beställningar framöver.
Ha det!
Det ser ut att vara en väldigt kort cyklon, i bruksanvisningen står följande:
Jag har med lyckat resultat använt en "Grovis" för att suga hyvelspån. Vet ännu inte hur lång livstlängd filtret får dock.
För en spånsug vill man ju ha ganska bra blås, kanske finns risk att spånen hamnar i dammsugaren om man kör på högsta effekt?
Jag har med lyckat resultat använt en "Grovis" för att suga hyvelspån. Vet ännu inte hur lång livstlängd filtret får dock.