59 049 läst · 207 svar
59k läst
207 svar
Cyklon bygge (Bill Penz)
>Jag är nog inte säker på hur det fungerar detta med tull och moms.
Du kommer att få lägga på tull, ca 2% från usa och moms. Eftersom du har firma får du såklart dra av detta. Å andra sidan måste du sedan lägga på moms när du säljer vidare eftersom du tar dem via firman och inte privat.
Du kommer att få lägga på tull, ca 2% från usa och moms. Eftersom du har firma får du såklart dra av detta. Å andra sidan måste du sedan lägga på moms när du säljer vidare eftersom du tar dem via firman och inte privat.
Jag har förstått det som att du betalar kostnaden för varan + sales tax + tull. Till detta belopp lägger tullverket 25% svensk moms. Denna moms kan man som företag lyfta i vanlig ordning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Detta tycker jag verkar rimligt och är troligen så det fungerar. I offerten jag fått står ingen om sales tax så jag har frågat dem om det ingår i priset eller inte. 2 % tullavgift är okej, momsen som sen läggs på kan jag som sagt dra i firman.Daniel_N skrev:
Återkommer när jag fått svar från USA kring deras "sales tax"
Mycket stiligt. Vilka ritningar följde du? Jag tycker jag har letat i tråden men hittar bara ett excelark som jag inte är kapabel att förstå mej på och fylla i.v-g skrev:Byggde en efter ritningen här i tråden och den funkar faktist prima.
Största problemet är anslutningen mot hinken som är smådryg att ta isär, där måste jag göra en fläns tror jag samt hitta en större hink.
Tyvärr funkar det mindre bra på aska, den finaste askan smiter igenom delvis och det är ju den som pluggar filtren på en dammsugare direkt.
Jämför man med en askfälla så är det som natt och dag iaf.
funkar cykloner även till väldigt lätt damm?
Slipar en del betonggolv med lim och spackel rester med en Flex, har en modell stor Flex dammsugare (S45?) men fast den skakar filter/påse så tappar man sug efter ett tag
Dessutom så kostar ju påsarna en del
Slipar en del betonggolv med lim och spackel rester med en Flex, har en modell stor Flex dammsugare (S45?) men fast den skakar filter/påse så tappar man sug efter ett tag
Dessutom så kostar ju påsarna en del
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Om systemet är absolut tätt så skall det enligt uppgift fungera även för fint damm. Det innebär ju inte att 100 % tas om hand men de som provat menar att det rör sig om 90-99 % som tas om hand, och det som alltså når filterpåsen är "försvinnande" lite.
Jag väntar just nu på leverans av våra cykloner så när vi testat kan jag ge ett eget utlåtande också.
Jag väntar just nu på leverans av våra cykloner så när vi testat kan jag ge ett eget utlåtande också.
Ursäkta dröjsmålet med svaret, det var ritningarna med bild som ligger på sidan 3 här (Masses). Det stod några mått och utifrån dessa så räknade jag ut resterande mått.
nino:Min fungerar till askdamm som man nog får säga är extremt fint men allt tar den inte, långt ifrån.
Det enda säkra när man ska ha bort allt fint tror jag är vattenfiltrering,
Större partiklar tar den i stort sett 100% så skulle man säg ha den som avskiljare till en kap/ger kan man snudd på skippa dammsugarpåsen.
Till det fina dammet har jag nu byggt en ejektor för tryckluft så inget ska åka i påsar etc, denna ska sen mynna i en spann med vatten och till sist utomhus.
nino:Min fungerar till askdamm som man nog får säga är extremt fint men allt tar den inte, långt ifrån.
Det enda säkra när man ska ha bort allt fint tror jag är vattenfiltrering,
Större partiklar tar den i stort sett 100% så skulle man säg ha den som avskiljare till en kap/ger kan man snudd på skippa dammsugarpåsen.
Till det fina dammet har jag nu byggt en ejektor för tryckluft så inget ska åka i påsar etc, denna ska sen mynna i en spann med vatten och till sist utomhus.
Redigerat:
phl:Det är mest en "lek" för att testa men i princip är det ett rör med ett munstycke mitt i där tryckluften blåser ut.
Diametern på röret är c:a 50mm resten av måtten är bara höftade, den extra kammaren efter själva "dysan" där munstycket mynnar gör faktist mer än vad jag trodde, har för mig att den minst dubblade sugkraften.
Den går att driva med en liten kompressor(typ 2hk 25 liter) om man ska suga kort men i längden måste man nog ha en rejäl rackare
Bifogar en bild på rackaren som borde visa principen:
Diametern på röret är c:a 50mm resten av måtten är bara höftade, den extra kammaren efter själva "dysan" där munstycket mynnar gör faktist mer än vad jag trodde, har för mig att den minst dubblade sugkraften.
Den går att driva med en liten kompressor(typ 2hk 25 liter) om man ska suga kort men i längden måste man nog ha en rejäl rackare
Bifogar en bild på rackaren som borde visa principen:
Jo ögonen har gått i kors efter att ha läst igenom denna lång av tråd. Det nämns en pellvac på några ställen. Jag råkar känna till den sedan innan. Konstruktionen testas just nu på långt mer finkornigt material än aska. Får se hur det går, men den fungerar utmärkt som avskiljare för aska samt glödande partikla. Sen kan ju priset diskuteras, lite dyrt kanske men å andra sidan så fungerar den.
http://www.pellvac.com/s/askcyklon.php
http://www.pellvac.com/s/askcyklon.php
Redigerat av moderator:
Har läst på om cyklonen, men inte blivit klar i varför det ska vara minst 6" rörsystem. Jag hade tänkt ha ett system som blir 4 m till sista anslutning från sugen, som är en 1-fas med 320mm impeller och 4" anslutning. Sätter jag en 4"-6" kona så tappar jag hastighet på luften. Eller ska man trotsa rekommendationen och köra med 4", dock ser jag inte vad för mått som ändras om man ändrar i excelarket från 6" till 4".
Liknande trådar
-
Bill Pentzcyklon, byggtråd
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur man bygger en altan billigast på mark 8m * 4,8m fristående
Altan & Uteplats -
Billigaste uppvärmning under bygget
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bygger hus billigare med fraktcontainrar
Artikelkommentarer -
Är det billigare med lösvirke än prefab? Era erfatenheter av lösvirkesbygge!
Lösvirke & Timmerhus