Får svar i veckan som kommer... håll ut go vänner, väntans tider är jobbiga!

/Masse

Hej.

I väntan på att svensk variant av cyklon kommer funderar jag på att beställa en Dust Deputy från Oneida. Inga problem så långt, de vill ha $119 för shipping and handling. Misstänker att totalpriset går ner betydligt om fler beställs.

Således, är det någon från Skåne som önskar sambeställa med mig? Kan ombesörja beställning etc. mot en handpenning, säg 50-100%. Jobbar i Lund men rör mig mot östsidan av Skåne ofta. Skicka ett PM eller svara i tråden om någon mer är sugen.

Jag tänkte beställa http://store.oneida-air.com/dustdeputypackage-complete-1.aspx

Kolla vad jetcarrier ska ha för att frakta den. Är ni många som beställer lönar det sig nog att ta på båt.

Killen som representerar Oneida i Storbritannien (heter han Steve?) kan ge dig bättre pris. Senast jag kollade med honom skulle det kosta runt 1200-1300 inklusive frakt att få en DD i plast hem till ytterdörren. Han är rätt knepig på att svara på mail men det kanske är värt ett försök?

UK lät intressant. Jag har precis skickat ett mail med förfrågan om pris för DD i plast respektive plåt och i set respektive endast cyklonen. Ska bli intressant att se vad det kan bli för pris på det.

Som PH har erfarit är det inte helt lätt att få svar. Jag ska ringa imorgon, kanske funkar det bättre.

Inget svar, försöker igen imorgon.

Såg ju spännande ut. Är det en bra konstuerad cyklon så är priset rätt (betänk att den är i metall). Tyvärr är ju behållaren lite liten och möjligtvis även diametern på slanganslutningarna :(

Daniel_N skrev:
Inget svar, försöker igen imorgon.
Har haft telefonkontakt, men ännu inget svar. Påstötning via mail tidigare idag, får se hur det går. Han verkar inte direkt extremt entusiastisk över att sälja...trots att han var trevlig per tfn.

Är det inte att gå över ån efter vatten och ta en från UK eller US?

Jag har använt en http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm till att aska ur pelletspannan med i massor av år och förvånas varje gång över hur effektiv den är.

Jag har nu läst tråden och som jag förstår det så är det små cykloner för såg och slipmaskiner dom flesta är ute efter. Har jag missat något eftersom dom flesta verkar förbise dessa svenska enkla cykloner för en dryg tusenlapp?

Titta föresten på Pellvac 60 l cyklon. http://www.pelletsbilen.se/butiken/56-pellvac.html Hur motiverar man prisskillnaden i förhållande till deras 20 liters? Det verkar ju sitta samma cyklon på båda burkarna!? Mycket pengar för ett 60 l kärl!

Hade varit kul att höra mer hur de presterar i verkstan. Troligtvis är det inget som helst fel på prestandan i dessa cykloner. Att de dessutom är tillverkade i metall är ju en fördel. Dock hade jag personligen velat ha en cyklon med 50mm insug för att kunna nyttja dammsugaren maximalt. Då måste man tyvärr gå upp till exempelvis en Pellvac 60 (som skiljer sig mot Pellvac 20 med sin mindre cyklon).

Ja just det! Efter att ha läst på lite fakta ser jag att det skiljer på cyklonerna! : / En gissning är inte mycket värd i dessa sammanhang! Hur som helst så tror jag att jag satsar på en 20 l cyklon till kapen, bandslipen och till cirkelsågen. Går det att ansluta ett större kärl på den cyklonen utan att effekten försämras tror ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.